Sida 1 av 2
Styra quadcopter via arduino
Postat: 4 januari 2015, 16:01:29
av reconnnn
Hej,
Håller på med ett projekt där jag har en billig quadcopter som jag vill kunna kontrollera med en arduino.
Som jag ser det finns det två approcher för att göra detta. Antingen lista ut vad fjärrkontrollen skickar (svårt men kanske snyggast) eller så kopplar jag in mig på kontrollern och styr genom den vilket borde vara betydligt enklare tänkte börja här om ingen har några starka invändningar eller har ett bättre förslag.
Detta är quaden
http://www.symatoys.com/product/show/1901.html.
Då till min fråga hur kontrollerar jag potentiometerarna på fjärren från en arduino. Tänker att kretsarna måste vara isolerade. Knapparna är ju enkla eftersom där kan jag använda optocouplers typ 4n25 men de klarar väl bara av diskerta signaler?
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 03:15:06
av netrunner
Det finns flera projekt med öppen kod för att styra denna typ av leksaker... frågan är om det omfattar exakt denna.
Vad är syftet med bygget? Den har ju inte GPS så en människa måste ju i alla fall dra i spakarna. Sen faller den sakta mot marken för att batteriet tappar spänning, så en människa måste alltid addera lite mer gas-pådrag hela tiden.
Mer avancerade flightcontrollers förutsätter att man använder borstlösa motorer men det ska finnas "integrerade lösningar" för denna typ också.
Mer avancerade system för "sända och taemt" radiostyrning är ofta redan baserade på en arduino.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 03:36:04
av netrunner
Om du har denna i flygprylen så kan du styra den med DSM2 (dvs du måste köpa en ny radio) men får då öppen kod både i sändare och flightcontroller.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Denna är nog lite enklare för den har färdig USB port (du kan montera den i den du har för att få större propellrar):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _PNF_.html
Denna kan hjälpa dig. Den är iofs för Walkera så det finns ingen garanti för att den kommer att prata med din quad. Teoretiskt sett så kan du emulera en trainer port (koden för den är känd) så kan du styra.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... droid.html
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 07:37:35
av Vilhelmsson
reconnnn skrev:Hej,
Håller på med ett projekt där jag har en billig quadcopter som jag vill kunna kontrollera med en arduino.
Som jag ser det finns det två approcher för att göra detta. Antingen lista ut vad fjärrkontrollen skickar (svårt men kanske snyggast) eller så kopplar jag in mig på kontrollern och styr genom den vilket borde vara betydligt enklare tänkte börja här om ingen har några starka invändningar eller har ett bättre förslag.
Detta är quaden
http://www.symatoys.com/product/show/1901.html.
Då till min fråga hur kontrollerar jag potentiometerarna på fjärren från en arduino. Tänker att kretsarna måste vara isolerade. Knapparna är ju enkla eftersom där kan jag använda optocouplers typ 4n25 men de klarar väl bara av diskerta signaler?
http://www.multiwii.com/forum/index.php
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 10:09:52
av reconnnn
Tanken är inte alls att göra något så avancerat då jag vet att det är en extremt simple model. Tänken är enbart att kunna kontrollera den i slutändan med en app. Så behöver verkligen bara kuna simulera rörelserna på kontrollen. Man skulle aldrig kunna låta denna quad flyga själv.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 10:15:43
av danielr112
Då rekomenderar jag att du ser till att ha en kontroller som har en trainer port. Koppla in dig på den och styr. Då kan du lätt om nåt går galet bara ta kontrollern och den tar över spakarna igen.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 10:28:42
av Vilhelmsson
reconnnn skrev:Tanken är inte alls att göra något så avancerat då jag vet att det är en extremt simple model. Tänken är enbart att kunna kontrollera den i slutändan med en app. Så behöver verkligen bara kuna simulera rörelserna på kontrollen. Man skulle aldrig kunna låta denna quad flyga själv.
Krutet är uppfunnet....
https://play.google.com/store/apps/deta ... o.multiwii
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 10:30:33
av reconnnn
Tror inte den kontrollerna jag har har detta. Spelar inte så stor roll kommer inte flyga på så stor yta går det galet så går det galet. Tänkte detta mest som ett fulhack planen är att göra detta så billigt och enkelt som mörjligt. Kommer styra det genom en app som heter Unified Remote.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 14:32:57
av LaRdA
Finns några WiFi-RCmotagare som kan styras från Iphone eller Android vilka kanske kan fungera, den billigare är tyvärr bara 4 kanaler, och den dyrare med fler kanaler och funktioner är, ja dyrare.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... eiver.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Only.html
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 16:28:54
av reconnnn
Den använder 2,4ghz bandet. Men min plan är att använda den existerande fjärren och bara koppla in mig på den. Själva sändaren kostar bara 20 dollar så kan offra den.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 16:55:26
av netrunner
Den quadcopter som han har är av den enklare "leksaks" typen som, vad jag vet, inte pratar normalt "RC" språk.
- Således kan han inte bara skaffa en annan sändare... för den kommer inte att para sig med quadcopter.
- MultiWii är ju proprietär för exakt bara MultiWii.
- Han kan inte ansluta en annan mottagare i quadcopter för den som sitter där idag är "integrerad".
Han måste således byta en eller flera väsentliga delar. Man kan säga att ... valet av quadcopter är olämpligt för det han ska göra. Det närmaste han kan komma är denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... droid.html
Sen om han nu är sugen på att gräva sig in i den existerade sändaren så kan han ju installera digitala potentiometrar ...
http://www.ebay.com/itm/181460858115
http://www.ebay.com/itm/171330867420
... eller reverse engineering:a hela kopplingen och hitta var han ska koppla in sig för att sända ett eget pulståg ... och sen även (host) reverse engineering:a även protokollet så att det blir rätt.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 17:45:18
av Icecap
Digitala potentiometer känns inte helt rätt - fast de skulle nog fungera.
I de moderna styrningar är det billigast med en µC som samlande kraft, därför brukar sticks'en oftast att ge en spänning, alltså en potentiometer mellan GND och VDD och slidern till en A/D-port.
Detta betyder att det fungerar alldeles utmärkt med en spänning per axel som sticks'en täcker.
På detta sätt kan man sedan skicka de styrkommandon man vill.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 17:53:03
av reconnnn
Självklart är valet av quad olämpligt (valdes inte för att kunna göra detta utan mest för att det var kul att lära sig flyga en quad) för det som jag tänkte göra. Förväntar mig inte heller att det blir helt fantastiskt utan det är mest en kul grej för att se vad som går att göra.
Digitala potentiometer kan den styras av en krets och kontrollera en annan? Så att kretsarna är isolerade från varandra?
Icecap inte helt säker på hur jag åstakommer detta men du har troligen rätt.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 17:57:06
av Icecap
Isolerade? Vilken anledning finns till att de ska vara isolerat?
Men det är lika enkelt att skapa 3 st DC-spänningar som att använda digitala potentiometer, det skiljer bara i pris.
Re: Styra quadcopter via arduino
Postat: 5 januari 2015, 18:19:26
av reconnnn
Tänker att ground i kontrollern inte är samma ground som i arduinon. Är det inte därför man använder opto couplers för att man ska kunna påverka en annan enhet utan att det ska bli något konstigt?