Sida 1 av 2

Elcykel påsse edition

Postat: 11 oktober 2014, 11:25:18
av victor_passe
Jag får väll ta och göra en tråd om mitt pågående projekt.
Historia:
Byggde först om en fällbar cykel till elcykel, tog ut runt 2-3kW max ur den, den var rolig men allt gick sönder hela tiden så man fick laga saker på löpande band. Så jag "gjorde om, gjorde rätt"
Projektet:
Baserat på någon halv ok MTB som ram, laggt på lite plåtar som kapslar in batteri och drivare.
Motor: Nya modellen av "the crown" så jag bör inte vara begränsad av vad motorn klarar av.
Batteri: 10st 5Ah 4S batterier kopplade som 20S2P för ca 70-80V, kanske testar med 24S senare.
Drivare: Egenbyggd, FOC baserad, bör kunna peta ut runt 100A eller så. Max 100V in.
Dash: Can förbunden 5" skärm med touch. Ska visa info och kunna ställa om inställningar på drivaren från dash.

Bilder:
Ram+låda
CIMG0899.JPG
CIMG0900.JPG
CIMG0901.JPG
Ska vara nät i främre ventilationshål.
CIMG0902.JPG
Laddare, precharge knapp och huvudbrytare

Början på lampa, ska bli 3, 2 fram och en bak.
CIMG0896.JPG
CIMG0897.JPG
Video på nya delar av dash:

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 11 oktober 2014, 15:47:22
av MarcusUmeå
Herre jösses! Detta ska bli kul att se. Kör inte ihjäl dig bara och se till att ha rejäla och fungerande bromsar. Samt hjälm och annan behövlig skyddsutrustning. :)

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 11 oktober 2014, 23:02:18
av mrfrenzy
Ska bli mycket spännande att följa :)
Du har säkert tänkt på det redan men jag undrar om inte laddkontakten kommer bli vattenfylld vid regn?

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 12 oktober 2014, 13:26:22
av victor_passe
Tanken är att inte använda cykeln allt för mycket vid regn. Kommer dock att gå igenom det mesta och 3d printa ut flärpar som passar i kontakter för att vattenskydda.

Har roat mig lite med CNC, här är resultaten för mekaniken för dash:

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 12 oktober 2014, 13:40:30
av Leon23
Spännande,

Har du länk till motorn?
Menar du 100A peak eller kontinuerligt? Hur ser drivaren ut, blev nyfiken

Kör hårt!
//O

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 12 oktober 2014, 14:04:42
av victor_passe
http://www.ebay.com/itm/HPC-Crystalyte- ... 2a424a6467

Drivaren kommer jag att ta upp senare. Men den är baserad på texas instaspin saker och 12st ordentliga mosfetar 2mOhm 100V.

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 12 oktober 2014, 19:37:19
av anders_bzn
Ska du ha pedalerna kvar, eller blir den en el-endast racer?

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 12 oktober 2014, 19:46:48
av victor_passe
Om jag tar bort/låser pedalerna kan jag få in cykeln som elcykel klass 3. Så jag ska nog åtminstonde få in någon form av sprint så man kan låsa pedalerna och köra "lagligt".
Har fräst och bockat en grejj som fäster dash till styret:

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 17 oktober 2014, 22:29:24
av MiaM
Ursäkta sidospåret, men hur ser egentligen de olika regelvarianterna ut för elcykel?

Stämmer det att det finns en variant där det inte finns några som helst krav förutom en viss rätt låg maxhastighet? D.v.s. att man i princip kan slänga in en elmotor i en gammal skruttig personbil, se till att den inte kan köras för fort, kasta regplåtarna och hävda att det är en elcykel? :)

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 17 oktober 2014, 22:59:34
av danei
Nej det går inte. Reglerna finns i TSFS 2010:144 i kapitel 3 §9 står det "Fordonet får ha en längd av högst 1,6 m och en bredd av högst 0,75 m." vilket diskvalificerar en bil.

Du fick samma svar när du ställde frågan förra gången. Vi kanske kan fortsätta regel diskussionen där.

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 19 oktober 2014, 12:41:49
av victor_passe
Byggt vidare lite:

Motorn har kommit, monterat den.
En torque bar är tillverkad i alu 7075, mycket trevlig legering.
Pulverlackat luftintag, monterat dash, knappar och throttle.

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 14 december 2014, 18:58:47
av victor_passe
Sen uppdatering med en nu har jag testat motordrivaren.
Baserad på texas instaspin så jag kör sensorlös FOC. Mätte upp induktansen i motorn, matade in värdet i en define i koden och vips så snurrar motorn.
Drivaren pratar CAN och jag kan koppla den via en brygga till pc där jag kan styra allt, få upp grafer osv.
Drivaren är testad upp till 160A fas ström utan signifikant värmeutveckling.
Ska ta lite bilder nästa helg och göra en bättre update då.

Instaspin är föresten rekomenderat förutom att man måste använda deras hemliga kod blob (FAST) som observatör.
Jätte enkelt att komma igång med, man kan använda övermodulation, fältförsvagning, cycle by cycle överströms skydd osv.
Jag kör normat sätt AC motorer med drivaren (24V) men ändrade några motstånd och fetarna och kör nu bldc 80V.

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 14 december 2014, 23:16:18
av Meduza
Ett enkelt sätt att täta laddkonktakten (och förutom vatten även slippa grus/smuts osv i den) är att köpa en sån här: http://www.neutrik.com/en/accessories/sccd-w

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 14 december 2014, 23:49:09
av l2t
Meduza skrev:Ett enkelt sätt att täta laddkonktakten (och förutom vatten även slippa grus/smuts osv i den) är att köpa en sån här: http://www.neutrik.com/en/accessories/sccd-w
Precis vad jag har letat efter till min elcykel oxå!
Hur kan jag ha missat dom? ja ja, får bli en beställning strax innan jul.

Re: Elcykel påsse edition

Postat: 19 december 2014, 20:30:12
av victor_passe
Till helgen ska jag jobba mer på cykeln, ska se till att ta lite bilder då.
Jag har funderat på en sak som någon här kanske har koll på.
Hur ser lagen ut för motorcross/enduro hojjar? Är dessa på något vis registrerade och försäkrade? Kan man kanske klassa in cykeln som något sådant?
Eller har någon här någon ide på hur man kan legalisera den? Jag kommer ju att ha en 20km/h spärr jag kan slå på och någon form av tramp låsnings mekanism så att cykeln kan köras som laglig elcykel men vad kan det finnas för utrymme för högre hastigheter som fortfarande är lagliga?