Vilket är helt fel väg att gå. Vid en normalt upphängd tonarm så är nålspetsens väg över skivan en radie som bestäms av upphängningens centrum och nålspetsen. Om man sätter vinkelfelet till noll på yttersta spåret så börjar man bra och får sedan större och större vinkelfel ju närmare slutet man kommer. Något som kan skapa distorsion och t.om. skada vinylen. Speciellt om man använder nål med någon mer exklusiv slipning som t.ex. shibata eller Van den Hul.Rogerk8 skrev:Håller inte med för det yttersta spåret kan lätt alignas med tonarmen.
Rätt väg att gå är att aligna nålen en bit in på skivan och ha en mindre radie vilket innebär att man får noll vinkelfel på två ställen och ett varierande men mindre vinkelfel på övriga ställen. Vart man skall placera dessa två punkter finns det lite olika synpunkter på. Baerwald och Stevensson är två namn på lite olika varianter. Man använder sig av en protractor för att ställa in tonarmen.
En skivspelare ser vid första anblicken väldigt enkel ut, men skall man få till en bra lösning så blir det väldigt snabb komplicerat. "The devil is in the details". T.ex. så kan man tycka att tonarmen skall gå så lätt att flytta i sidled som möjligt. Och det är ju rätt ur en aspekt men å andra sidan skall ju tonarmen hålla pickupen i ett skruvstäd så att all rörelse nålspetsen gör omvandlas till elektrisk energi och inte drar pickupen med sig i rörelsen. Bara en detalj, det finns massor mer olika...
Drivningen är dessutom ett kapitel för sig. Det finns ett antal olika filosofier där också givetvis. Thorens t.ex körde länge med svag motor, rem och tung tallrik, Technics å sin sida har stark motor, direktdrift och lätt tallrik. Lenco (som jag är svag för) höll på stark motor, mellanhjul och tung tallrik. Alla dessa metoder (och det finns andra) har en tanke bakom sig och har sina för och nackdelar. Dessutom hörs det på slutresultatet i högtalarna. Är det något som människan är känslig för så är det variationer i frekvens, så absolut stadig drift utan svaj och variation är A och O om man skall bygga en skivspelare med något som helst kavlitetskrav.
Här är en trevlig tråd om nålslipningar på vinylengine. Hela siten är bra om man vill lära sig mer om skivspelare.
Edit:
Helt fel. Skatingkraften varierar med utstyrningen på skivan. Ju högre utstyrning desto större bromsverkan får nålen på tallriken, en bromsverkan som förankras genom tonarmen till dess lagring.Rogerk8 skrev:Skating-kraften (pga friktionen) är samma utmed hela skivan!
Där har du också den acceleration du efterlyste tidigare, nålens rörelse när den följer spåret.