Sida 1 av 3
T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 13 april 2015, 11:17:17
av FormerMazda
Jag har ett projekt hemma att elkonvertera en gammal fyrhjuling, och det mekaniska är i stort sett färdigt så när som på att den behöver drevas om.
Budgeten är obefintlig, mest för att jag inte kommer kunna ha den till nåt ändå, och sälja lär vara lika "lätt". Men betalt för tjänsten ska du såklart ha.
Jag har av en lokal enduro-åkare fått en massa drev och kedja till detta. Dock verkar det inte finnas mindre än 13T som framdrev. Och med 50T bakdrev blir utväxlingen helt fel. Teoretiskt ska den toppa 78km/h med nuvarande drev och hjul. Men det orkar den inte, jag vill växla ner betydligt.
Så, till frågan, kan någon få ut ett drev med kanske 7T eller liknande? Räknar jag inte fel så går jag från 1:3,85 till 1:7,14, vilket låter mycket bättre. I teorin.
Delning på kedjan och bredd och sånt får jag återkomma med. Material är inte viktigt, bara det går att svetsa med MIG. Motorn är på 5hk, så det är inga enorma krafter heller.
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 13 april 2015, 11:24:44
av tecno
Funkar det med så få tänder med den kedjan du har? Är det inte enklare att ta ett bakdrev med flera tänder istället.
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 13 april 2015, 11:37:45
av hubben
Eller växla ut i fler steg. 7 tänder låter ohyggligt lite för att det ska fungera bra.
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 13 april 2015, 11:51:43
av AlterEgo
Med färre tänder blir drev "kantigare" om jag minns rätt, ett 7-kuggsdrev blir motsvarande 7-kantigt så kedjan kommer att hacka sig fram över det. Samma gäller för stora drev, men ett 50-kuggars blir liksom betydligt rundare är ett 5-kuggars.
Du kan inte fixa en planetväxel eller nåt mellan motorn och drevet? Tvåstegs, alltså nedväxling med två kedjor och drevpar istf för en?
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 13 april 2015, 11:55:06
av FormerMazda
Har inga andra bakdrev att tillgå, visst skulle nån gärna få tillverka ett större bakdrev istället för ett mindre framdrev. Typ 70-80T
Finns ingen plats för mellanväxling. Slipper gärna bygga det också då det går åt en massa lager och grejer. Och så är det ju alltid en effektförlust.
Jag är dock inte omöjlig, sitter nån på mindre kedjor så kanske man ska leta nya drev helt och håller. Om 7T blir för smått för en 520 kedja. 520 som jag tror det är..
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 13 april 2015, 12:55:23
av pinch
Underlättar också att veta hur centrumhålet ska se ut ?
Splines, runt, koniskt m.m.
Så man vet om man kan göra det eller inte.
520 kedja är en vanlig kedja med 15.875 i pitch.
Mvh Evert
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 13 april 2015, 13:11:16
av FormerMazda
Centrumhålet är inte kritiskt på nåt vis. Räcker med ett runt hål om 8-10mm.
Om det inte är bakdrev som avses, då bör nog hålet vara kanske 40mm. Och med ett bultmönster om det går.
Men jag borde ta reda på vilken delning det är. Och om det är lämpligt att göra så små drev som jag önskar med den delningen..
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 14 april 2015, 08:37:10
av FormerMazda
Har mätt kedjan och det är en 520:
Kod: Markera allt
Delning mm Innermått mm Rulldiameter mm Måttbenämning Benämning
15,87 (5/8") 6,48 (1/4") 10,16 5/8" x 1/4" 520
Så, nån som var sugen på att tillverka ett 7 eller 9T drev? Om det går som sagt. Man kanske ska testa att cadda ett först för att få en känsla av om det ens går..
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 14 april 2015, 08:39:53
av FormerMazda
Efter en del googlande så verkar 11T vara minsta som finns att köpa. Kanske av en anledning..
Som sagt, ett bakdrev på typ 70T går ju också. Men då lär det väl bli betydligt dyrare..
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 15 april 2015, 14:08:32
av FormerMazda
Ingen som kunde hjälpa mig?
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 15 april 2015, 14:45:34
av jihe
Med bara 5 hk kan du väl köra mopedkedja 415 eller 420? Då blir ju dreven snabbt betydligt billigare. Då finns det framdrev med ned till åtminstone ner till 9 tänder lättillgängligt, och bakdrev verkar det finnas någon Gilera som har 70 tänder. Då skulle du nå ett bättre utväxlingsförhållande än du är ute efter och det skulle ta mindre plats.
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 15 april 2015, 14:49:21
av FormerMazda
Visst är det absolut bättre ur många vinklar, och kanske slutar det där?
Men om nån får till ett 7T 520 drev så är det bara det och inget annat som behövs för att komma i mål.
Annars måste jag ju dels köpa allt, sen montera det. Och bultmönster lär inte stämma mm.
Självklart är det ingen omöjlighet att fixa, men som sagt, det vore fiffigt att bara köpa ett drev och bara byta det.
För den som kanske vill tillverka: det behöver inte vara i 6mm plåt. Det går ju att skära ut flera drev i smalare plåt som jag sen svetsar ihop.
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 15 april 2015, 20:14:33
av pinch
Kan prova att rita upp det i Solidworks och se hur det blir, men har nog inte tid förrän under helgen tyvärr.
Ser det bra ut kan jag fräsa ut det åt dig.
Här är ett 14 T drev jag gjorde som ett test förut, bara för att

Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 15 april 2015, 22:04:32
av FormerMazda
Snyggt!
Ja prova att rita först, då kan man säkert se om det skulle funka. Stort tack!
Re: T: Fräsa/skära/gnista/whatever Kedjedrev
Postat: 16 april 2015, 09:15:24
av FormerMazda
Testade att cadda upp ett 7T 520 i Vellum3D.
Brutalt mycket stödlinjer senare, och lyckats rita i tum, fick jag till nåt som liknar ett drev.
Proportionerligt ser det tight ut, men ändå som det kan fungera faktiskt.