Totalt okunnig, behöver hjälp med en fläktstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hepe

Totalt okunnig, behöver hjälp med en fläktstyrning

Inlägg av hepe »

Hej,
Har letat runt lite i trådarna om något liknande men eftersom jag inte riktigt vet (läs är tillräckligt kunnig inom området) så vet jag inte riktigt vad jag letar efter.
Behovet jag har är att jag vill kunna styra två små fläktar.

Syftet är att när jag spelar paintball, ja, jag är över 40 och har noll kondis men tycker det är roligt i alla fall så skulle jag behöva montera in två små fläktar i min mask för att trycka undan imma.
Detta är rätt vanligt i att man gör dock då bara med en strömbrytare och till ett 9V batteri. Men kunde man inte göra det lite roligare än så... Här uppstår alltså mitt lilla bekymmer.

Elektronikdelen bör alltså vara minimal i storlek eftersom hela klabbet bärs på huvudet innanför masken alternativt placeras i den lilla batterilådan, denna brukar man ha på bandet som sitter om bakhuvudet, typ skidglasögonband. Jag skulle vilja kunna "löda" ihop detta själv med komponenter som jag kan köpa över disk, beställa från Elfa eller liknande. Tanken är även att ett 9V batteri driver båda fläktarna.

Mina "alternativa" behov:
1. Trycka på en knapp, fläkten startar och går ett antal sekunder, säg 10-15 sekunder efter att jag släpper knappen. Dvs. så länge jag håller in knappen går fläktarna och fortsätter att gå x-sekunder med nedräkning efter att jag släpper knappen. Ett snabbt tryck gör att fläkten går sekunderna.
2. Som ovan beskrivning fast med någon form av tidsstyrning.
3. Som ovan beskrivning fast med en "knapp" för permanent gång.
4. Att kanske kunna kompletterat med lysdioder, olika färger för de olika stegen.

Att hoppa in i ett forum som ny och önska massa svar är givetvis lite stötande. Jag önskar dock gärna lära mej lite om detta så om någon kunde tillsammans med en schematisk bild beskriva hur detta kunde fungera vore jag mycket tacksam. Vilka komponenter skall jag köpa osv. Finns det annan tråd för något liknande som jag missat, visa mej gärna så kan vi ta bort denna.
Läst lite i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =14&t=5153
Skulle dock som sagt behöva lite mer beskrivande hjälp.

Fläktarna som jag tänkt använda är dessa:
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 71511.html
RoPa

Re: Totalt okunnig, behöver hjälp med en fläktstyrning

Inlägg av RoPa »

Googla på "555 timer" och du skall finna...
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Om du tror att utbyggnad med flera olika funktionslägen och lysdioder kan bli aktuellt är nog en liten microcontroller bäst lämpad.
En Arduino Trinket är tillräckligt liten att släpa runt på, och har tillräckligt med pinnar för att kunna ansluta knapp, fläktar och ett par lysdioder.
Sen behövs bara en "kravspecifikation", en idé om hur det ska fungera, och det implementeras sedan helt och hållet i mjukvara. Måhända ett något större steg att komma igång med, men så mycket enklare att göra ändringar i än att bygga om en 555-baserad konstruktion.
hepe

Inlägg av hepe »

Tack så länge för svaren. Tänker mej dock så länge att hålla det simpelt. Nu är nog kanske inte simpelt på samma nivå i mina ögon som era. Men någostans måste man ju börja. :shock:

Bild

Transistorer verkar vara roliga...
Har dock noll koll på om ovan ev. kan fungera, och om det ens fungerar hur länge fläktarna kan gå.
Värdena på komponenterna har jag bara gissat mej fram till, säkert en styggelse, men någon kanske kan räkna på det eller förklara för mej hur jag ska räkna?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

På bilden du har måste du ha ett basmotstånd annars kan du vrida ner poten till botten och då kan du bränna basen. Fördelen med PWM och 555 timern är att fläktar generellt sett regleras bättre med PWM än om man kör den över en transistor och sänker strömmen den vägen.
Visst det går med en transistor men det blir bättre med 555an, iaf de jag har testat.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Miramithe > Du tolkar det som att TS önskar styra hastigheten på fläktarna. Det är inte tanken. Det är bara gångtiden som önskas styras.

