Skivspelarbygge

E Kafeman
Inlägg: 3261
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Det finns dom som får utförliga förklaringar serverade, såsom länken du fick av mej några sidor tillbaka om just det du skriver ovan, och sedan visar det sej att du inte brydde dej om att ens titta på den länken? Har anat det även med andra länkar och information du fått som tycks gå dej spårlöst förbi, med tanke på vad du sedan skriver.

Om du får länken en andra gång, orkar du då kolla på den? Här är den. Den är absolut värd att suga till sej grundligt om man tänker bygga något välfungerande. Bläddra några steg nedåt så finns svaret på det mesta du frågar om här ovan.
Om du vet bättre, besök denna länken.

En grammofon vars teknik var mycket intressant gjordes av en tysk firma. Grammofonen saknade helt elektrisk varvtals-reglering.
Varvtalet hölls istället konstant med en automatisk centrifugal-regulator. Grammofonens motor var också unik då den gick 12 timmar på en enda laddning.

Jämfört med driftstiden som samtida konkurrenterna hade, som låg i storleksordningen 5 minuter per uppladdning.
Denna maskin måste varit en för sin tid (100 år sedan) högteknologiskt under.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack E Kafeman!

Dock tycker jag det är onödigt att peka finger.

Vi är tydligen fullständigt olika som personer.

För det första, vilket jag redan förklarat en gång i denna tråd, är jag smått dyslektisk (och förläst).

För det andra gillar jag att klura så mycket det går på lösningar själv.

Men för att komma till en lösning måste jag förstå problemen.

Jag gillar även att klura på dom.

Klura och klura tills dess jag kör huvudet i väggen.

Då först, min vän, tar jag till lektyr.

Då först läser jag hur andra löst saken eller insuper sådant jag inte förstår.

Men nu är vi i ett litet annat läge, dvs jag har klurat klart och behöver förstå mer detaljer (som bekräftar eller dementerar mina teorier).

Med andra ord passar det utmärkt att läsa din trevligt bifogade länk NU.

Jag har således tacksamt lagt den som bokmärke och i morgon kommer jag printa ut den och läsa den på nåt kafe' eller nåt (förmodligen tillsammans med en bärs :)).

Jag kommer också printa ut den fantastiska länken "The Altman DIY Turntable".

Dock är jag ju inte klar med min skivspelare så jag kanske läser den lite senare.

Kan du nu förstå hur jag tänker och fungerar?

MVH/Roger
PS
En annan anledning till att jag inte läser precis allt som serveras är att jag helt enkelt gillar den här typen av chat bättre och naturligtvis beskrivningar av framgångar i egna projekt med dito tagande och uppladdning av bilder. Jag har liksom varken lust, ork eller tid med så mycket mer. Må herrskapet ursäkta mig :)

Hur hittar du alla häftiga länkar, förresten?
E Kafeman
Inlägg: 3261
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Fråga på det man redan tidigare fått svar på, i förhoppning att man ska få samma svar en gång till, är inte särskilt utvecklande för varken dej själv eller andra.
Det är upp till dej att välja vilken nivå du vill ha på dina diskussioner och därmed om evt. deltagare ska anse saken lönt att delta på en nivån där man bryr sej mer om att repetera egna frågor än att kommunicera på ett sätt som för framåt.

Det kan vara bra att ha lite klarsyn om egna förmågan och hur den bästa kan användas. Det är oftast de mest okunniga som som missar värst här.
Det är mer än troligt att misslyckas om man med en nybörjar-design baserad på obefintlig research som tror sej kunna komma på något nytt som inte redan är utvärderat av de som designat liknande saker med generationer av kunskaps-grund tillvaratagen.
Visst, det finns de stollar som för nöjet att klura försöker uppfinna hjulet en gång till, utan att ta tillvara existerande kunskap, men de kommer aldrig designa något värt saken och den typen av klurande gör att de förblir på tekniskt låg nivå.

Anta att varje generation tekniker skulle börja med att klura ut sitt egna siffersystem, istället för att bygga på redan existerande matematik-kunskap. Vi skulle aldrig ens komma fram till multiplikations-tabellen.
Genom att ta till sej redan existerande kunskap ökar chansen att egna klurande kan leda någon annanstans än till uppgivet vägg-dunkande.

