Sida 1 av 2
DC Servostyrning TNC155?
Postat: 15 januari 2015, 00:34:12
av Ludde85
Tjena!
Nu är det dags igen för en fråga som rör min gamla Arboga Combimatic. Eller egentligen kanske mer allmänt om servomotorer och deras styrning...
Jag vill veta hur grejerna fungerar! Alltså, vad som händer och signaltyper som rör glasskalor-styrsystem-reglerkort-lastmodul-servoencoder-tachogenerator-servomotor.
Anledningen till min fråga är att X-axeln på min maskin har börjat kompensera väldigt mycket när axeln står still. När maskinen precis är startad så är den lugn och fin, och ärvärdet i TNC monitorn slår på 2-5 tusendelar. Detta är helt ok. Men om den står igång i låt oss säga omkring 4 timmar, så slår detta värde på uppåt 1-2 tiondelar. Och man hör på motorn och kan se på en lysdiod på reglerkortet att den jobbar. Detta händer varje gång denna axeln står still länge. Till slut så slår "motorskyddet" till denna axel ifrån.
Jag vet inte om det är glasskalan som ger fel värden till TNC, eller om servomotorn "kompenserar" alldeles för grovt och att det då är servots fel att axeln slår på 1-2 tiondelar. Jag har inte mätt upp om axeln slår så mycket även i verkligheten än, men jag skulle tro det. Detta händer även om jag inte använder maskinen. Bara slår igång den, referenskör och sen låter den stå. Så det är inte så att jag behöver ha några krafter på varken motor eller kulskruv för att detta ska ske.
Men som sagt, hade varit kul att veta hur servosystemet funkar från grunden, och då gärna även vad glasskalorna ger för typ av signal osv. Det enda jag vet är att TNC ger ett börvärde på 0-10V till reglerkortet, men vad det innebär jag jag ingen koll på. Om det är så att TNC räknar ut att för en viss förflyttning så ska det skickas tex. 5V under två sekunder som då kanske kan innebära tex. 500rpm i två sekunder? Detta är en tokigt vild gissning från mitt håll, så rätta mig jättegärna!
Så vill någon ge mig en snabbkurs i detta så hade jag varit väldigt tacksam. Hade varit bra om jag på något sätt kan lista ut/mäta fram om det är skalan som orsakar kompenserandet på motorn, eller om det är motorn som kompenserar för mycket så att det ger för stora förflyttningar på axeln. Om någon vill grotta ner sig i detta och hjälpa mig, så kan jag mer än gärna skicka över ett elschema på det hela.
Tack på förhand!

Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 15 januari 2015, 14:08:29
av persa
Hej Ludde,
Kul att du inte behövt höra av dig på forumet sen sist. Jag antar att det gått bra med "drip feedandet" sen du väl fick ordning på kabel och parametrar ?
Rent lekmannamässigt låter ditt problem som ett värmeberoende servoproblem. Hade det varit något med skalan tycker jag det borde uppträda direkt när du börjar använda maskinen
Har du prövat byta så du använder nuvarande X-servo till Y-motor och tvärtom (förutsatt samma servon och motorer). Följer felet med över till Y-axeln så vet du ju var felet finns att finna
I annat fall bör ju t.ex. NC-Service med sin erfarenhet kunna ge ett rätt träffsäkert utlåtande om du beskriver symptomen
Har tyvärr inte tid (och framförallt inte baskunskaper) för att "grotta ner mig" som du erbjuder

Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 15 januari 2015, 18:42:03
av säter
Uppträder felet endast när maskinen står på referenspunkten?
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 15 januari 2015, 19:58:50
av Ludde85
Tack Persa!
Maskinen har fått ett helt nytt användningsområde nu när "drip feed" fungerar.. Så man slipper stå och stansa på knappsatsen.
Tycker också att det känns som ett värmeberoende problem. Ska testa att byta reglerkort mellan X och y och se om det blir någon skillnad. Trooor att motorerna är likadana, reglerkorten har iaf samma artikelnummer på både X och Y, frågan är ju bara om inställningarna på kortet är samma... Finns fyra ställskruvar (potentiometer) på varje kort, som jag inte har någon aning om vad dom gör.
