Sida 1 av 1

Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 26 januari 2015, 23:04:32
av Glycol79
Har 2 styck defekta luft/vatten värmepumpar båda är Ecoair 109.

Nummer 1 dog efter ett strömavbrott tror jag. Elektroniken var kass och styrsystemet fungerade inte alls längre.

Nummer 2 hämtades defekt, ingen aning vad som hänt med den, styrsystemet helt.

Mätte alla givare i nummer 1 och flyttade sen styrsystemet från nummer 2. Allt verkade lira som det skulle tills kompressorn slog till. Ett kort skrap hördes och säkringarna löste. Kopplade loss kompressorn och startade igen. Då fungerade fläkt och allt annat som det skulle. Mätte resistansen på lindningarna, fick olika värde mellan 1,9 Ohm till 2,9 Ohm. Enligt datablad skall det vara 4 Ohm.
Meggade alla lindningar mot jord. Oändligt. Antar att kompressorn bränt lindningarna. Konstigt att inte motorskyddet löst.
Flyttade tillbaka styrboxen till pump 2 som jag visste var defekt. Exakt samma fel. Compressorn är en Copeland Scroll zh26k4e-tfd-524. 3 fas.

Nu börjar jag fundera på om något annat hänt förutom strömavbrott, den pajade givetvis när jag inte var hemma. Kan få tag i ny kompressor till bra pris via jobb. Men skulle gärna få några tips på vad som kan ha orsakat haveriet, eller vad jag skall kolla för att veta om det är lönt att byta kompressor. Jag har inte kollat köldmediat ännu, skall göra till helgen. Men den borde väl löst på lågtryck om den läcker ?

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 27 januari 2015, 01:12:37
av MiaM
På ren spekulation så kunde du kanske provköra kompressorn matad med en vanlig frekvensomriktare, om det är just en trefasmotor i kompressorn. Fast mäter du fel resistans så lär det ju vara knas ändå...

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 27 januari 2015, 17:31:59
av Glycol79
Just det med resistansen är lite skumt. Enligt datablad är den 3 fas. Men är ändå märkt med C, S och R på stiften. Mäter man mellan C och S får man lägst motstånd. Som normalt på en mindre 1-fas kompressor. Antar att märkningen är fel och det skall vara 4 Ohm hur man än mäter mellan stiften då det är en 3-fas motor i den.

Har kollat lite i styrdatorn och de ända loggade felen är utlöst motorskydd. Detta på donatorpumpen jag tog styrboxen ifrån.
Så där har kompressorn nog snurrat tills den plötslig bara dog. Försökte få igång styrboxen från min pump för att läsa ut loggen. Men den är helt stekt tyvärr. Båda pumparna mäter lika skumt på kompressorn och låter ungefär likadant innan säkringen går.
Har lånat ut mitt manometerställ så jag kan kolla gasen tidigast i helgen. Men som sagt borde väl lågtryck eller högtryck löst om det varit något krångel, eller läckage. Vid dålig vattencirkulation löste den på hetgastempen en gång. Så det känns som båda bara plötsligt rasat.

Någon som har en idé om vad jag mer skall kolla. Vill helst inte byta kompressorn för att den sen också skall paja pga något fel i resterande delar.

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 27 januari 2015, 22:26:22
av PaNiC
Det är väldigt ovanligt, speciellt på två likadana maskiner samtidigt, men det förekommer ju mekaniska fel i kompressorerna också. Skrapljud på en scroll kan ju även innebära att den roterar åt fel håll.
CSR är alla märkta med, antagligen för att det är billigare att använda samma kåpa till alla :). Speciellt på de små som är vanligare i enfasutförande utomlands.
Tittar man noga står det ibland T1 T2 och T3 också. Inte alltid på samma ställe. Har för mig iaf att Copeland varken använder RST eller UVW.

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 29 januari 2015, 04:29:27
av MiaM
Nu gissar jag lite friskt - men nog är det väl så att en sån kompressor ska tåla att köras en kortare stund oavsett "belastning" (d.v.s. oavsett om det är tvärstopp eller helt fritt flöde mellan ingång och utgång)? I så fall vore väl provkörning med vanlig frekvensomvandlare en idé och bara kräma på till kompressorn går igång (eller det blir stopp pga överström) och höra hur den låter.

I princip kan det väl vara fel på elektroniken på båda värmepumparna så att elektroniken pajat kompressorn, men det verkar väl lite långsökt?

