Sida 1 av 1
bakljus/halvljus Volvo 744 ur funktion
Postat: 14 oktober 2014, 20:15:57
av hunter98
Jag ska försöka hjälpa min son med sin Volvo 744 -86 års modell. När strömställaren för belysningen är i läge 0 så är allt svart, när man vrider reglaget till mittenläget tänds positionsljus fram (starkt) instrumentbelysning samt bakljus. När man sedan vrider på halvljus så tänds halvljuset men instrumentbelysning och bakljus slocknar? Har idag provat med en annan strömställare samt bytt ljusreläet (det stora gula runda i mittkonsollen) men ingen skillnad. Alla säkringar är hela och när jag tar bort säkringen för bakljusen och mäter där så har jag ström fram dit när strömställaren är i mittläget men strömmen försvinner när jag vrider till halvljusläget? Har tappat lite idéer vad jag ska vidare med, jordning bak verkar väl ok efter vad jag kommit fram till, det är något skumt med att strömmen försvinner vid säkringshållaren och jag antar att felet måste ligga innan men vad mer kan spöka? Tacksam för all hjälp jag kan få

Re: bakljus/halvljus Volvo 744 ur funktion
Postat: 15 oktober 2014, 22:33:48
av Volvo245GLT
Välkommen hit!

Äger själv en 745 -86 som jag tänkte bruka i vinter.
Tyvärr vanligt med elproblem på dessa bilar. Det runda reläet som du nämner är glödtrådsvakten. Elen till lamporna går genom denna vakt, men den gör inget annat än att mäta strömmen mellan kretsarna. Diffar det för mycket menna två kretsar så tänds varningslampan för trasig lampa i instrumentet.
Reläet för ljuset är av plåt och sitter på den främre raden i elcentralen, alltså närmast säkringarna. Kolla även över just säkringshållaren. Mycket vanligt att det blir dålig kontakt. Som regel börjar hållaren smälta och missfärgas när det händer, men kan vara svårt att se ibland.
Själva spaken som styr hel/halvljus brukar också kunna bli dålig.
Kolla förresten så att det sitter rätt sorts lampor i positionsljusen. 5/21 W (dubbeltråd) ska det vara. Låter nästan som att det sitter 21 W med enkel glödtråd där nu?
Med reglaget på noll så ska varselljus (21 W) vara tänt. I mittenläget (parkering) lyser positionsljus 5 W, och på ljusläget både position- och halvljus.
Re: bakljus/halvljus Volvo 744 ur funktion
Postat: 17 oktober 2014, 23:00:16
av MiaM
Bakljuset ska väl lysa med samma glödtråd oavsett om det är "positionsljus starkt" eller "positionsljus svagt + halvljus"-läget på ratten. (Dessutom på svensksålda Volvo så brukar man väl ha reducerat halvljus + "positionsljus svagt" i 0-läget?).
Länka/visa ett elschema så kan nog även nån av oss som inte har Volvo 740 komma med nåt bra tips.
Re: bakljus/halvljus Volvo 744 ur funktion
Postat: 17 oktober 2014, 23:38:27
av danei
740 är väl den sista volvon med varselljus. Då använder man inte halvljuset dagtid.
Re: bakljus/halvljus Volvo 744 ur funktion
Postat: 18 oktober 2014, 09:29:19
av Sparkz
I läge 0 och P går P-ljuset i vit kabel från 7 på ljusknappen (48) via 3 på ljusrelät (137) och ner till säkringarna 21-22. I läge "halvljus på" är det feta svarta strecket i ljusknappen lodrätt i vänsterkanten och "bananen" har inte längre kontakt med det. Då ska i stället relät vara draget och mata säkringarna den vägen.
Relät är tvåpoligt, den andra kontakten (5) matar halvljuset. Eftersom halvljuset fungerar vet vi att relät drar. Så antingen är kontakten till p-ljuset i relät kass, eller så är det dålig kontakt i reläsockeln. Stiftet heter 87 på relät, ser ut som 97 i schemat men det är feltryck.
ELLER så är 87 och 87b växlat i schemat och någon har tryckt i ett vanligt enpoligt relä som helt saknar stift 87b.
Relät är det andra från vänster direkt framför säkringarna, märkt "K" i hållaren.
8P5PBFMgVWR7f6PFUABaHbff.jpg
Re: bakljus/halvljus Volvo 744 ur funktion
Postat: 18 oktober 2014, 13:27:10
av SM7CZR
Till hunter98
Glöm inte att tändningsnyckelns läge påverkar vissa ljusfunktioner.
Jag rekommenderar också (som Volvo245GLT skrev) en kontroll av att samtliga glödlampor är av rätt typ, t.ex. 21/5W i rätt lamphållare,
enkla 21W lampor på rätt ställen, osv...
Re: bakljus/halvljus Volvo 744 ur funktion
Postat: 18 oktober 2014, 23:34:15
av MiaM
Äntligen ett schema!
Sparkz skrev:ELLER så är 87 och 87b växlat i schemat och någon har tryckt i ett vanligt enpoligt relä som helt saknar stift 87b.
... ELLER så är 87 och 87b växlat i schemat och någon har tryckt i ett växlande relä.