Sida 1 av 2
avancerad laddregulator?!
Postat: 2 april 2015, 07:53:10
av runk3n
Jag ska bygga ett 24volts elverk av en generator och en bensinmotor för att ladda en stor batteribank 150-200 ah. Jag skulle behöva en smart laddregulator till detta. Och skulle uppskatta tips, hjälp och idéer. Jag är inte speciellt hemma på elektronik biten.
Ett dröm seminarium hade ju varit att haft en laddregulator som fungerar som en "smart" laddare, typ C-tek!
victronenergy_four-step_adaptive_charge_curve.jpg
[img]victronenergy_four-step_adaptive_charge_curve.jpg[/img]
Men det jag skulle vilja är att den "mjukstartar" laddning. Så att elverket inte ger på 70 ampere på en gång utan börjar lägre för att sedan gå upp, skona batterierna lite. Sedan skulle det vara galant om man skulle kunna få en styrning till motorn att den stänger av sig när batterierna är fulladdade. Tex en styrning till ett vanligt relä som sedan kan bryta tändningen.
Vet inte om det finns att köpa färdiga redan?
Mina tankar gick i att "tids-styra" fältlindningen så att tex första timmen begränsa laddströmmen till säg 10 amp för att andra timme gå upp till 20 och för att sedan låta den inbyggda regulator ta över. På avstängningsfunktionen har jag inte kommit fram till någon lösning än. Men kanske finns någon bättre lösning?
Tack på förhand!
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 2 april 2015, 09:38:54
av FormerMazda
Hur är detta tänkt att användas/fungera?
Är det off-grid där generatorn ofta ska hoppa igång och ladda?
Annars brukar ju en generator för fordon vara avsedd för att just ladda batterier och frågan är om man tjänar på att bygga om den?
Alternativ är ju ett vanligt elverk med en större CTEK kopplad.
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 2 april 2015, 22:06:34
av runk3n
Tanken är att jag drar igång elverket och sedan får det gå tills batterierna är fulladdad.
Men en fordonsgenerator ger ju på allt från början för att sedan ge mindre och mindre. De är väll inte jätte nyttigt för batterier som är tämligen tomma?
Problemet med lösningen med ett vanligt elverk och en laddare är prislappen, bara en 24 volts laddare som ska klara av att ladda batteribanken över en natt kostar ju fläsk, för att inte prata om ett elverk som ger en tillräckligt ren sinus våg för att inte skada laddaren...
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 2 april 2015, 22:25:53
av danei
Jag förstær inte vad du är ute efter. En bensinmotor vill man inte fortsätta köra i timmar efter att batteriet är laddat. Så det är bara första fasen som är av intresse, och det är så en vanlig laddregulator jobbar. Batteriet mår inte bättre av att laddas sakta.
Avstängningen löser man genom att mäta laddströmmen och stänga av när den blir låg.
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 2 april 2015, 22:29:12
av runk3n
Jag har fått för mig att batteribanken inte mår bra av att "chock" laddas med mycket ström under kort tid, men har jag fel så är det ju enkelt, då behöver jag bara som du säger något som stänger av motorn när batterierna är fulladdade...?
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 00:48:14
av mrfrenzy
För att skona batterierna ska dom vara urladdade så kort tid som möjligt.
Urladdade batterier sulfaterar sönder!
Alltså behövs bara en helt vanlig 24v-generator och ett stopprelä enligt ovan.
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 00:51:15
av runk3n
Hur konstruerar man ett sådant då?
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 02:41:30
av Platis
Här är ett par lösningar på laddningsproblematiken;
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250TS
http://www.revnesystem.no/page5.html
Om det är blybatterier du använder;
Ska du få livlängd i systemet så bör du dimensionera batteribanken så att du aldrig kör batterierna helt tomma, utan ladda istället när dom når typ 30%(beroende på typ)
Kör du inte batterierna helt tomma så funkar nog en bil/lastbils-generator utmärkt, men jag kan tänka mej att batterierna tar rejält med stryk av att man brassar på 70A på ett batteri som är helt tomt och risken är att dom kokar sönder!
En bilgenerator bulkladdar ett batteri till typ 80% relativt snabbt , resten tar längre tid och upp till 100% tar väldigt lång tid.
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 03:16:18
av runk3n
Det är tyvärr inte aktuellt med en 230 laddare av flera anledningar, dels så har jag inte tillgång till ström så då måste jag ha ett elverk vilket i sin tur både är dyrt och stöldbegärlig.
Det är vanliga fritidsbatterier som ska laddas och dessa kommer aldrig vara helt urladdade maximalt ner till 50% om dom nu är fulladdade från start. Tanken från början va att helt enkelt dra igång elverket och låta det gå till soppan är slut, men de känns som lite slöseri.
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 03:23:55
av Platis
Länkarna är till DC-DC laddare, dom drivs med 24volt!

Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 04:43:10
av runk3n
Åh såg detta nu först... Men billig va dom inte... Men de är ju exakt en sån grej jag är ute efter... Men som sagt billig va dom inte...

laddreglering till tex solceller, kan detta vara något? Något i stil med
http://www.conrad.se/Solenergi-laddning ... 45_0509051? För att få batterierna riktigt topp laddade?