Grammofon-konstruktionen är som produkt baserad på en dålig ide. Konstant varvtal på en skiva där spårhastigheten blir allt lägre in mot skivans centrum, i kombination med konstant varvtal, gör att ytterspåren blir dåligt nyttjade och innerspåren lätt överstyrs och det blir överhörning från grann-spåret.
Det problemet fanns inte på Edisons tonrullar. Där var spårhastigheten konstant och dess tangential-arm led inte av skating eller kunde hoppa mellan spåren.
Det positiva med grammofon-konstruktionens brister är att det finns ständigt utrymme för nydesign, där alltid någon detalj kan förbättras, inte sällan på bekostnad av andra egenskaper.
Däremot har produktutvecklingen i princip stått still sedan 1940-talet. Grundkonstruktionen är densamma sedan snart hundra år och den enda funktionen utöver nödvändig basfunktionen är tonarmslyft.
Förr var automatisk skivväxlare inte helt ovanligt men med de lätta vinylskivorna fungerade det sällan bra i konsumentgrammofoner. Jukeboxen var iofs rätt driftsäker och dess grammofon-verk var förhållandevis påkostad, men den var för dyr för att säljas på privatmarknaden.

Det finns helt klart möjlighet att klura på förbättringar, fast värdet av detta är begränsat då grammofoner i dag inte är främsta musikspelaren.

Enklast vad gäller en grammofon, om man vill klura, ta sikte på någon detalj som kanske kan förbättras på ett sätt som tillför märkbar förbättring. Förbättringen kan vara av många slag, inte nödvändigtvis ljudmässig. Du är ju själv inne på att nuvarande grammofoner har
överspecar vad gäller precisionen i ljudåtergivningen så där behövs ingen förbättring, men det finns mycket annat.

Exempel på möjliga brister/förbättringar:
varför finns ingen automatisk spårväljare? Borde var enkelt lösbart med moderna sensorer. Ett annat problem är att vinylskivor lätt slits och tonarmsfriktionen leder till att skivan blir statiskt uppladdad och drar till sej ljudfördärvande damm
Kan man minska skivslitaget med annan oprövad typ av skivavläsning?
Kanske kan båda sakerna lösas samtidigt om man korsbefruktar något annat teknikområde. USB-mikroskop som avläsare är en möjlighet, eller de så mycket mer precisa och snabba läs-armarna som svävar på med en luftkudde ovan disk-skivan kanske kan användas som ersättning av tonarmen.
Varför veva runt på en skivtallrik? Det räcker ju att skivan roterar. Tre drivrullar utefter skivkanten? Då slipper man ifrån problemet med ocentrerade centrumhål och skevande skivor skulle bli mer följsamma relativt pickupen och inte kast upp tonarmen i luften så att den riskerar landa i fel spår.
Bild
Bilden visar en toroid-trafo som lindas, men ersätt transformatorn med en grammofonskiva, för att greppa tanken.
Kolla åter hur centrifugal-regulatorn fungerar på den gamla grammofonen, kanske kan dess funktion förbättras tillsammans med de tre rullarna till något överlägset exakt jämfört med tunga roterande massor.
Centrifugal-regulatorn används fortfarande inom andra teknik-områden där man behöver stor varvtals-exakthet och den finns i många varianter.

Däremot att klura på hur man ska handreglera motorvarvet är totalt bortkastat då det tar 3 sekunder att räkna ut att bättre lösningar finns på billigaste köpe-grammofonen.
Även om man tänker bygga något eget, blir det sämre än billigaste grammofonen kan man hellre knycka dess lösning rätt av, för att satsa sitt klurande på det som ger något. Annars slutar projektet som något ofärdig som aldrig fungerande, och aldrig var något givande att bygga och inte ens var värd den spånskiva bygget gjordes på.

Även om man vill bygga eget är det fullt bygga om en bit i taget på en grammofon, och bygga om det som man blev missnöjd med i första försöket. Det är så många faktiskt gör. De bygger en ny tonarm men skivspelaren som man testar sina ideer på behöver ju inte nödvändigtvis slaktas på befintlig tonarm.