Säter;
Formulerade mig lite dåligt. Jag referenskör, sen kör jag axlarna så dom hamnar en bra bit ifrån refpunkten och lämnar den i det läget. Vet inte om problemet uppstår om jag låter axlarna stå kvar på refpunkten. Det har jag aldrig testat...
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 15 januari 2015, 20:06:55
av säter
Anledningen till att jag frågade.
Jag hade ett liknande fel på min maskin.
Det bestod i att spånor hade packat sig vid ändläget av X-rörelsen.
Därmed "orkade" inte maskinen positionera rätt.
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 16 januari 2015, 23:23:09
av Iccccie
har du kollat i servicemanualerna som finns på heidenhains hemsida?
Vet inte till vilken detalj de beskriver men det visar ju hur man felsöker
http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... /sa155.pdf
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 16 januari 2015, 23:57:05
av Ludde85
Har småkikat där, både nu och tidigare. Får dock ingen riktig ordning på beskrivningarna på hur det fungerar...
Men tack för tipset!
säter skrev:Anledningen till att jag frågade.
Jag hade ett liknande fel på min maskin.
Det bestod i att spånor hade packat sig vid ändläget av X-rörelsen.
Därmed "orkade" inte maskinen positionera rätt.
Tack för tipset Säter. Låter väldigt rimligt att detta även skulle kunna hända på min maskin. Tror dock inte att det är fallet just nu, eftersom det inte spelar någon roll vart på X-axeln man befinner sig.
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 17 januari 2015, 00:28:50
av grym
du kan köra servot utan styrsystemet med en batteribox, en enkel sak där du helt enkelt petar in 0-9v (enklast med ett 9v batteri)in i servot
ibland för man bygla lite så man har klarsignal till servot med
när man gör detta så gäller det att hålla tungan rätt i mun, då du kör på hårdvare stopp , och kan ta sönder rubet i maskinväg
så ett nödstop är bra att ha saker med
man provar att dett afunkar bra när maskinen är kall
sedan när felet börjar komma så kopplar man in batteribox och kör och se hur den axlem beter sig
man kan även koppla in skop och kolla lite hur störmmar är och en hel del till, ex tachosvar
feedback stukturen är två
en i servo/motor/tacho,
-10,0,+10v ska ge motsvarande varvtal på motorn, men givna ramper
i den reglerslingan så är det servot som får feedback från tachogeneratorn på motorn
den överliggande servoloopen är styrsystem ut till servo/motor/tacho och får feedback via skalan
där man har en dator som har koll på absolutvärdet som man får via skalan (hur beror på skalans uppbyggnad, icke absolutskalor nollas i tre led, hårdvaru nollning yttre, hårdvarau nollning i skala och sedan nollning mot skalans läge, eller nyare som är absolutvärde direkt)
där datorn cvet var den är , vill ha den till ett annat ställe och komenderar ut spänning till servot som ger motorn sitt varvtal med feedback och sedan övervakar datorn förflyttningen och stannar upp utsignalen till servot lagom tills dit den vill komma
ganska grovt förenklat för en linjes punktstyrning
med flera axlar och lite dumheter som vändfel och lite annat så är det datorn som håller reda på axlarna som får kompensera för detta, och det är där mycket av parametreringarna är till för
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 17 januari 2015, 02:45:01
av Ludde85
grym skrev:du kan köra servot utan styrsystemet med en batteribox, en enkel sak där du helt enkelt petar in 0-9v (enklast med ett 9v batteri)in i servot
ibland för man bygla lite så man har klarsignal till servot med
när man gör detta så gäller det att hålla tungan rätt i mun, då du kör på hårdvare stopp , och kan ta sönder rubet i maskinväg
så ett nödstop är bra att ha saker med
man provar att dett afunkar bra när maskinen är kall
sedan när felet börjar komma så kopplar man in batteribox och kör och se hur den axlem beter sig....
Skitbra svar! Tack!!
När du skrev koppla in skop så kom jag dessutom på att jag har ett sånt på jobbet, så det skulle jag kunna kolla.