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 11:59:53
av SeniorLemuren
150 - 200 Ah är ingen stor batteribank. I en lastbil sitter normalt ett par 230 Ah batterier. De laddas av bilens
24 Volts generator och det har fungerat bra i väldigt många år, så varför krångla till det?
Jag byggde för ett antal år sedan en laddare med motorn från en kasserad gräsklippare och en 12 V bilgenerator. Det fungerade bra. En billig 24 Volts generator kan du köpa från Biltema Eller ännu billigare från någon bilskrot.
Här kan man se en video, när jag provkör generatorn på hälften vatten hälften bensin. Motorn hade jag byggt om efter ett patent av Paul Pantone.
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 12:05:43
av runk3n
Men toppladdar sådan setup då? Och har dödar jag motorn när det är fullt?
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 13:44:51
av grym
bygg en mera avancerad laddregulator
som kan styra spänningen från (till magnetiseringen) en lämplig bil/lasbilsgenerator,
jag hadde inte kört med strömbegränsning, men med strömavkänning
ladda till rätt spänning, när man nått rätt spänning så kollar man på strömmen, när den gått ned till lagom nivå så stäng av motorn
avstängning via ex ett relä , beroende på vilken bensinmotor man har, ev att man mekaniskt kortsluter tänstiftskablen, ex via en rc servo
skaffa en lagom solpanel om du vill toppa
eller
om man verkligen vill (inte jag) så laddar man under tiden man kör generatorn på icke full ström så laddar man några 18650 batterier, som man sedan toppar blybatteriet med
jag anser inte att det är lönt, men det är helt klart möjligt
Re: avancerad laddregulator?!
Postat: 3 april 2015, 14:04:50
av xxargs
Jag oroar mig inte för maxströmmen - den sjunker tämligen fort efter inledande strömrusningen och landar ganska fort runt 30 ampere och sjunker sakta till kring 10 ampere/100 Ah ungefär och vid den punkten under 10 ampere är batteriet sådär 70% laddat kemiskt sett - det som är jobbigt är de resterande typ 20-40 timmarna på delar av ampere som behövs innan batteriet är helt 100% laddat, mycket ineffektivt om en bensinmotor skall gå hela den tiden...
Det man kan ha koll på är batteritemperaturen under laddning med högre laddström - är det över 30 grader så bör man avbryta laddningen tills det blir kallare igen.
Mao diesel/bensinladdning till ca 70% laddstatus och bryta vid ca 7-10 A/100Ah i laddström då det börja bli riktigt dyrt att hålla igång motorn för så lite ström/belastning på generatorn, och toppladdningen sköts lämpligen av tex. solceller med laddregulator i lämplig storlek.
Att det går långsamt att ladda i slutet av laddningen är en egenskap på blybatteriet då den inte behöver så mycket ström utan det behöver _TID_ att laddas helt fullt - detta går heller inte att forcera med tex. högre spänning utan sådant förstör bara batteriet fortare.
Skall man starta ett elverk/bensinmotor så skall den belastas ganska hårt hela den tiden den arbetar om elströmmen inte skall bli allt för dyr, mindre inverterverk har ofta variabel motorvarvtal beroende på belastningen och gör att motorn kan belastas ganska hårt momentmässigt (och verkningsgraden ökar) till 30-40% av dess maxeffekt innan den varvar upp på högre varvtal för att kunna ge mer uteffekt - där kanske man i stället skall överväga en 230V-laddare på 20-50 ampere för sin inverterverk då när den är igång också kan/bör belastas med lite andra mer strömslukande saker.
Nästa regel är att batteriet inte skall under 50% kemisk laddstatus mer är max 24 timmar - det inkluderat laddtiden för att komma över 50% igen, har man kört batteriet nästan tomt så bör den laddas så fort det går tills det går över 50 % laddstatus innan det kopplas över till långsamladdare typ solceller innan man lämnar sitt sommarställe etc.
En bilgenerator har dålig verkningsgrad, brukar ofta anges kring 50% och det finns orsak till ganska mycket fläktar på en sådan, försöker man låta bensinmotorn går på lägre varvtal för att minska soppaförbrukningen så måste man ha full magnetisering på generatorn för att få tillräckligt hög spänning och då kommer man tappa ~100 Watt i förluster bara på rotormagnetiseringen - en högeffektiv generator behöver knappast någon kylning...
Det är väldigt tveksamt om kan kan får en bensinsnålare lösning med en B&S-motor och en bilgenerator i jämförelse med en inverterverk och en kraftigare 230V-laddare i 20-30 ampere klassen och laddningsautomatik - men lycka till att försöka!
---
Om man måste nödlanda så kan man ladda med bilens generator och startkablar till bilens batteri och en tångampere-mätare (kolla att den kan mäta DC vid köp!!) och kan man åstadkomma något förhöjd tomgång så hystar man i ganska många ampere, typ 30 ampere efter några minuter strömrusning och när det gått ned till ca 10 ampere för en 80 Ah-batteri så är det dags att avbryta laddningen då den sista 30% tar väldigt lång tid att toppa upp.