Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av danei »

Då fortsätter jag på temat. Jag har en N25. Sista generationen märkt Electrolux tror jag. Plasten runt föstet till bunken är sprucket och det är väldigt svårt att lyfta bort den. Hela maskinen följer med och man får skaka loss den från bunken. Jag har försökt diska ur den så gått jag kan då jag misstänkte att orsaken var äpplemos som hamnat fel. Men jag får det inte bra. Är det någon som känner igen problemet?
jeppeved
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 december 2023, 17:20:36

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av jeppeved »

Hej.

Har problem med en Electrolux Assistent N10 där den ej vill starta om man har lågt varvtal och sedan vrider till M för att starta. Vrider man dock lite långsamt till M så startar den och håller sig ett tag men kan sen slå ifrån och stanna efter någon minut.

Har bytt kondensatorerna på det lilla styrkortet men ingen skillnad. Mätt upp motstånden och dem är ok. Störningsfilter vid motorn ok. Osäker på hur triacen skall mätas upp och osäker på vilken ersättare den har för det finns ju inte längre samma komponent med den beteckningen.

Bifogar lite bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av Haralt »

Den apparaten är väl från 1970-talet. Triacen är en Motor-Ola komponent, ser man på M:et. Så det finns nog datablad på den, så att ersätta kan hittas. Det lilla kretskortet är förmjölat, borsta bort mjölet kanske, med liten pensel? Fuktigt mjöl kan fungera som ett slags motstånd, kan man förmoda.
https://digitroncorp.com/Products-Overv ... s/MAC216-6

Du har en liten transitor också på mjöliga kretskortet.

Men är inte varvtalet variabelt, och görs med ett vred? Det är väl då en potentiometer, den kan var glapp.
Senast redigerad av Haralt 3 december 2023, 17:49:50, redigerad totalt 1 gång.
jeppeved
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 december 2023, 17:20:36

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av jeppeved »

2023-12-03 17.41.12.mp4
Bifogar en film i detta inlägget så är det lättare att förstå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jeppeved
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 december 2023, 17:20:36

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av jeppeved »

Haralt skrev: 3 december 2023, 17:33:49 Den apparaten är väl från 1970-talet. Triacen är en Motor-Ola komponent, ser man på M:et. Så det finns nog datablad på den, så att ersätta kan hittas. Det lilla kretskortet är förmjölat, borsta bort mjölet kanske, med liten pensel? Fuktigt mjöl kan fungera som ett slags motstånd, kan man förmoda.
https://digitroncorp.com/Products-Overv ... s/MAC216-6

Du har en liten transitor också på mjöliga kretskortet.

Men är inte varvtalet variabelt, och görs med ett vred? Det är väl då en potentiometer, den kan var glapp.
Tack jag skall undersöka detta!
patrikhummel
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 augusti 2023, 16:59:36
Ort: Kristianstad

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av patrikhummel »

Hej,

jeppeved, fick du ordning på din maskin?

Jag har en N10 med liknande problem.

Jag hade spruckna kondensatorer så jag bytte de två på kretskortet. Vet inte hur jag ska göra för att mäta dessa så de blev på rätt "håll"?
IMG_7470.jpg
IMG_7471.jpg
Oavsett kondensatorerna så har jag också problemet med att maskinen stannar när den blir belastad. Om den bara startas och jag vrider upp varvet så klickar det och den håller lågt varvtal tills den stannar. Testade starta den öppen och ser att det händer något, bifogar film. Kan detta vara anledningen till att den inte "varvar upp" som den ska?
IMG_7469.mp4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
patrikhummel
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 augusti 2023, 16:59:36
Ort: Kristianstad

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av patrikhummel »

För att svara mig själv i senaste inlägget. Det var drivremmen som var problemet. Den var för glatt vilket gjorde att den slirade när den fick motstånd. Testade först spraya lite remspray vilket gjorde en markant skillnad. Därefter beställde jag en ny originalrem och efter det fungerar den perfekt.
Picko47
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 november 2022, 17:48:35

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av Picko47 »

Hej,
Jag tänkte hänga på denna tråd och hoppas att någon som löste problemet kan hjälpa mig, då jag inte hittar något klart svar på problemet (som tydligen flera har haft).
Det gäller min svägerskas N10.
Den startar inte om hastighetsvredet står under C, men därifrån och uppåt går den utmärkt. Sänker jag däremot hastigheten så slår centrifugalkopplingen ifrån (d.v.s. den går för sakta).
Vi har själva en N8 så jag har haft möjlighet att jämföra och då visar det sig att strax under C på svägerskans maskin motsvarar A på vår maskin.
Höjer jag hastigheten så är den samma vid D. D.v.s. svägerskans har samma område fast från C till D. Så i princip fungerar den, men jag misstänker att det kanske inte är bra i längden.
Min fråga är således vilken/vilka komponenter skall jag byta (det är ju onödigt att byta alla om det inte behövs).
//PIcko
Skriv svar