Vägning av hängade last

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Didde

Vägning av hängade last

Inlägg av Didde »

Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp här.
Är i behov av att elektroniskt läsa av ett hängade kärl, för att på så sätt bedöma hur mycket foder/vatten det är kvar i en foderautomat.

Efter den briljanta iden om att inhandla en snuskigt billig "Bagagevåg" på biltema hade jag förhoppningen att kunna lösa problemet enkelt. Min förhoppning var att det var någon komponent i som gav ifrån sig ett form av motstånd så att det lätt skulle gå att läsa av. Men lite klåfingrighet senare så blev jag besviken. själva givaren är en metalbit med en bult i. Kan någon förklara hur denna fungerar? Har någon lyckas utläsa något av dessa varianter?

Och ännu bättre vore om någon hade någon ide hur problemet skulle kunna lösas.

Bifogar en bild på "givaren"

/Robban
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Vägning av hängade last

Inlägg av Perkla »

Jag hade nån typ av våg för länge sen, som vi hade till just att väga fodersäckar, den var digital men väldigt gammal, minns ej märke eller modell, ska se om jag kanske har några bilder kvar från den tiden, vanliga foton alltså, vette fan, lär bara vara kossor och hästar på dom flesta bilderna..
GFEF

Inlägg av GFEF »

>form av motstånd så att det lätt skulle gå att läsa av

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trådtöjningsgivare
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Didde skrev:Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp här.
Är i behov av att elektroniskt läsa av ett hängade kärl, för att på så sätt bedöma hur mycket foder/vatten det är kvar i en foderautomat.

Efter den briljanta iden om att inhandla en snuskigt billig "Bagagevåg" på biltema hade jag förhoppningen att kunna lösa problemet enkelt. Min förhoppning var att det var någon komponent i som gav ifrån sig ett form av motstånd så att det lätt skulle gå att läsa av. Men lite klåfingrighet senare så blev jag besviken. själva givaren är en metalbit med en bult i. Kan någon förklara hur denna fungerar? Har någon lyckas utläsa något av dessa varianter?

Och ännu bättre vore om någon hade någon ide hur problemet skulle kunna lösas.

Bifogar en bild på "givaren"

/Robban
Jag förstår inte problemet. Du har vågen. Häng upp foderautomaten i den.
Vad jag kan gissa är väl att foderautomaten är tyngre än vad vågen klarar av. Eller om du vill plocka ut någon signal från vågen för att skicka vidare och behandla på något sätt. Men som sagt det är gissningar.

Vill du mäta tyngre får du styva upp upphängningen där TT-givaren är fäst. Att ge ytterliggare förslag är svårt utan att veta ytterligare om förutsättningarna som råder.
Didde

Inlägg av Didde »

Mindmapper: Sant! dåligt formulerat av mig.

Du har helt rätt. Jag vill ha ut någon form av signal(motstånd/spänning) så att jag kan läsa av den via extern elektronik. Automaten kommer att kunna väga upp till 25 kg.
Så displayen hjälper tyvärr inte så mycket i det här fallet. Jag vet att det finns lastceller, men de känns som en dyr lösning.

/Robban
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Metallbiten i vågen är en lastcell! Den går fint att använda men om den inte är gjort för rätt viktområde får du tänka på hävarm och räkna lite. Och omvandlingen till spänning är ganska enkel också, ett par op-amp och saken är biff.
xxargs

Inlägg av xxargs »

bilden visar just på en lastcell...

sådan finns i många olika utförande och prisnivå.
Didde

Inlägg av Didde »

Ja men då så, perfekt!
Tack för hjälpen. Hittade http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26536 om samma ämne. hoppas det kan hjälpa
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ta gärna ett kort av elektroniken och publicera så kan forumet kanske hjälpa till att avgöra om det kanske finns någon möjlighet att på något ställe på kretskortet tappa ut en behandlad signal.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Det finns en del på EBAY som är billigt och kanske kan funka till detta, bland annat:
http://stores.ebay.com/Best-Digital-and ... me=l2&t=km
Skriv svar