Sida 1 av 1

Generator

Postat: 6 november 2005, 19:29:19
av björn
Min generator(Denso 100A) till bilen har börjat dra ström från batteiet när den är avstängd. Jag har bytat laddregulator och "kol" för att den laddade dåligt innan, nu laddar den bra men drar som sagt ström. Kommer inte ihåg om det var 30 eller 300 mA när jag mätte.
Vad kan det vara för fel?

Jusr der, det piper från regulatorn med, högfrekvent ton.

Hur skall det funka? skall inte regulatorn bryta mellan batteri och generator när bilen inte är igång?

Postat: 6 november 2005, 20:00:17
av danei
det är dioderna som gör det. Men regulatorn ska ju se till att det inte går någn magnetiserings ström. kolla om det är regulatorn dioderna sm bråkar.

Postat: 6 november 2005, 20:10:17
av björn
Mätte på dioderna och dom verkar hela, Mäter 0,5 mellan "plus" och dioderna och avbrott på andra hållet

Den drar ingen ström om jag inte har "kolen" i.

Postat: 6 november 2005, 20:13:00
av danei
Då är det nog regulatorn som bråkar. Eftersom du har bytt den så är ju frågan om lindnignen till magnetiseringen är hel. Det kan ju vara kortis i den som har brännt regulatorn. Det är bara en teori. Jag har inte erfarenhet av felet.

Postat: 6 november 2005, 20:15:35
av björn
Vilken resistans skulle man kunna förvänta sig på lindningen? Den borde väl vara hyffsat hög? *springer o mäter min*

Postat: 6 november 2005, 20:19:48
av Icecap
Nära kortis skulle jag säga! Mindre än 10 ohm i alla fall.

Postat: 6 november 2005, 20:20:01
av danei
Praktisk nog har jag en isärmonterad generator i bokhyllan. Den har en resistans på 3,3ohm. Det är utan kol direkt på rotorn.

Postat: 6 november 2005, 20:25:42
av Icecap
Vad praktisk!

Postat: 6 november 2005, 20:28:33
av björn
Då var det nog inte det, för min ligger på (kontoret) 2,5 Ohm.