Anta att du vill utvärdera lösningen med tre drivhjul istäälet för grammofon-tallrik. Tre möjliga drivhjul kan hittas i de flesta LEGO-byggsatser, eller rullbrädehjul eller vad som kan hittas i närmsta Biltema, ClasO eller vad som nu finns närmast. Finns som bekant ingen anledning att uppfinna hjulet igen.
Med rätt Lego-byggsats så ingår drivmotor och batterilåda. Att spika upp dessa delarna på en spånskiva och testa tar inte ta många minuter. En drivrulle måste agera spänn-rulle så att skivan spänns och inte slirar. Det kan räcka att sätta rullen på en fjäderbelastad arm.
Rullarna bär utformas så att skivan hela tiden hålls i rätt höjd mitt för tonarmens plats. Ska alltså följa eventuella bucklor på skivan så att inte pickupen måste lyfta tonarmen eller hyvla spånor i skivspåret.
Inte så svåra problem, men kan kräva klurande för att få till bra.

> för att komma till en lösning måste jag förstå problemen.
Korrekt, men det gäller att förstå vad som redan är löst och sätta in energin där det gör någon skillnad.
Visst kan man roa sej med att göra tunga beräkningar av tonarmsresonanser eller storleken på G-krafterna som en grammofon-nål utsätts för när den slits i sidled i takt med de ingraverade ljudspåren, krafter som kan bli rätt stora, men det är ju inget som kommer att påverka vad som redan är känt i detta ämnet och kommer förmodligen minimalt påverka ditt första utkast till bygge.

>Klura och klura tills dess jag kör huvudet i väggen.
Den som klurar på redan lösta problem är inte konstruktivt. I synnerhet när informationen bara är ett klick bort. Då gäller en av mina senaste länkar.
Det är lite som att uppfinna bakhjulet på cykeln, för att sedan börja om från botten för att uppfinna hjulet en andra gång, när man kommer på att det ska finnas ett framhjul också.
Dokumentera bygget av bakhjulet, så kan du lätt kolla där när det blir dags för framhjulet.
Är inte din egen dokumentation heltäckande, kolla om någon annat gjort ett bättre jobb, så kan du satsa din klurighet på att bygga upp din kunskapsbas genom att dra nytta av två oberoende källor.

>Hur hittar du alla häftiga länkar, förresten?
I de flesta fall hittar jag dessa när jag Googlar efter kunskap. Det är först med en rejäl dos kunskap det är lönt att förädla insamlade kunskapen med egna utvecklingar.
Visst ska man vara medveten om att allt inte är sant bara för att det finns på någon webb-sida, men när man kollat tio olika källor om samma ämne så är det oftast lätt att förstå vilken av webb-sidorna som inte är tillförlitlig och vilken av sidorna som kan vara värd att verkligen läsa i avsikt att lära sej något nytt.
Svåraste för att hitta sidor som är värda ett besök är att skriva rätt sökord. Länkar som leder till olika diskussionsforum är oftast inte intressanta då det oftast innehåller mer tyckande än fakta,men de har ofta i sin tur länkar till intressant information.
Bildsökning är effektivt sätt att skumma av många sajter snabbt. Man kan undvika besöka skräp-ställen och resp. hitta oväntade pärlor.
Sparar ofta läs-värda länkar i sorterade ämnesområden. Ämnen som intresserar mej återkommer ofta och då är det bra att ha en färdig länk-samling för att söka av vad som rean är känt, innan man försöker nyskapa saker som redan gjorts.

Innan datorns tid gick jag till biblioteket, plockade ner hela hyllraden med böcker om ett specifikt ämne. Kunde lätt ägna en dag åt att skumma innehållet i alla böckerna för att hitta den boken som var värd att fördjupa sej i.
Att köra huvudet i väggen vid problem-lösning, det kan hända mej med, men då gör jag det på något problem som ingen annan redan löst.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av baron3d »

:tumupp: bra inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är helt fantastisk med ditt skrivande, E Kafeman!

Man blir stum av beundran!

