Sida 1 av 1
Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122)
Postat: 1 februari 2015, 10:51:33
av Landmer
Svärfar har ett system till sina kor med transpondrar i halsbanden som känner av hur mycket korna rör sig. Sedan skickas datan om detta till en mottagarstation via ir(?) eller något liknande. Ungefär 4m räckvidd är det iaf.
Transpondrarna som sitter i halsbandet är ihoplimmade och ej tänkt att bytas batterier i. Nu är det svårt att få tag i nya transpondrar när batterierna tar slut. De vill att man ska uppgradera hela systemet till ett med bättre räckvidd, men det kostar runt 100 000 kr..
Jag har sågat upp höljet på en transponder och provat att byta batteriet (1st ½AA). Men det verkar som att den tappat sin programmering eftersom det gamla batteriet var slut. Den reagerar inte när man kommer nära basstationen.
Såhär ser kretskortet ut
Efter min amatöranalys misstänker jag att själva programmet är lagrat i 430F1122 kretsen som verkar vara tillverkad av Texas instruments.
Finns det någon möjlighet att läsa ut programmet ur en med fungerande batteri på något sätt? I så fall skulle man kanske kunna ändra id nummret (8-10 siffror) till ett av nummrena som de transpondrarna med batterislut har och sedan bränna in det programmet i den med nytt batteri?
Finns det något bra ställe att läsa på om dessa kretsar?
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 1 februari 2015, 14:52:33
av Castor
Datablad:
http://www.ti.com.cn/cn/lit/ds/symlink/msp430f1222.pdf
Observera: Programmable Code Protection by Security Fuse
Troligt, men förstås inte säkert, att den är aktiverad.
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 1 februari 2015, 15:57:31
av kodar-holger
Jag tvivlar på att den tappat del del av programmeringen som ligger skyddad av fusen. Möjligen någon konfig som finns i ram.
Du får titta på om databladet säger något om programmering av ram. Det mest troliga är väl att det är något som konfigureras via samma kommunikation som avläsningen går på.
Bästa är väl om du mäter lite och ser om den lever alls efter batteribytet.
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 1 februari 2015, 16:26:36
av Castor
Nej, det tror inte jag heller, men det är nog inte troligt att det går att läsa ut programmet o skriva in i en annan enhet.
Det finns ju en hålrad i nederkanten, förmodligen för programmering o test, MSP har JTAG, kanske går att komma åt o
kolla om den lever öht.
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 2 februari 2015, 20:41:04
av Landmer
Tack så mycket för länken till databladet och hjälpen!
Jag har inte hållit på något med mikrokontroller / avancerade kretsar tidigare.
Mäta lite för att se om den lever, innebär det att mäta så matningen kommer fram till själva mikrokontrollern eller vad är det man bör mäta?
Jag har läst igenom databladet en gång, men behöver nog kolla igenom några gånger till för att hitta något angående programmering av ram
JTAG har jag läst på lite om och det verkar som att olika tillverkare (Texas instruments) har olika JTAG interface, vart brukar man handla sådant om man bor i Sverige?
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 2 februari 2015, 20:45:40
av eqlazer
Hur ser du att den inte reagerar på basstationen?
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 2 februari 2015, 20:50:13
av grym
vettigast vore att skära upp dom innan batteriena är slut och göra ett hett batteribyte, att man löder på ett batteri vid sidan om på + och - på annat ställe på kortet, byter det batteriet som sitter på kortet med strömmen alltid på så att säga
då kan man även kolla lite på aktivitet på ett fungerande kort och jämföra med den som är död
har man transpondrar över kan man göra en kanske förstörande test, att ta en som funkar, byta batteri så att spänningen försvinner och kolla om den är död efteråt, då vet man vad som gäller
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 2 februari 2015, 22:54:51
av netrunner
Såg ett liknande system i Australien men det hade fokus på att beräkna kossans menscykel. Gissa hur...
Sen skickade den data via 433MHz från kossa till kossa tills den kom till bonden. Mycket stora pengar i den informationen. Dom snackade om att systemet skulle öka Australiens BNP.