Lite dumma följdfrågor bara;
Det du kallar servot, är det prylarna på den bifogade bilden? Är iaf där mitt börvärde på 0-10V från styrsystemet går in.
Jag har ju ett extra som är till en fjärde axel som inte finns. Skulle kunna testa att sätta dit det på X-axeln, det enda som är frågan är ju hur dom fyra justeringarna ska vara. Kanske finns någon som kan förklara vad dom gör..?
Så det styrsystemet gör är helt enkelt att skicka ut en spänning 0-10V som då betyder 0-1000rpm i mitt fall. Sen övervakar det glasskalan och när signalen från skalan överensstämmer med börvärdet så slutar styrsystemet skicka ut denna spänningen och motorn stannar? Om man drar det riktigt enkelt?
Är det som jag skrev ovan, så borde jag helt enkelt kunna rycka ut dom två kablarna märkta "börvärde 0-10V" som går från styrsystemet till servot och se om motorn fortfarande står och rycker? Gör den inte det så är det ju styrsystemet som skickar nån tokig signal, men om den fortfarande rycker så kan jag förmoda att det sitter i servot, motorn eller så?
Sen så undrar jag hur det brukar vara med signalerna från tachon. Går dessa kablar till styrsystemet eller till servot? Det är inte med i mitt elschema nämligen... Så om jag kan använda mitt skop för att kolla dessa signaler så hade det varit skitbra. Men behöver nog lite mer info om hur jag gör...

Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 17 januari 2015, 02:59:39
av säter
Sen så undrar jag hur det brukar vara med signalerna från tachon. Går dessa kablar till styrsystemet eller till servot?
De brukar gå bara till servot.
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 17 januari 2015, 09:33:32
av persa
Ludde85 skrev:Jag har ju ett extra som är till en fjärde axel som inte finns. Skulle kunna testa att sätta dit det på X-axeln, det enda som är frågan är ju hur dom fyra justeringarna ska vara. Kanske finns någon som kan förklara vad dom gör..?
Här har nattskiftet jobbat på bra ser jag
Perfekt, då kan du ju enkelt testa (utan att behöva kludda med ett väl fungerande Y-servo) om det är servoproblem och slipper en troligtvis häftig faktura om så skulle vara fallet. Du har inte lyckats googla fram någon manual till servona som jag förstår det. Spelar väl i och för sig ingen roll förutom att få egen kunskap om vad justeringarna gör. Det viktiga är ju att dom är ställda på samma sätt på bägge servona, så det är väl bara att börja vrida (eller vad man nu gör) på 4:e servot så du får samma lägen som på X-servot
Tror knappast att styrsystemet skickar någon fel signal. Servot är nog boven, om jag ska gissa. Men det ser du ju vid bytet om så är fallet
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 17 januari 2015, 13:07:08
av säter
Var försiktig när du startar upp bara.
Det är lätt att man polvänder tachometerkablarna, och då kommer maskinen att skena.
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 18 januari 2015, 09:21:59
av grym
har inte själv annvänt dom servona, men dom är som alla från den generationen
man ska inte rycka signalen, utan det skall vara en pot som då den är i 0 läge kortsluter ingången
som sagt nödstopp är något man skall ha när man gör något sådanthär
inte liggandes i närheten, utan i högerhanden nästan helt nedtryck, medans man provar att köra med vänsterhanden
hur man trimmar respektive servo är något man får kolla i papprena om
men oftast så är det förstärkning, nolla och ramp man ställer in
man får kolla på tacho och ström med skop när man kör och se att det är ok, inga lustiga ryck utan jämt och fint när man kör
(inte så lätt att se , åtminstånde inte förr när man hadde analoga skop och man hadde en sekund på sig i hög hastighet innan man var tungen att stanna)
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 18 januari 2015, 09:36:20
av tecno
Varför köra 9V batteri då det fungerar lika med 1.5V fastän i lugnare takt?
Re: DC Servostyrning TNC155?
Postat: 18 januari 2015, 10:28:01
av grym
gammal vana
när man körde med batteribox så skulle man även köra i relativt hög hastighet för att man skulle kolla hur den rampade upp och ner, det vär där man ställde in en del så den gjorde det snyggt och prydligt