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 29 januari 2015, 16:44:54
av PaNiC
Javisst, de tåler en kortare stund på det sätt du beskriver.
Det är ganska långsökt att elektroniken pajat kompressorn. Det är ju en vanlig elmotor med oljepump samt kompressordel inne i ett skal, så inga exotiska saker.

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 29 januari 2015, 22:37:20
av Glycol79
Nja jag tror inte heller det är elektroniken som pajat kompressorn. Själva styrningen av kompressorn är enkel. Det är ett kretskort med mjukstartare och ett gäng relä. Ett för varje fas. Skulle kunnat vara en kontaktor istället. Styrkortet ger endast signal för av eller på. Altså ingen inverter eller något. Så jag skulle lika gärna kunna lägga 3-fas direkt på kompressorn och lyssna. Kör jag igång med kompressorn urkopplad får jag rätt spänningar på trådarna så elektroniken fungerar som den skall.

Tänkte klargöra att pumparna inte dog samtidigt. Min pump dog, och jag köpte en annan med död kompressor för att plocka elektroniken. Men när jag började forska lite i dem så verkar det som att de har dött på samma sätt.
Skall ta lite bilder i helgen när jag kommer hem. Förövrigt verkar det väldigt vanligt att dessa pumpar dör på bara några år. Jag vill gärna hitta orsaken till det och bygga ihop den bättre om det går.

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 30 januari 2015, 14:40:44
av PaNiC
Åfan, sitter det mjukstart? Det är inte ovanligt att de pajar. Hade du den inkopplad med när du testade?
Väck med skiten!

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 30 januari 2015, 14:52:01
av xxargs
Säger samma sak - åfan, om det är mjukstart - har kompressorn körts med 2 faser för att mjukstarten har brända kontakter etc. i sina kontaktorer så kan kompressorn mycket väl bli bränd, då om 1 fas bortfaller eller glappar i kontaktorn så blir motorlasten till största delen på 1 lindning istället för 3.

En 3-fas motor kan fungera på 1 fas om bortfallet om sker medans motorn snurrar och finns det inget riktig motorskydd som känner obalans i strömmar så kan motorn brinna ganska fort av det.

Det är ganska många kompressorer som har brunnit pga. trilskande mjukstart.

---

När du mätte - mätte du direkt på motorns stift eller var det ända utifrån anslutningsplinten ??

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 30 januari 2015, 15:31:24
av MiaM
... och om reläerna är kass så kan motorn nog ha pajat även om elektroniken även innehåller motorskyddfunktion, eftersom den funktionen då torde använda de kassa reläerna.

Det finns väl två varianter här - den ena är att provköra kompressorn rakt av eller ev. med feta lampor som seriemotstånd (tänk halogenstavar på fyrsiffrigt antal watt, kanske två identiska seriekopplade per fas så att varje tål 400V). Den andra är väl att istället prova att låta elektroniken driva någon konstlast - t.ex. lampor. Lampor parallellt med lagom stora elelement kan nog vara en bra idé.

Det lär väl vara tre faser utan nolla till motorn - om elektroniken är symetrisk över alla faserna så bör det väl gå att driva enfaslaster genom att fuska fram en nolla. Annars om man gör en stjärna av tre lika stora element så lär väl varje ben inte få överspänning oavsett hur de drivs.

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 2 februari 2015, 22:47:40
av Glycol79
Mjukstart.jpg
När jag mätte kompressorn så gjorde jag det direkt på stiften i kopplingsboxen på kompressorhuset. Alla kablar urkopplade till elektroniken. Testade även att köra med 3-fas matning direkt på kompressorn. En säkring gick direkt och motorn gick inte runt.
Precis vad jag väntat mig eftersom lindningarna har fel värde enligt databladet.
Mjukstarten verkar inte gå att på enkelt sätt koppla bort. Tänkte testa den med gammal 3-fas elpatron och mäta spänningar och strömmar på varje fas. Styrningen slår dock ifrån fort om inga givarvärde ändras.
Det kan helt enkelt vara så att kompressorerna dött av ålder. Dock ser donatorpumpen jag köpte mycket friskare ut inuti. Ser ut som att fyrvägsventilen och torken är bytt nyligen. Kompressorn ser även väldigt fräsch ut. Så den är antagligen renoverad innan men har dött igen.

Bifogar bild på mjukstart/motorskyddskortet. Hade varit bättre om de använt vanliga från hyllan komponenter kan man tycka.

Re: Renovera CTC Ecoair 109 ?

Postat: 2 februari 2015, 22:50:03
av Glycol79
Ett tillägg till bilden. Kondingen är till fläkten och det som syns överst är avfrostningstimern som är mekanisk och styrs via bulb på kapillärrör.