---
Det finns en avancerad autopilot som APM och som är öppen kod. Den kan vara autopilot för bil, båt, flygplan, helikopter m.m. beroende på vad man laddar för modul. Den är väldigt bra på att känna rörelser, kan logga till fil eller över radio, har stöd för GPS osv osv... Projektet är mer än 10år så det finns väldigt mycket.
Mitt förslag är att du skriver en ny modul till APM :kossa. Den kan ju tex hantera rörelser och förflyttning på ett lite lugnare sätt och sen rapportera via radio. Pris per ko är ca 500kr så det kan bli lite dyrt om man har många. Laddning av batteri är inte häller helt lätt.
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 2 februari 2015, 22:59:04
av eqlazer
"Såg ett liknande system i Australien men det hade fokus på att beräkna kossans menscykel."
Det är precis vad detta system gör, de rör på sig mer när de blir brunstiga.
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 2 februari 2015, 23:10:46
av Miramithe
Nyare system laddar sig själv. Sitter en magnet i en cylinder med en spole runt sig och när den för sig igenom så bildas en liten spänning.
Dessa är ju faktiskt bara stegräknare och det sättet är ju inte helt hundra, finns bättre sätt Men oftast mycket dyrare.
Gps kan ju ha svårt inomhus med mycket plåttak osv. Aktiviteten är ju inte så att man vill se om dom går längre sträckor utan mer om dom håller på å rider på varandra, varvid stegräknare fungerar bra.
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 3 februari 2015, 14:03:54
av Landmer
Tack för responsen! Det är precis som ni säger ett sätt att beräkna kossans menscykel.
eqlazer skrev:Hur ser du att den inte reagerar på basstationen?
När man håller upp transpondern inom basstationens räckvidd ska det pipa till och visas transponderns id på basenhetens display som kvittens på att den avlästs.
netrunner skrev:Såg ett liknande system i Australien men det hade fokus på att beräkna kossans menscykel. Gissa hur...
Sen skickade den data via 433MHz från kossa till kossa tills den kom till bonden. Mycket stora pengar i den informationen. Dom snackade om att systemet skulle öka Australiens BNP.
---
Det finns en avancerad autopilot som APM och som är öppen kod. Den kan vara autopilot för bil, båt, flygplan, helikopter m.m. beroende på vad man laddar för modul. Den är väldigt bra på att känna rörelser, kan logga till fil eller över radio, har stöd för GPS osv osv... Projektet är mer än 10år så det finns väldigt mycket.
Mitt förslag är att du skriver en ny modul till APM :kossa. Den kan ju tex hantera rörelser och förflyttning på ett lite lugnare sätt och sen rapportera via radio. Pris per ko är ca 500kr så det kan bli lite dyrt om man har många. Laddning av batteri är inte häller helt lätt.
Är det detta du menar
http://ardupilot.com/ ? Risken är väl att batterierna inte räcker så länge, eller är det någon som har en uppfattning om det?
Ska läsa på lite mera ikväll!
grym skrev:vettigast vore att skära upp dom innan batteriena är slut och göra ett hett batteribyte, att man löder på ett batteri vid sidan om på + och - på annat ställe på kortet, byter det batteriet som sitter på kortet med strömmen alltid på så att säga
då kan man även kolla lite på aktivitet på ett fungerande kort och jämföra med den som är död
har man transpondrar över kan man göra en kanske förstörande test, att ta en som funkar, byta batteri så att spänningen försvinner och kolla om den är död efteråt, då vet man vad som gäller
Tyvärr så är det ett 40-tal som har för låg spänning på batterierna redan (den jag öppnade hade 0,1v enligt min skräp-multimeter). Ungefär 10 st har fortfarande tillräckligt med batteri så på dessa ska jag göra som du föreslår! Tack för tipset!
Re: Programmera om ko-transponder / stegräknare (TI 430F1122
Postat: 3 februari 2015, 14:23:24
av eqlazer
Har du oscilloskop tillgängligt?
Det är inte så att transpondern ignorerar basstationen tills den nått upp till en minsta tid eller antal steg/rörelser?
Går ju att testa med fungerande transponder, om det går att tanka av den flera gånger på rad.
För om den skulle sända ut sin data varje gång basstationen frågar så skulle batteriet snart vara slut om kossan valt att parkera sig i närheten
