Sida 1 av 1

Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 14:02:00
av EinarEnfas
Kanske inte rätt forum, men jag vet att kunnandet finns här.

Bytte en motor som brunnit, en 15 kilowattare. Provkörde den nya och allt var frid och fröjd. Dagen efter hade även den nya motorn brunnit och skjutit två säkringar (80A). Konstaterade att isoleringen var skadad på matarkabelns ledare i motorns kopplingslåda. Hade nog blivit kortis där mellan två faser.

Men hur kan motorn bli bränd för att det blir kortis i kabeln? Meggade motorn och en lindning var kass.

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 14:14:52
av CPMS
En säkring gått under drift pga skadan på isoleringen och motorskyddet har inte fungerat utan motorn har fortsatt att gå på två faser tills motorlindningen blivit så varm så den brunnit och tagit med sig den andra säkringen varvid motorn stannat?

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 14:26:35
av EinarEnfas
Det var ett scenario jag inte tänkt på. Klok du är! :bravo:
Bäst att kolla upp motorskyddet.
Varmt hade det varit för isoleringen på alla tre ledarna hade jäst och var som en gummislang.

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 16:58:47
av Kjelle
Låter som en motor som går oövervakad.

Finns mycket övervakningsgrejor idag, varvtalsvakt, fasvakter, överströmsskydd m.m. som kan rädda din motor.

Kjelle

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 17:26:26
av EinarEnfas
Jo.
Motorskydd finns, men om det fungerar vet i tusan.
Varvtalsvakter har vi där det är remdrift, för att upptäcka slirning. Men inte på direktdrift av pumpar etc.
Fasvakt, vad är det? Ett motorskydd löser väl om en fas försvinner?

Så en motor överhettas om den går på två faser?

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 17:37:50
av hanzibal
Av eget intresse: Är det inte så att strömmen ökar genom motorn till följd av spänningsfall som uppstår över glappet/kabelskadan?

Jag hade nyligen en (förvisso enfas) motor som började skjuta säkringen. Visade sig vara glapp i nollan på plinten som var svartbränd och jag antog då denna förklaring. Efter att ha förankrat nollan funkade allt normalt igen så jag hade tur att motorn inte tog någon allvarlig skada.

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 17:40:11
av Icecap
En motor värms efter hur hårt den behöver jobba. Om 33% av inkommande effekt försvinner måste den ju jobba mycket hårdare för att klara jobbet och då är det ju klart att den svettas en del.

Sedan kan motorskydd vara gamla och fungera dåligt eller inte alls.

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 18:08:42
av rikkitikkitavi
motorskyddet kan också vara uppskruvat för att låta motorn klara tillfälliga belastningar.

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 4 oktober 2014, 21:21:05
av xxargs
Om motorskyddet har lite ålder eller att det faktiskt har resulterat i bränd motor så byter man den, då det är just motorskydden och kontaktorer som ofta orsakar att motorer bränns - dvs. tvärt om mot sin egentliga uppgift...

Det har att göra att det är elektromekanik med fysiska kontakter och som skall göra mekaniska rörelse i kombination med bimetall och trådar som värmer bimetallen och efter ett antal år utan rörelse med smörjmedel som stelnar så är det inte givet att det fungerar när det verkligen behövs. kontaktorer efter många på och avslag börja få brända kontakter och det leder bara på två faser eller att blixtrar och fräser i den tredje kontakten. I princip skall man byta båda till nytt om man har fått en bränd motor...

Re: Hur kan motorlindningar brinna när det blir kabelfel?

Postat: 5 oktober 2014, 00:05:59
av Kjelle
EinarEnfas skrev:Fasvakt, vad är det? Ett motorskydd löser väl om en fas försvinner?
Fasvakten kan utnyttjas att mycket snabbt slå av kontaktorn till motorn.

Sen har du säkert ett PTC motstånd inbyggt i motorlindningarna, det kan också utnyttjas för stänga ned motorn och samtidigt varna driftansvariga.

Med rätt tillbehör skall det vara omöjligt att bränna en motor.


Kjelle