Sida 1 av 2
fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 12:34:33
av urgent
Har en vridtransformator som ger 4-16 volt AC alternativt 24 volt AC.
När spänningen är 4-16 volt ska strömmen gå åt ett håll,
när spänningen blir 24 volt åt ett annat.
Jag gissar att ett relä är en bra lösning, men ska jag ha ett mekaniskt
eller ett halvledarrelä? Kanske inte ett relä alls?
Har kikat på olika reläer på ELFA men jag vet inte vad de olika beteckningarna
innebär.
Jag vill alltså att det ska styra strömmen åt ett visst håll så länge det kommer
in 24 volt, och sen återgå till att styra strömmen åt ett annat håll. Normalfallet
är alltså den lägre spänningen.
Det måste alltså klara som mest 24 volt AC, men ska man räkna RMS eller
toppspänningen på 34 volt?
Maxström vid hög spänning = 1,5-2 A, annars är det bara mA.
Maxeffekt 32 VA.
Tacksam för råd

Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 12:44:42
av Icecap
Förklaring om reläer:
SPDT, DPDT, SPST, DPST osv är relativt enkelt:
SP = Single Pole, alltså ett enda kontaktpar.
DP = Double Pole, alltså 2 kontaktpar.
3P = 3 Pole, alltså 3 kontaktpar.
ST = Single Throw, alltså av eller på.
DT = Double Throw, alltså växlande kontakt.
Om du ska växla mellan två uttag behöver du alltså en växlande kontakt = DT.
Om det bara är en ledning som ska växlas behöver du alltså bara en kontakt = SP.
Sedan kan det ibland vara billigare att ta ett relä med fler poler men det är vad du behöver.
Men du kan inte styra reläet direkt med spänningen. Grunden är att om ett relä drar vid en viss spänning håller det kvar även vid en mycket lägre spänning, alltså måste det till en aktiv styrning. Detta är dock inte så svårt heller.
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 13:52:30
av Glenn
låter som märklin ?
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 14:02:19
av urgent
@ Icecap: tack för hjälpen, haken är att hitta ett relä för 24V/2A med låg resistans
@ Glenn: japp kretsen matas med en Märklintrafo och ska styra Märklintåg
Edit: jag kan förvisso "sno" ett relä från ett gammalt Märklinlok men det känns lite
"low-tech" med en fjäder som ska bytas ibland.
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 14:29:54
av GFEF
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 14:40:17
av urgent
@gfef: tack för förslag men jag behöver ett relä med låg resistans
Jag söker alltså ett relä som slår om vid 24 volt, max 2 ampere, och låg resistans.
Hittar bara reläer med hög resistans, eller jättedyra med låg resistans

Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 14:43:00
av Nerre
Nej, nu verkar du tänka fel och blanda ihop sakerna.
Ett relä har dels en manöverspole och dels kontakter (som växlar). Märkdata för dessa är olika.
Märkdata för spolen skall vara så att den drar vid 24 V men inte vid 16 V (det senare är troligen det svåraste). Spolen har nästan alltid hög resistans, eftersom man inte vill att relät ska dra onödigt mycket ström.
Kontakterna på relät ska klara den ström som motorn drar.
Men det stora problemet här är väl att man inte vill att motorn nås av de där 24 V?
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 15:01:37
av prototypen
Märklin är väl så konstruerat att fram back växlingen ligger till "vänster om" stillastående.
Då blir det inte något problem att växlingsrelät håller kvar när man matar ut 16 volt. Relät hinner släppa innan man får körström
Kravet blir att relät inte får dra för 16 volt men ska dra vid 24.
Vidare är relät bistabilt växlande OCH när relät drar så kopplas motorn bort.
Protte
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 17:45:40
av urgent
Ja precis, för att kunna aktivera 24 volt så måste man passera 0, och för att
kunna återgå till 4-16 volt så passerar man också 0, så att få relät att "sova"
är inget problem.
Det jag vill är att relät i normalfallet leder till OP så länge spänningen är 4-16V,
och då det blir 24 volt ska relät tillfälligt leda till motorn, men efter "nollan" ska
det åter gå till OP, det får liksom aldrig "vila" på den högre nivån, och vid start
ska det leda till OP.
Hade det varit en strömbrytare hade jag skrivit PÅ-(PÅ), innebär det
monostabilt?
Har hittat ett billigare relä på ELFA som dock inte anger om det är monostabilt:
relä 1
Och ett dyrare som anges som monostabilt:
relä 2
Bägge verkar vara DP DT.
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 17:51:29
av Icecap
Räkna alla reläer som inte anges som bistabila eller växlande som monostabila!
Monostabil betyder att det bara finns ett läge som det står i utan ström. Ett bistabilt kan stå i ett av två lägen utan ström.
PÅ-(PÅ) är en beskrivning av monostabil.
Re: fråga om reläer
Postat: 21 februari 2015, 18:27:06
av danei
Jag skulle ta ett relä med lägre spolspäning och använda en zenerdiod för att sänka spänningen. Då får man en mycket större relativ skillnad mellan hög och låg spänning.
Re: fråga om reläer
Postat: 22 februari 2015, 08:14:32
av prototypen
Vid växelström får man använda två motvända zenerdioder.
Protte
Re: fråga om reläer
Postat: 22 februari 2015, 08:37:47
av Nerre
urgent skrev:Ja precis, för att kunna aktivera 24 volt så måste man passera 0, och för att
kunna återgå till 4-16 volt så passerar man också 0, så att få relät att "sova"
är inget problem.
Det är inte det som är problemet utan problemet är att undvika att relät drar när du ger fullgas.
16 V är 67% av 24 V, det är alltså inte så stor marginal.
Re: fråga om reläer
Postat: 22 februari 2015, 08:51:25
av danei
Framför allt kommer ett relä som drar vid 24V inte att släppa vid 16V så att man passerar 0V på vägen underlättar absolut.
Likrikta => Zener => 5V relä är mitt tips. Efter som det kommer att vara draget korta stunder så tål det viss överspänning.
Re: fråga om reläer
Postat: 22 februari 2015, 18:19:28
av MiaM
Zenerdioder är kanske inte jättelätta att hitta och/eller kanske inte helt gratis för >=16V och den ström som ett relä drar. Även om det normalt ska vara korta pulser så kan man väl inte vara helt säker på att inte nån stolle håller reglaget i 24V-läget. En enkel koppling med likriktarbrygga och en transistor med kollektor+emitter mot bryggan och zenerdioden mellan kollektor och bas löser det. Transistorer som tål >=16V och orkar med effekten är lätt att hitta.