Sida 1 av 3

Bygga elverk 60A

Postat: 9 december 2014, 23:53:02
av säter
Jag funderar på att köpa en 60A generator och bygga ett elverk.
Generatorn har ursprungligen drivits av en VW-motor.
Jag funderar på en MB-diesel som jag har stående. 55hk.

Vad tror ni, är det en vansinnig idé?
Kommer motorn att duga?
Hur mycket kan man överbelasta generatorn korta stunder?

Lite bilder som jag lånat från internet.
Screenshot_2014-05-03-23-33-08(1).PNG
20140426_113823.jpeg~original.jpg

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 07:48:34
av AndersG
Är det något fel på bubblamotorn? De är annars ganska driftsäkra. Typ användes för mycket till generatorer och motorsprutor i brandkåren. Dessutom finns det gott om reservdelar.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 07:52:08
av Icecap
Jag undrar mest över om Dieseln kan hålla rätt varvtal, en bensinare brukar ju ligga på 3000RPM.

En folkis-motor är ju inte på mer än 35hk om jag inte minns fel så en 55hk Diesel ska väl gå bra.

1 hk = 762W, alltså skulle 55hk vara ~42kW vilket en 230V @ 60A = 13,8kW lätt drivs av, faktisk belastas motorn bara med ~33% av maxeffekten.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 07:58:29
av AndersG
En folkis-motor är ju inte på mer än 35hk om jag inte minns fel så en 55hk Diesel ska väl gå bra.
Mja, det beror på :) Min är runt 100 :) Men en standard 1300 är på 40 hästkrafter.Denna industrimaskin är en 1600cc på 36,5hp

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 07:59:08
av grym
funderade med på varvtalsbekymret, men om man sätter en växelådda emellan så bör det gå riktigt bra
det är sällan man får till det med motor och generator, att man får rätt motorvarv vid rätt effektuttag

om den går att överlasta eller inte, beror på generatortyp
om den är en synkronmaskin, och regleringen pallar så går den troligen att överlasta

den 70kva som jag hadde gick att överlasta ungefär såhär ur minnet
400% 5 sekunder
200% 1 minut
150% 15 minuter
110% en timma

till skillnad från en del asynkrona som tappar magnetiseringen direkt så fort effektuttaget kommer strax över specen

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 08:45:27
av YD1150
Skulle hellre satsa på ett elverk med 1500rpm på motorn, livslängden blir betydligt längre jämfört ett med 3000rpm.
Beror givetvis hur mycket elverket kommer att användas.

Ett 400V 3-fas 30kVA elverk som jag har tittat på och varit med vid provkörning hade en 3,8 liters 3-cyl Bolinder diesel.
Den var på typ 50hk. Kommer jag inte ihåg fel så var max vridmoment vid låga 1100rpm.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 09:58:47
av SeniorLemuren
En kompis till mig byggde sin generator till torpet av en gammal traktor med en 3 cyl dieselmotor.
Han kapade helt sonika bort bakdelen på traktorn och kopplade ihop motor och generator med en drivrem och lämplig utväxling för att få 1500 r/m på gen. vid det mest ekonomiska varvtalet på motorn.

Tack vare att motorn är försedd med varvtalsregulator (som de flesta traktorer har) så funkar det perfekt. Han har kört den nu i över 20 År varje sommar.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 10:56:51
av svanted
YD1150 skrev:Skulle hellre satsa på ett elverk med 1500rpm på motorn, livslängden blir betydligt längre jämfört ett med 3000rpm.
Beror givetvis hur mycket elverket kommer att användas.

Ett 400V 3-fas 30kVA elverk som jag har tittat på och varit med vid provkörning hade en 3,8 liters 3-cyl Bolinder diesel.
Den var på typ 50hk. Kommer jag inte ihåg fel så var max vridmoment vid låga 1100rpm.


det är nog effekten som är väsentlig, vridet ökar ju om man växlar upp med en växellåda.
60A blir c.a. 60Hk i trefas, det ska vara en ganska stor diesel som ska klara det vid 1500rpm.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 11:34:08
av säter
AndersG skrev:Är det något fel på bubblamotorn? De är annars ganska driftsäkra. Typ användes för mycket till generatorer och motorsprutor i brandkåren. Dessutom finns det gott om reservdelar.
VW-motorn är redan "plockad".
Därför blir generatorn billig.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 11:35:39
av säter
Icecap skrev:Jag undrar mest över om Dieseln kan hålla rätt varvtal, en bensinare brukar ju ligga på 3000RPM.
Om jag minns rätt varvar dieseln 4500r/m.
Det borde väl gå att direktdriva?

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 11:39:21
av säter
SeniorLemuren skrev:Tack vare att motorn är försedd med varvtalsregulator (som de flesta traktorer har) så funkar det perfekt. Han har kört den nu i över 20 År varje sommar.
Titta på bilden med VW-motorn.
Det verkar sitta något slags remdrivet servo för varvtalregeleringen.
Detta kanske man kan flytta över till dieselmotorn?
Dieseln har vakuumreglering.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 11:40:25
av säter
grym skrev:om den går att överlasta eller inte, beror på generatortyp
om den är en synkronmaskin, och regleringen pallar så går den troligen att överlasta

den 70kva som jag hadde gick att överlasta ungefär såhär ur minnet
400% 5 sekunder
200% 1 minut
150% 15 minuter
110% en timma

till skillnad från en del asynkrona som tappar magnetiseringen direkt så fort effektuttaget kommer strax över specen
Hur vet jag om det är en synkronmaskin?

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 11:58:48
av grym
kan du kolla på den fysiskt?

om den har kol och magnetisering är den synkron , eller nästan helt säkert
har inte sett asynkrona med tre kol på småsmaskiner

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 15:34:53
av MiaM
Sidospår: glöm inte att kolla så att det är rätt systemspänning. "Marknaden" har ju en hel del elverk som är militär-surplus, där det är 220V mellan faserna. Funkar ju rakt av med enfaslaster men trefasmotorer måste kopplas om jämfört med om de körs på elnätets 230/400V.


Om mercedesmotorn har sin orginalväxellåda medföljande så kanske det bara är att välja rätt växel för att få önskat varval ut vid ett lämpligt motorvarv. Det kan väl till och med vara så att du kan köra elverket med olika växel ilagd beroende på vilken kompromiss av maxeffekt v.s. verkningsgrad du är sugen på för stunden.

Re: Bygga elverk 60A

Postat: 10 december 2014, 15:57:30
av qx5
Hur lösen man optimeringsproblemet med generatorvarvtal, motorvarvtal och effektförlust i växlar och utväxlingar bäst med avseende på effektivitet?

Använder man utväxling så får man en bättre anpassning i varvtal men får en effektförlust. Kopplar man ihop direkt så får man istället ett suboptimalt varvtal. Om man inte kan få motor eller generator att fungera optimalt vid annat varvtal.