Sida 1 av 1

Aktivera fläkt, gasolvärme i husbilen

Postat: 11 februari 2015, 11:24:33
av hubben
Har en husbil modell större av någorlunda modernt snitt, och i den sitter ett par gasolvärmare anslutna till ett slangsystem för fördela värmen jämnt över husbilen. Tyvärr är det bara gasolvärme installerat, vilket är tråkigt då gasolen är dyr och knepig att få tag på, jämfört med el - som oftast finns tillgängligt.
För att värma bilen med el har vi en 2kW värmefläkt som står och tuggar, och det fungerar bra, man håller en vettig temperatur med denna lösning när det inte är snorkallt ute, och är det snorkallt köra man med gasen som stödvärme.

Nu till frågan:
Istället för att ha värmaren stående i kupen på husbilen skulle jag vilja distribuera värmen från den i det befintliga slangsystemet, kopplat till vår bakre gasolvärmare (Trumatic C 6002). Husbilen har ett stort garage bak (STORT) där bland annat gasvärmaren sitter, och luftintaget för luften som värmer husbilen sitter så till att det tar luften från bagageutrymmet. Min tanke är nu att man skulle kunna ställa värmefläkten i garaget och aktivera fläkten för Trumaticen som då får sprida värmen i husbilens alla skrymslen och vrår. Inga problem så långt, förutom att trumaticen inte har någon funktion för att manuellt aktivera fläkten. :(

Fläkten styrs från trumaticens kontroller, och varvtalsregleras baserat på önskad värme, brännarens värme och lite andra parametrar. Där finns en sensor som känner att fläkten går, och som förhindrar pannan att starta om den inte gör det osv.

Enklaste sättet att lösa detta är ju att dra en 12v matning i ett likadant kontaktdon som fläkten är kopplad till, och manuellt koppla ur fläkten ur trumaticens styrning och koppla den till 12v matning. Det skulle fungera, trumaticen skulle inte starta värmaren eftersom att den inte får kontakt med fläkten och fläkten skulle tugga på och sprida elvärme i bilen.. men det vore ju smidigare om man kunde dra en styrning till kontrollpanelen i husbilen med en treläges switch för att styra fläktens hastighet.
Frågan är om man kan skada trumaticens styrenhet genom att göra på detta viset, och hur man skulle kunna säkerställa att man inte gör det? Alltså, riskerar man att sabba styrkortet genom att spänningssätta motorn medan styrkortet är ikopplat?

Re: Aktivera fläkt, gasolvärme i husbilen

Postat: 12 februari 2015, 09:04:20
av hubben
Frågan är alltså egentligen:
I en mosfet, finns det någon fara med att lägga på en "backspänning"? Som jag förstått det ligger det ingen drain mot jord när mosfeten inte är "aktiv", eller misstar jag mig där?

Det är en vanlig 12v motor, ingen BLDC. Brukar man ha dioder som dränerar den genererade strömmen från motorn under drivstegets inaktiva fas även på drivkorten till dessa, som man har i BLDC kontrollers eller är det normala att man har en mosfet som pulsar på/av bara?

Re: Aktivera fläkt, gasolvärme i husbilen

Postat: 12 februari 2015, 12:09:46
av farbrorvattenmelon
Ett växlande relä som kopplar bort motorn från styrkortet?

Re: Aktivera fläkt, gasolvärme i husbilen

Postat: 13 februari 2015, 08:20:55
av hubben
Det skulle fungera bra, men i min fantasivärld vore den bästa lösningen att man fick två insignaler till motorn, en från styrkortet och en från min manuella manöver, och den signal som ger högst varvtal är den som bestämmer.
På så vis kan jag köra elvärmen med fläkten igång, men låta termostaten dra igång gasolen och öka fläktens varv när det behövs. Det är dessutom viktigt att fläkten får gå tills pannan är sval när gasolen varit igång, och att då kunna manuellt koppla från fläkten via ett relä på det sättet skulle kunna innebära brandrisk..