Sida 1 av 2
Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 09:10:14
av garagenisse
Hej
De batterier som sitter på allehanda handverktyg, kan man använda dem som strömkälla för sina projekt eller sitter det nån logik i dem. Jag antar att de skall laddas balanserat men det finns ju ingen balanseringskontakt som för tex rc batterier så jag misstänker att det är inbyggt nån slags logik för uppladdning åtminstone, men hur är det under användning? Det sitter ju några olika stift på dem och jag undrar kort och gott om man bara kan koppla in dem och köra eller om det behövs nån form av styrning. Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det väl nåt "Battery Management System" i dessa batterier, finns det nån form av standard för detta eller är det från märke till märke?
Planen för mig var att använda ett 36V batteri till elcykel med 250W motor, kan man få till det?
Med vänlig hälsning Andreas
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 09:46:33
av G-man
Verktygsbatteri klarar oftast lasten från en elcykelmotor men kapaciteten i dem är ju generellt låg och kostnaden för dem är höga. Så visst, ska du till brevlådan och hämta posten ett par hundra meter och tillbaks och sedan ladda igen så går det ju.
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 10:01:12
av garagenisse
Hej och tack för svaret, nu borde väl 36V med säg 3Ah ta mig lite längre än till brevlådan men det var inte riktigt det saken gällde.
Med vänlig hälsning Andreas
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 10:05:39
av Nerre
Var hittar du handverktygsbatterier på 36 V? Om du ska seriekoppla en massa batterier så får du ju väldiga problem med laddningen.
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 10:08:42
av garagenisse
Hej, det finns flera olika Dewalt, Bosch, Ryobi, till och med Clas Ohlson har nåt...
/Andreas
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 10:20:39
av Icecap
36V och 3Ah ger 108Wh. Detta räcker inte långt.
En vanlig laglig hjälpmotor till cykel tar 250W och med en verkningsgrad på 80% blir det alltså 20 minuter.
Men visst fungerar det.
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 10:47:54
av garagenisse
Precis, till jobbet och tillbaka, ev laddning på jobbet eller trampa sista biten själv, det är det som är planen.
Visionen är ju att man bara snäpper på verktygsbatteriet på cykeln och sticker iväg, sen tar ur det och sätter i laddarn när man kommer hem. Men nu var det där med BMS, är det reverseengineering på det per fabrikat eller finns det nåt "standard" sätt det här fungerar på... det är mitt problem, inte räckvidden
Med vänlig hälsning Andreas
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 10:51:39
av Nerre
Om du köper rätt laddare samtidigt som du köper batterierna behöver du väl inte bekymra dig om det? Eller tänkte du köra regenerativ laddning på cykeln också?
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 11:11:34
av Volvo245GLT
Jag har kört en hel del med det här 2 Ah-batteriet på min helt vanliga 250 W kinacykel med gashandtag:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/tra ... ri-721187/
Det tar mig både till- och från jobbet (3 km totalt) men inte så mycket mer om jag (teoretiskt sett

) inte skulle känna för att trampa ett dugg.
Förfogar även över det större batteriet på 4 Ah och det tar mig utan problem hem > dagis > jobbet och tillbaka igen, med kärra och barn efter cykeln.
Nu ligger ju förskolan längs vägen i princip, så 2 km enkel resa då kanske men med betydligt mer last.
Batteriet i fråga har inbyggt BMS och en LED-stapel som visar laddningsgrad. Det saknar dock helt skydd för underspänning!
Var ett tag sen jag skruvade isär det, men har för mig att det satt en vanlig flatstiftsäkring inuti. Cellerna är tio till antalet och av typen 18650.
Själva laddaren verkar i princip bara vara en switchad nätdel, vilket inte känns så konstigt eftersom BMS som sagt sitter i batteriet.
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 21 oktober 2014, 11:33:47
av garagenisse
Bra info, behöver du göra nåt mer än ansluta +- stift till det för att få ström till cykeln?
/Andreas
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 22 oktober 2014, 17:30:23
av Sverige
Det räcker med att ansluta + och - till en förbrukare för att använda batteriet, men det gäller att hålla koll på spänningen så att man inte djupurladdar. Det mår inte lithiumbatterier bra av, de kan "dö"...
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 22 oktober 2014, 17:55:39
av orvar-e
Intressant att se vart tråden leder. Tycker också det verkar bekvämt att använda verktygsbatterier till projekt som kräver lite juice.
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 22 oktober 2014, 19:12:43
av Icecap
Sedan får jag väl inflika att det i grunden är likgiltigt hur många Ah ackumulatorn är på, det viktiga är Wh.
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 22 oktober 2014, 19:52:24
av Sverige
Spänningen är ju rätt så väsentlig.
Hur hög ström ett batteri kan lämna har även betydelse...
Re: Fråga ang. verktygsbatteri och elcykel
Postat: 23 oktober 2014, 09:34:07
av Skogen
Finns ju färdigt att köpa så funkar gör det ju, hur långt man kommer är en annan sak.
http://www.makita.se/tool/15219/BBY180Z.html
Går att köra på ett eller två 18V-batteri.