Sida 1 av 1
bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 10 januari 2015, 16:41:02
av svanted
min grabb har en BMW med temperaturproblem
felet är att den pendlar i motortemperatur... typ 1/4 av skalan mellan mitt upp och kallare...
men efter måånga delar bytta har vi kommit fram till att om man drar ur kontatken till termostaten(som även är elektrisk)(nybytt)
upphör pendlingarna och den ställer sig rakt upp och ligger kvar.
allså, VAD är problemet med styrningen till termostaten?
tror att den är elektrisk för att ECUn ska kunna öppna den innan den går upp i temp vid hårda gaspådrag.
modellen har för övrigt ett underdimensionerat kylsystem, googlar man på detta får man typ 100k träffar...
b.l.a. att HELA kylsystemet ska bytas efter 13000 mil!"#€%&/
slangar, kylare, termostat, expkärl, pump e.t.c.
ngn guru här som vet vad som gör att termostaten öppnar i intervaller?
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 10 januari 2015, 21:05:31
av pinch
Vilken motor sitter I ? Årsmodell kan också hjälpa oss att hjälpa dig

Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 10 januari 2015, 22:16:24
av danei
Det du kallar termostat vad är det?
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 09:17:38
av svanted
glömde att det är en bensinare
328 Ci c.a. 2000
danei
motortermostaten
http://www.turnermotorsport.com/image/e ... rmo_lg.jpg
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 10:07:39
av pinch
Om jag inte har helt fel, termostaten är en gammal vanlig typ, elen går till värmeslinga I termostathuset för att koka upp vattnet så termostaten öppnar vid tillfälliga belastningar typ gaspådrag.
ECU:n kan bara hjälpa till att öppna och inte stänga termostaten.
Köpte du orginal eller pirat thermostat ?
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 10:45:45
av svanted
rätt...
elkabeln går till själva gelkroppen i termostaten alltså den som expanderar av det varma vattnet..
vet iom att vi dissekerat den som satt på då bilen köptes...
inte original, men vi har provat med två st, en från ebay och en annan från mekonomen som visade sig vara av samma fabrikat...
"Motorrad"
samma fel...
som sagt slutar den pendla om man drar ur kontakten.
så det VERKAR som om den får en felaktig styrspänning...
men det verkar inte få det hela tiden? inte för att jag mätt, men då skulle den aldrig gå upp...
edit:
eller JO???
den värmer hela tiden?
öppnar termostaten, det svala vattnet kyler ner gelkroppen fast den har eluppvärmning.
termostaten stänger, vattenflödet stoppas, gelkroppen blir varm, termostaten öppnas...o.s.v.
så kan det ju f-n vara?
ska mäta om det finns spänning i kontakten.
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 13:12:45
av Kjelle
Har ni kopplat på något OBD instrument för att läsa temperaturen ?
Då får man ju ett direkt värde från tempgivaren.
Vad styr den "elektroniska" termostaten, kan det vara ett relä som krånglar ?
Hur är det med kylsystemet annars, sniffa med en avgasmätare i påfyllnadshålet för koll av att inte det finns sprickor i motorblock/topplock ?
Hur är kylarvätskan, har man råkat blanda dom 2 sorterna kan kylsystemet nästan bli täppt ?
Kjelle
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 13:44:30
av mrfrenzy
Det sitter en tempgivare i toppen som talar om motor temperaturen för ECU.
Kolla först att den ger rätt värden.
Den ska mätas inkopplad med tändning på.
Vid +10 grader, motor stoppad ska den visa 4V.
Vid 90 grader, motor igång ska den visa ca 0,9V.
Är kylsystemet fullt och luftfritt? Vanligt problem på dessa är sprickor i toppen som gör att kylvätska läcker in i förbränningsrum nr1.
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 15:17:31
av Andy
På en del äldre bl a 730 är det i stort sett omöjligt att fylla och få bort all luft i systemet. Dessa fick fyllas underifrån och vacuumsugas uppifrån för att luften skulle försvinna helt. Många dyra haverier orsakades av detta fenomen.
Kanske den här modellen har samma problem.
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 17:45:09
av svanted
tempgivaren i toppen är bytt = samma fel..
topplockspackning bytt för typ två år sen och detta fel har funnits redan då.
den håller trycket i kylsystemet i flera dygn, och vitryker inte.
luftningproblem ja, har provat avlufta i en brant backe = samma fel, vaccumsugning, hur i så fall?
ska kolla snart vad en OBDII kolimox säger om motortempen samt mäta om termostat h-e får värmespänning hela tiden.
läste att bilarna har underdimensionerat kylsystem som gör att det måste hålla 100+ grader vid hård last för att kunna transportera bort tillräckligt med
värme, detta i kombination med att hälften av delarna är av plast = 2.5 bar = byte efter 13000 mil
nu använder han bilen så det blir kanske nästa helg.
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 11 januari 2015, 23:35:41
av Backard
Ställ din fråga här
http://www.autopower.se så får du säkert svar. Jag åker E46 själv och har inte haft tillstymmelse till kylproblem under 7 år.
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 12 januari 2015, 09:09:19
av limpan4all
Re: bmw e46 med temperaturproblem
Postat: 12 januari 2015, 09:28:00
av svanted
Backard skrev:Ställ din fråga här
http://www.autopower.se så får du säkert svar. Jag åker E46 själv och har inte haft tillstymmelse till kylproblem under 7 år.
skrev in en fråga där...