NiMH-laddare, LTC4060

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andreasdahlberg

NiMH-laddare, LTC4060

Inlägg av andreasdahlberg »

Experimenterar för tillfället lite med en krets för att ladda NiMH-batterier. Tänkte ladda två stycken seriekopplade batterier med en kapacitet på cirka 2 Ah. Laddningsströmmen är 1 A. Kretsen är baserad på en referenskrets från LTC4060-databladet.

Men nu till mitt problem, transistorn(Q1) som reglerar laddningsströmmen blir överhettad. Kollade inte upp effektutvecklingen innan utan antog att referensdesignen borde fungera.

FZT948 klarar maximalt av att leda bort 3 W, om man kollar i databladet för LTC4060, s.15, ges att den maximal effekten för transistorn är:

PD(MAX) (W) = IMAX(VDD(MAX) – VBAT(MIN))

IMAX: 1 A
VDD: 5 V
VBAT: 2 V (antar att cellspänningen är 1 V vid urladdning)

1*(5-2) = 3 W

Är det inte lite märkligt att de använder en transistor som ligger precis på det maximala värdet eller är det något jag missuppfattat?

Funderar också på om det kan påverka att jag använder mig utav FZT949 istället för FZT948?

Tänkte testa att sänka laddningsströmmen något men tror fortfarande att värmeutvecklingen kommer att bli ett problem. Tar gärna emot tips på hur man kan förbättra värmeavledningen för en SOT223-kapsel :)

Bild
gkar

Re: NiMH-laddare, LTC4060

Inlägg av gkar »

Nej, det är inte rätt, så skall det inte vara.
Men det är en referenskontruktion från en halvledartillverkare. Halvledartillverkare är ju inte direkt kända för att göra stabil elektronik...

Jag antar att du läst relevanta delar i databladet nu?

External PNP Transistor

The external PNP pass transistor must have adequate beta
and breakdown voltages, low saturation voltage and suf-
ficient power dissipation capability that may include heat
sinking.

Dock skulle jag inte lita på att använda mig att LTC4060 som övertemperaturskydd för transistorn som står nämnt under Thermal Consideration

Ta en större transistor eller lägg två parallellt med varsit emittermotstånd och eventuellt varsit basmotstånd.
andreasdahlberg

Re: NiMH-laddare, LTC4060

Inlägg av andreasdahlberg »

Får bli att byta ut transistorn mot någon som fixar effektutvecklingen. Min tanke om att minska laddströmmen fungerar nog inte så bra, blir svårt att avgöra när laddningen är klar med en för liten laddningsström.
Skriv svar