Hej !
För drygt 2 år sedan köpte jag en 42 tums Samsung plasma-tv. Nu har den börjat larva sej genom att den stänger av sig själv efter någon minut, jag startar den igen med fjärren och då går den en kort stund igen. Efter ett antal omstarter med fjärren så går den bra.
Väldigt irriterande, och vad värre är, nu blir det en massa röda pixels på skärmen, efter ett tag fler och fler, till slut blir bilden så förstörd så det går inte att titta på den. När jag får igång skärmen så är bilden bra, men efter en stund blir det fler och fler röda pixels.
Vad är det för fel ?
Ska jag testa att byta kondensatorer ? Jag ser inga kondensatorer som ser konstiga ut.
Eller är det bara att köpa en ny.
Nu använder jag min gamla tjockTV, den är bra att ha.
Med vänlig hälsning Åke
samsung plasma som stänger av sig själv
Re: samsung plasma som stänger av sig själv
Nu har jag ju iofs bara reparerat LCD-apparater men vågar ändå råda att helt sonika byta ut alla elektrolyter i nätdelen.
Jag lägger också till att det är läge att inte köra den i onödan före den lagats.
Att den är "seg" i början tyder på att komponenter körs precis på gränsen till vad de orkar. Det kan hända att dåliga kondingar bara ger upp helt till slut, men det kan också resultera i att halvledare också dör om du kör den mer.
Den röda missfärgningen skulle kunna bero på fel matningsspänning. Förhoppningsvis är spänningen för låg och inget tar stryk av för låg spänning. Har du otur så kanske det är spikar uppåt istället, det kan också vara dåligt för övrig elektronik.
Att den är "seg" i början tyder på att komponenter körs precis på gränsen till vad de orkar. Det kan hända att dåliga kondingar bara ger upp helt till slut, men det kan också resultera i att halvledare också dör om du kör den mer.
Den röda missfärgningen skulle kunna bero på fel matningsspänning. Förhoppningsvis är spänningen för låg och inget tar stryk av för låg spänning. Har du otur så kanske det är spikar uppåt istället, det kan också vara dåligt för övrig elektronik.
En bild på kraftkortet hade varit kul. Försökte laga en plasma för inte så länge sen med svullna elyter, tyvärr var den Tv:n använd tills den dog helt och ena bildkortet var heldött. Så använd den inte tills den är lagad precis som MiaM säger.