Jag gillade bilden för jag har alltid tyckt det varit lite "mystiskt" hur det går till :)

MVH/Roger
PS
Jag har idag printat ut din trevliga länk på jobbet (har ingen printer hemma). Blev typ 20 sidor. Tänkte ta luntan till krogen idag och läsa den där men ekonomin tillät inte det. Jag har även mejlat runt den till alla mina audiofil-vänner.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag köpt mig en kvadratisk Aluminium-profil (20X20mm) som ska utgöra den vitala delen av själva tonarms-upphängningen.

I morgon kommer jag borra två stycken vertikala 1mm hål i profilen.

Sen har jag tiggt till mig lite typ 0,40mm fiskelina av min fiskegalna granne.

I slutet av förra veckan fick jag köpt mig en smältlimspistol (för bara 59 spänn :D)

Tanken nu är alltså att jag knyter en rejäl knut på linan, stoppar in den underifrån, drar så hårt jag kan samt sprutar lite smältlim på ovansidan och håller tills det stelnar (~1min).

En mer korrekt metod vore någon slags "borrstopp" för linan men jag tror jag kör på med denna EPA-variant :D

Slutligen kommer jag montera Al-profilen i den rektangulära trä-list jag redan laddat upp ett foto på.

Vilket "Al Bundy"-projekt detta kommer att bli :D

MVH/Roger
PS
Aluminium-biten är alltså kapad från en 1m lång profil. Någon som tittat in i en sådan? Jag kan varmt rekommendera det för det är sanslöst fascinerande på ett sätt jag inte kan förklara. Men du ser alltså inte bara en enda kvadrat, du ser hela nio stycken! Som dessutom har regnbågens färger runt sig. Mycket vackert och fascinerande!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt tonarmsupphängningen med undantag för själva tonarmen :D

Jag har stuckit ner en liten ståltrådsbit för att förtydliga de vertikala små (1mm) hålen för fiskelinan.

Jag har också tiltat arrangemanget för att förtydliga vad jag menar med min tonarmsupphängning.

Förutom den större träbiten så är arrangemanget det som jag kommer ha i min slutgiltiga skivspelare.

Eventuellt kanske man tom kan nyttja den stora träbiten som den är och montera en motor underifrån samt lite ben runt om :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag låter bilderna tala för sig själva.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av GastonDeVille »

Kom på en smågalen tanke med pratet om förbättringar.
Eftersom damm och skräp och vibrationer i luften stör den
känsliga ljudalstringen från skivan så, varför inte ha en vakuumkammare
där man har hela apparaturen? Då får man bort föroreningar, akustisk återkoppling,
armen till pickupen störs inte av luftens rörelser. Tystnad, helt enkelt.
Återstår den mekaniska återkopplingen men det finns det säkert grejor till. :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Inte helt fel!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tonarmen beskriver höjdmässigt en lite cirkelbåge, tyvärr.

Detta innebär alltså att nåltrycket i ytterspåret och innerspåret på skivan kommer att bli högre än på mitten av skivan.

Dock har jag precis upptäckt att denna skillnad är mycket liten.

Gick inte att mäta med den fina Ortofon-vågen men jag skulle gissa på att det handlar om max +0,5 gram.

Tiltningen av tonarmen är dock ett störande problem.

Jag är dock mest oroad för om det skadar själva skivan eller ej.

Jag kommer nu gå vidare till själva skivtallriken och dess drivning.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat en motor till min skivspelare:

http://www.electrokit.com/dcmotor-kuggv ... m-6v.47197

Det är en 6V DC-motor med kuggväxel och nominellt olastat varvtal på 60 rpm.

Tänkte att jag snålkör den så att jag kommer ner i 33,33 rpm.

Vad tror ni om det?

149 spänn bara.

MVH/Roger
PS
Momentet är hela 1kg/cm vilket i mina öron låter fullt tillräckligt för att driva en skivtallrik av 21mm plywood.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det går långsamt framåt.

Jag har idag köpt en 30X30cm 21mm plywood-skiva som ska bli skivtallriken :D

Innan jag sågar den rund med min nya Verto sticksåg så kommer jag köpa en 50cm lång linjal på Järnia och dra två diagonaler med timmermanspenna :D

I krysset kommer jag borra 7mm som tycks vara standard för LP-skivor.

