Sida 1 av 3

Ultraliten snabb linjeföljande robot

Postat: 19 december 2003, 00:38:05
av matseng
Kolla in det här bygget. http://elm-chan.org/works/ltc/report.html . Drivs av två knappceller och klarar av att följa en linje i över 60 cm i sekunder.

Vissa är coolare än andra :-) Hans ledningsdragning går inte av för hackor den heller.

Edit: Glöm inte att kolla filmerna som finns längst ner på sidan.

Postat: 19 december 2003, 00:50:51
av erixon
Den var cool :)

Postat: 19 december 2003, 00:53:05
av Jonaz
Ja den var riktigt ball

Postat: 19 december 2003, 02:54:37
av strombom
haha pappret flyttar sig så snabb är den lilla krabaten :)

väldigt snygga lösningar både hårdvara och mjukvara!

/Johan

Postat: 19 december 2003, 13:53:40
av PaNiC
Jaha, då vet jag vad jag ska hitta på i jul :).

Postat: 19 december 2003, 15:29:18
av NSR_Martin
Försöket sm man fick se på första filmen va inte så lyckat, hehe!

Därimot andra, där gick den ju klockrent...

Va va skillnaden? Hmm, ska läsa lite på sidan...

Postat: 19 december 2003, 15:43:58
av NSR_Martin
Hmm, förstår inte riktigt vad han har gjort med roboten mellan film ett o två... är det att den svänger mer ju längre ut linjen är från robotens mitten? Så svänger det bara lite, svänger den med bara lite??

Jaja, hursomhelst va det en jäkligt cool robot! Den följde ju linjen grymt bra i andra filmen!

Postat: 19 december 2003, 16:08:55
av danei
Han la till en deriverande del i regulatorn.

Postat: 19 december 2003, 16:11:39
av erixon
Den ena utan deriverande verkan och den anndra med dererverande värkan i regler loopen...

Det är skilnaden... (vilket ger ganska mycket)

Edit: så hann någon före :)

Postat: 19 december 2003, 16:23:30
av NSR_Martin
vet nite vad deriverande betyder, så ni hjälte tyvärr inte mig så mkt, men tack ändå....


Behöver väll inte förstöra denna tråden för o få mig att förstå, hehe, vill ni hjälpa mig kan ni ju alltid skicka PM, så slipper tråden bli nerspmmad...

Postat: 19 december 2003, 17:30:20
av strombom
om man deriverar bilens positionen så får man dess hastighet

om man deriverar bilens hastighet så får man reda på hur fort den accelererar

så istället för att svänga endast beroende på var bilen är i förhållande till linjen så tar man även hänsyn till hur fort bilen rör sig i sidled jämfört med linjen, det blir lite mjukare rörelser då

om det gav någon klarhet till problemet :)

/Johan

Postat: 19 december 2003, 18:32:01
av $tiff
Ojj, kolla in MP3-spelaren han gjort.
http://elm-chan.org/works/mpc/report_e.html

Killen kan... :D

Postat: 19 december 2003, 18:53:54
av NSR_Martin
strombom skrev:om man deriverar bilens positionen så får man dess hastighet

*KLIPP*
Hmm, okej, Då förstår jag vad skillnaden är och varför den kör bättre... Tack för hjälpen...

Men jag vet fortfarande inte vad ordet "deriverar" betyder, nån som har lust o dra en förklaring?

Postat: 19 december 2003, 19:30:30
av gvs
Säg att du har en kurva i två dimensioner, ex: x^2 den ser ju ut som ett "U" om du ritar den. Om man deriverar den så får man lutningen på kurvan x^2, allstå om man beräknar derivatan i punkten x=2 så får man 4 ty d(x^2)=2x. med x=2 ger det 2*2=4 alltså: i punkten x=2 ökar kurvan med 4 enheter i y-riktning för varje enhet i x-riktning.

Postat: 19 december 2003, 20:33:52
av RDX*
Ja, han kan sina saker :).
Får se om man får tid någon gång att bygga en linjeföljare.