Hejsan,
Allmän fråga rörande lödning och komponenter.
Vilka komponenter är extra känsliga för lödning och kan förstöras pga av värme t.ex?
Håller på med ett litet projekt som är en hörlursförstärkare och efter jag lött fast motstånd och elektrolytkondensatorer så visar Multimätaren rätt på ena sidan men andra är helt död så jag kollade båda kondensatorerna för att se om dom var hela och den sidan som visar rätt visar rätt värde medans andra inte visar rätt värde.
Så undrar om när jag lött ditt kondensatorn om det kan varit orsaken till att den inte funkar?
Lödning och komponenter = Trasigt?
Re: Lödning och komponenter = Trasigt?
Lägg upp ett schema över vad du har byggt och hur och var du har mätt så är det lättare för oss att svara, tex vad är det för "rätt" värde som du mätt upp?
Kondensatorer är inte extremt känsliga för värme vid lödning, men försöker man så kan man säkert paja en.
Kondensatorer är inte extremt känsliga för värme vid lödning, men försöker man så kan man säkert paja en.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ungefär hur länge håller du lödpennan mot kort och komponentben under lödning?
Steg 1 i denna http://tangentsoft.net/audio/cmoy/assy.html är vad jag gjort, och det är där också den förklarar vart jag ska mäta.LaRdA skrev:Lägg upp ett schema över vad du har byggt och hur och var du har mätt så är det lättare för oss att svara, tex vad är det för "rätt" värde som du mätt upp?
Lite tydligare bild på hur Steg 1 ser ut http://tangentsoft.net/audio/cmoy/misc/ ... t-0150.pdf
När jag kollade kondensatorerna i efterhand så mätte jag med min multimeter som stöder mätning av kondensatorer, Den indikerar att den enda är lite över 200 (220 uF) medans andra kondisen visar runt 14 (detta är efter jag tömt båda på ström såklart och mätt direkt ifrån benen på dom).
kopplade du loss minst ett ben på kondingen från kretsen innan du mätte ? ..annars kan du inte lita på mätningen.