Sida 1 av 1

trefas växelspänning

Postat: 22 oktober 2005, 17:25:37
av rockeeter
har en ny stator på min mc som ger trefas växelspänning i tre separata kablar.

Normalt används en likriktare till denna stator, jag vill använda en ställbar växelspänningsregulator då jag ej ej behov av likriktad spänning. Får jag ut mer effekt om man inte likriktar??

Går det att koppla ihop de tre trådarna till en och koppla in belysning på?? växelspänningsregulatorn sitter kopplat parallellt.

Postat: 22 oktober 2005, 17:37:27
av Tekko
Du kan bara koppla belysningen mellan 2 av kablarna eller mellan en av faserna och jord (förutsatt att generatorn har ett mittuttag "stjärnkopplad") men är den deltakopplad få får du sätta lamporna mellan 2 faser eller likrikta.

Gäller samma sak här som i 3-fas systemet i ditt proppskåp, bara spänningen och amperetalet som skiljer.

Postat: 22 oktober 2005, 18:12:22
av rockeeter
försäljaren v statorn pratade om möjlighet att ta ut upp till 300W ur systemet.

Räcker det att koppla in 1 sladd för att kunna ta ut så mycket?

Postat: 22 oktober 2005, 23:45:13
av bengt-re
Koppla faserna som en sexpulslikriktare. Spänningen utan likriktning har en frekvens som varierar med varvtalet och som dessutom är tämligen hög, så likrikta. Vill du promt sedan ändra dc-spänningen till en annan spänning och fortfarande få ut skapligt hög verkningsgrad så DC/DC-omvandla det med en enklare stepdownomvandlare.

Postat: 23 oktober 2005, 19:01:24
av danei
Är det en separat magnetiserad generator?

Postat: 23 oktober 2005, 20:44:42
av janne66
Kopplar man ure regulatorn å låter rototn magentiseras fullt så får man ut över 100 volt.

I USA används därför ofta bilgeneratorer av dem som bygger egna elverk.

Jag förstod dock inte vitsen med att koppla bort regulatorn, för att sedan ändå konstruera en ny ???

Janne

Postat: 23 oktober 2005, 20:47:42
av rockeeter
är helt okunning inom el.

På mc:n är det en vanlig(?) generator med fast stator och roterande magnet.

Växelspänningen regleras med en ställbar spänningsregulator, tar ut ca 14volt.

Ska kontakta säljaren imorgon.

Postat: 23 oktober 2005, 21:32:36
av danei
Vad jag vet regleras dessa generatorer genom att man kortsluter lindningen så att den mättas. Det janne66 snackar om gäller på separatmagnetiserade generatorer, inte på permanentmagnetiserade.
Jag tror inte på att sätta en "vanlig" spännings regluator efter den. Det kommer antagligen bara ett resultera i en massa förluster.

EDIT: nu blev jag osäker på vad janne66 menade. Det kommer att bli en hög spännign utan regulator. Men det funkar inte alls som en bilgenerator.

Postat: 23 oktober 2005, 22:52:31
av bengt-re
MC har ofta permanentmagnetiserade genartorer av någon anledning till skillnad från de flesta normala bilgeneratorer som är fältmagnetiserade med ström via en laddregulator. Permanentmagnetiserade generatorer ger en varvtalsberoende spänning och (utan likriktning) frekvens. Dessa generatorer ger inte samma läbbiga spänningar som fältmagnetiserade ger om de körs utan belastning.

Postat: 25 oktober 2005, 14:43:21
av janne66
Jag kör en BMW K-100 å den generatorn ser ut som en bilgenerator, d.v.s
att rotorns magnetfält styrs av en spänningsregulator som mäter utspänningen från generatorn, och justerar magnetfältet så att utspänningen hålles runt 14 V.

Trodde att alla moderna mc hade det så nuförtiden, men så är det kanske inte..