Sida 1 av 4

Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 02:29:57
av Lennart Aspenryd
Ibland tycker man att dagens moderna bakljus är för skarpa när det är mörkt, borde det inte gå att ha dessa dynamiska?
Och idag såg jag ett litet bakljus för cykel, som hade bromsljus dvs. intensitet ökade vid inbromsning.
Troligt någon enkel inbyggd mekanism för att öka när intensiteten när cykel retarderar.
Vore det inte bra även på bilar?
Eller sätter lagen stopp för det!

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 05:52:17
av Seroster
Varför ska allt vara så satans avancerat?

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 06:51:48
av persika
Håller med, många ggr är det för skarpt och massor av flimmer.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 07:09:36
av Nerre
Nuvarande regler sätter nog stopp för det, jag tror att ljusen är specificerade med lampeffekt och inte ljusstyrka.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 08:00:27
av FormerMazda
Intensitet baserat omgivningsljus känns vanskligt.
Dessutom, hellre att det syns ordentligt än tveksamt?

Nåt jag däremot funderat på är det som jag vet Mercedes har, bromsa normalt så tänds bromsljusen normalt. Men vid panikbroms så blinkar bromsljusen.
Jag pendlar 2,5mil om dagen och alltid när man ser att framförvarande bilar bromsar så ställs ju frågan; normal eller panik?
Skulle man bli varslad direkt att det var panik så skulle nog en del olyckor kunna undvikas.

Motargumentet är väl att de lite mer sinnesslöa skulle aldrig bromsa om det bara var normal bromsning.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 09:13:18
av SM7CZR
Håll avstånden - allt som behövs...

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 09:32:28
av FormerMazda
Det var en trött kommentar.

I verkligheten är det annorlunda. Reaktionstid och riskmedvetenhet i all ära, men tveksamhet och missuppfattning kortar ganska snabbt ner ens sträcka man har att bromsa på.
I regel håller jag bra avstånd, tanken är ju att jag kommer pendla i dryga 35år till, så jag har ett rätt lugnt förhållningssätt till andra trafikanter och håller mina avstånd. Om man inte kommer ifaat vilsna sniglar som ligger i runda 60 på 80/90 sträckorna, då kommer man ifatt och inför omkörningen är ju avståndet lite kortare.

Men att säga att allt löser sig med avstånd, ja det är väl sant. Men i verkligheten fungerar det inte alltid. Och även rätt avstånd kan lätt förstöras som sagt.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 09:40:00
av Icecap
Panikblinket är en riktig bra grej! Men resten kan vara som det är, det fungerar ganska utmärkt.

Skulle jag välja att ändra något är det blinkhastigheten på dessa PWM-bakljusen, den nuvarande är väldigt tröttande.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 09:49:21
av Nerre
Vilka bilmodeller har PWM på bakljusen?

Jag trodde inte det var tillåtet med LED ens, och glödlampor som PWM:as lär ju inte blinka?

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 09:50:56
av FormerMazda
PWM-dioder oavsett funktion på bilar behöver ses över. Fattar inte att de väljer en frekvens som är synbar. Jag som lekman gör ju inte ens det.

Har ingen modell i huvudet nu, eller ja, nån nyare BMW pendlar samtidigt som jag, den har irriterande ljus.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 09:53:44
av Nerre
Har nån en referens till att det ens är tillåtet med LED i bakljus? Jag har googlat och det säljs en massa eftermarknadsgrejer som det sitter LED i, men jag är tveksam till att de verkligen är godkända.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 09:57:58
av FormerMazda
LED eller glödlampa som sådan är inte krav/förbjudet.
E-märkning, färg och ljusflöde föreskrivs/krävs däremot. Även frekvens på blinkljus.
Finns en hel bibel att läsa på typ transportstyrelsen om alla krav på bilar, belysning är rätt många sidor bara det vill jag minnas.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 10:07:41
av Icecap
BMW, AUDI, Mercedes och en del andra har LED-bakljus med PWM. Det är i grunden inte en fråga om märke men årsmodell, ju nyare bil ju större chans att det är LED med PWM.

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 10:19:43
av ElectricNooB
Jag har gjort en tråd för nått år sen där jag mätte frekvensen på PWM bakljus. Jag mejlade även trafikverket och frågade om det var ok att ha PWMade baklysen och de svarade att det var ok om de var "godkända". Jag tror inte ens trafikverket är medvetna om att PWM finns... :doubt:

Tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... n&start=15

Re: Dynamiska bakljus och progressiva bromsljus! På Bilar

Postat: 31 oktober 2014, 11:26:15
av MadModder
För att lägga till fler bilmärken: Volvo, Saab, Mazda, Subaru.
En av de bilar som irriterar mest är Saab 9-3 kombi efter årsmodell 2005, med de frostade baklysena. Ca 200 Hz. Syns ju såklart inte vid stillastående, men väldigt tydligt vid rörelse.