Drossel - hjälp med identifiering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz

Drossel - hjälp med identifiering

Inlägg av überfuzz »

Jag hittade en drossel i en gammal power supply. Följande står skrivet på den
HEC DC3-7154-02
EI4136-01
HI-POT OK 0319

Jag antar att den funkar till att använda i en ny power supply, så länge impedansen inte är allt för hög för min smak. Hur som haver, är det någon som kan hjälpa mig att identifiera den?
Pucco

Re: Drossel - hjälp med identifiering

Inlägg av Pucco »

Nästan alltid specialtillverkade för varje applikation.
Går att mäta upp parametrar på om man vet hur man gör och har rätt utrustning.

HEC DC3-7154-02 är troligen beställarens artikelnummer.
EI4136-01 är nog EI-kärna med storlek 41x36 mm och en viss bobin.
HI-POT OK är isolationstest godkännd.
0319 är tillverkad år 2003 vecka 19.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ja, jag var inne på samma spår, men beslöt mig för att initialt hoppas på lite tur, dvs att någon visste var jag kunde hitta info. Resistans och impedans borde jag kunna mäta med multimeter och på så vis räkna ut induktansen. Oftast ser man även att den maximala strömmen finns angiven för drosslar. Kan man luska ut det också?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Eftersom den är isolationstestad så är det knappast en drossel utan en transformator.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Fel, den har inga sekundärer.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ähh... Nu minns jag, jag hittade drosseln i en power supply till en lågspännings-pryl. Antar att den inte spelar så bra ihop med rör-prylar, ca 400VDC som ska jämnas ut.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad har de då isolationstestat mellan? Har den alltså bara två anslutningar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Isolationstesten kan vara mellan lindning och metallkärna/fästen. Eller något Kina-grejs med att "det ska stå Hi-Pot tested" på...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo men det är rätt ovanligt att man gör sånt test på en drossel, där brukar man snarare anse att hela drosseln är spänningsförande. En drossel är ju inte så ofta specad för nån specifik spänning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vi är ganska överens. Det känns inte helt vettigt att mäta isoleringsspänning mellan en lednings ena ända kontra den andra.

Så det enda jag ser är att kärnan måste vara ledande, alltså vanlig 50Hz transformator plåtarna som ju leder ström och det är mellan lindning och "montering" som det är kontrollerat - om det nu verkligen är kontrollerat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, men frågan där är ju vad du i såna fall skulle prova med för spänning? Vilken arbetsspännng ska den vara baserad på?

Man brukar normalt anser att en drossels utsida (och även kärna) ligger på samma potential som dess anslutningar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nerre: Kärnan (i form av det magnetiska material) lär knappast antas ligga på samma potential som lindningen! I så fall måste alla transformatorer och induktanser vara isolerad monterat och ha varningstexter!

En viktig del av t.ex. transformatorer är ju just att de isolerar, inte bara primär från sekundär (om det inte är spartransformator) men även primär & sekundär gentemot metallkärnan (om det finns en sådan).
Nerre

Inlägg av Nerre »

På tranformatorer är det såklart isolering, men inte främst för att kärnan inte ska bli spänningsförande utan mer för att primärspänningen inte ska kunna hoppa via kärnan till sekundärsidan. I switchade nätdelar är det faktiskt inte ovanligt att kärnan är ansluten till ena polen av HVDC-spänningen av EMC-skäl. I de lägena sitter alltså all isolering på sekundärsidan (ofta sitter det TIW där).

Både transformatorer och drosslar sitter ju normalt inuti apparathölje, det behövs ingen varningsmärkning om det är uppenbart att det kan vara spänningsförande.
Skriv svar