Här dyker dock genast ett problem upp, hur borrar jag vinkelrätt utan borrstativ?

Men jag skiter i det och kommer istället anordna en trepunkts-upphängning av skivtallriken.

Jag har inte tänkt klart men det lutar åt dubbla islagsmuttrar (M3), en i typ själva skivtallrikens upphängningsplatta (som kommer sträcka sig utanför själva skivtallriken så att man alltid kommer åt skruvarna) och en i chassit och sen har man bara en M3-skruv som justerar höjden vartefter man vrider på den.

Det enda jag missar här är vibrationsdämpning...

Och faktiskt också att det måste vara lite lealöst...

Jag har f.ö inte gett upp min patenterbara ( :D ) tonarmsupphängning.

Jag behöver dock ett mycket litet vinkeljärn som jag måste gänga upp med typ M3 i ena sidan (den andra sidan skruvas fast i tonarmshuset).

I den gängade sidan kommer sedan en rätt lång M3-skruv skruvas i med muttrar på båda sidan om vinkeljärnet.

Denna skruv måste även ha ett hål genom sig på max 1mm (2mm gods kvar) som sedan nyttjas till att trä nylonlinan (ev. wire) underifrån och igenom samt mha vridning spänna nylonlinan så mycket det går och därefter låsa med de båda muttrarna.

Jag har nämligen märkt att mitt koncept fungerar men det är avhängigt av hur hårt nylonlinan spänns.

Jag är medveten om att nåltrycket över skivan inte kommer att bli perfekt.

Men det är inte transistorer heller :D

Jag kommer alltså få ett något högre nåltryck i ändarna av skivan än vad jag får på mitten.

Men såvitt jag kan förstå är dett bara avhängigt av hur hårt jag lyckas spänna nylonlinan.

Och en avvikelse i kanterna på +25% känner jag är acceptabelt.

MVH/Roger
PS
Den lilla skivan är alltså embryot till skivtallriken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att lägga ner skivspelarbygget.

Det finns nog uppemot miljoner skivspelare som är bättre än vad min kan bli.

Så varför uppfinna hjulet på nytt när ens ide'er knappt ens fungerar :D

Jo, hade jag haft plats i min lilla lägenhet hade jag kanske testat mina oortodoxa metoder men nu har jag inte det.

Köpte nämligen en plywood-skiva att lägga över högtalarna så att jag även kunde ha en skrivare där.

Men vad hände?

Jo, nu kan jag knappt sätta på mitt Williamson rörslutsteg (alternativet är sladdbrytare...).

Nej, detta går bort.

Kanske jag emellertid bygger mig en mini-Tokamak istället :D

Den blir i alla fall tillräckligt unik för att förtjäna skivan och dess komplikation :D

MVH/roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Skam den som ger sig :D

Idag kom jag på en ide'.

Jag har av och till letat efter en motor till min KSP, för nån vecka sedan kontaktade jag Conrad och dom hade faktiskt en motor som kunde ställas till 33rpm med tillräckligt moment.

Den är dock lite lång så jag gillar den inte.

Jag vill helst ha en kort motor så idag blev jag att tänka på stegmotor, låter löjligt i sammanhanget kanske men jag vet att man kan ställa dom i så kallat microsteg och ihop med mekaniskt "filtrerande" rem borde stegen inte kunna höras, vilket jag tycker är det viktigaste dvs inte hur bra det ser ut på pappret, utan om det hörs eller inte, lite av grejen med vinyl överhuvudtaget tycker jag, ta t.ex kananalseparationen som är imponerande map sin enkla konstruktion men annars i dator och "CD-sammanhang" ett stor skämt (25dB, tror jag), men störs man av det? ;)

Jag ska leta efter en lämplig stegmotor sen vet jag vart man kan få tag i en fin styrning för en ringa penning.

MVH/Roger
PS
Största problemet med min skivspelare som jag ser det är faktisk lager, jag kan ingenting om mekanik så ett par lager för dels skivtallriken dels tonarmen att vila i vete tusan hur jag ska lösa, ett par desperata tankar idag var rullskridskor-lager alternativt cykelhjulslager :D
Skriv svar