hepe > Den ritning du visar, om vi bortser från saker som för hög basström och sånt så kommer den kretsen inte ge dig ett distinkt till/från-slag som jag tror du är ute efter. Tillslaget blir väl förvisso ganska direkt, men sen kommer spänningen sakta sjunka till fläktarna tills de stannar. Tiden det tar beror på storleken på kondingen.
Så visst, på sätt och vis skulle det fungera. Men långt ifrån bra.

När det har tipsats om en 555:a så är det att koppla 555:an som en timer. Googla på 555 och timer så hittar du tonvis med info och exempel.

Jag personligen hade byggt med en arduino av liten sort. Finns ju väldigt små.
Då kan du ju styra din fläkt "hur du vill", programmeringen är inte speciellt svår, och internet är knökfullt med exempelkod.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Oj förlåt. Missade den helt, trodde det var varvstyrning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett 9V batteri har inte mycket kräm i sig. Detta betyder att man bör använda energin rätt.

Jag anser att en ICM7555 är rätt grej, den drar väldigt lite egenström och fungerar fint på 9V.

En µC ska ha regulator osv. Det blir varken mindre eller enklare.
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Ang användning av NPN transistorer.

Bild

Observera var lasten är lagd, på din koppling har du lagt lasten (Fläktarna) mellan transistorns Emitter och jord. Det är, vid NPN, bättre att lägga lasten mellan Vcc och kollektorn såsom de har gjort på ovanstående schema.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Du länka till 5v fläktar. Kanske bättre med ett batteripack med 4xAA batterier. Håller mycket längre och tar inte upp så jättemycket mer plats.
hepe

Inlägg av hepe »

Hej alla som svarat i tråden, jag uppskattar verkligen engagemanget och försöker lära mej lite parallellt med detta.
En 555'a verkar vara en smidig lösning. Även om jag inte är hemma ännu vad gäller vilket spår jag tar så känns det allt lite spännande.

En liten bifråga till denna 555'a. Om jag skulle köpa på mej lite "bra att ha" komponenter för att börja det glada experimenterandet, vad bör jag köpa hem? Någon som kan påvisa något bra "start-kit" eller liknande, komponenter osv. som är bra att ha vid nybörjar experimenterande? Det mest fundamentala. Här ska lödas...
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jo lite motstånd och kondingar kan vara bra att ha, har du nära till typ kjell eller nå kan man få tag på lite nybörjar saker.

Motstånd: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... e12-p36802
olika värden att experimentera med.

Kondingar både keramiska och Elyt: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -st-p90498
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -st-p89254

Transistorer kan vara bra att ha i lådan: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -st-p89252

Edit: några potentiometrar kan vara bra att ha.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite mer tips:
ICM7555 har en tomgångsström (egenförbrukning) på 60µA.
xx555 har en tomgångsström på mellan 5,5mA och 6,5mA.

Denna ström dras konstant så länge batteriet är i och inte bara när fläkten kör. om ett 9V batteri har 900mAh betyder det att men den "vanliga" 555 kommer batteriet att ta slut UTAN ATT STARTA FLÄKTAR på 150 timmar medan ICM7555 kommer att dra batteriet ut på 15000 timmar.

Översatt: med en ICM7555 är kopplingen identisk men du får mer fläkt per batteri.

En ICM7555 fungerar även ner till en matningsspänning på 2V medan den "gamla" 555 behöver minst 4,5V. Kör du alltså på det bästa alternativ som är 3 st AA batterier med 5V fläkt(ar) kommer en "gammal" 555 inte att fungera medan en ICM7555 fortfarande kör utan problem.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

En fråga bara var hittar man 9v batteri med 900mAh? jag har letat och hittar inget, duracell hitta jag 550mAh på uppladdningsbara jag har är det 170mAh. Summa sumarum är 9v batteri inte det bästa kanske att använda om man vill att det ska hålla en stund.
Skriv svar