Sida 1 av 1

Spänning för underhållsladdning av blyackar

Postat: 20 oktober 2005, 12:49:38
av danei
Jag har lagat en gammal billaddare. Det var ett par trasiga likriktar dioder. Det blev en kraftigare likriktarbrygga ur fyndlådan istället. När jag ändå var i farten så blev det en glättningskondensator också. 8200µF 55V. Även den från fynd lådan.
Men nu tänkte jag lägga till en LM1085 ( 73-067-79) och en brytare för att koppla över den. Tanken är at det ska vara ett läge där den uppför sig som förut och ett för underhållsladdning för tex. lagrade batterier.
Till frågan: Vilken spänning ska det vara till underhållsladdning. Och innom vilka temperaturer är det en acceptabel spänning.

Postat: 20 oktober 2005, 12:56:53
av ADMJ
Den här killen har skrivit lite om sådant...

Postat: 20 oktober 2005, 13:05:24
av danei
Tack. Lägger in informationen här också så blir tråden mer komplett.
Vanliga öppna blyackumulatorer, typ bilbatterier.

Den här typen är fortfarande den vanligaste och har påfyllningshål för destillerat vatten. För att snabbladda batteriet lägger man på en spänning mellan 14,4-14,8 Volt. Efter 5-8 timmar sänker ni spänningen till 13,5-13,8 Volt för slut och underhållsladdning. Den här spänningen kan sedan ligga på som underhållsladdning under flera månader utan att skada batteriet. Sedan bör batteriet laddas ur och återuppladdas för att det skall hålla så länge som möjligt. De här angivna spänningarna gäller för vid en batteritemperatur på 20°C.

Postat: 20 oktober 2005, 13:31:28
av tusse
Tänk på att när du laddar med spänning över 14,2 volt så snabbladdar du batteriet viket kräver ett större uttag av ström och ger betydligt mer vätgas vilket måste vädras bort. Normal laddning av bilbatterier är 13,8- 14,2 volt.
Ett bilbatteri mår bra av att laddas ur och snabbladdas men ett fritidsbatteri (husvagn, båt) är mer lämpat för mindre urladdningar och därför bör det alltid underhållsladdas.
Glättringskondingen har nog ingen större betydelse för batteriet för här är batteriet den största kondingen men den kan skydda din elektrinik.
Byggde tidigare en batteriladdare som gav en sågtandsspånning bara för att hålla batteriet rent från fällningar på plattorna så lite rippel på batteriet skadar inte.

Postat: 20 oktober 2005, 13:46:18
av danei
kondingen kan nog vara bra om det ska funka med regulatorn. Nu sitter den där iafa. Att bilbatterier mår bra av att laddas ur tror jag inte riktigt på.

Postat: 20 oktober 2005, 15:58:27
av janne66
håller med danei om detta med urladdning.

Varje gång ett blybatteri laddas ur så blir det beläggning på plattorna.
(det är därför batterisyran ändrar densitet och så småningom kan frysa, eftersom det bara blir vatten kvar å resten sitter på plattorna).

Här på jobbet förvaras alla batterier i laddstationer.

Postat: 20 oktober 2005, 20:49:15
av tusse
Håller också med danei angående urladdning, jag menar inte att tömma batteriet helt utan det ska användas för att undvika beläggning på plattorna, det ska inte stå med underhållsladdning hela tiden utan låt batteriet ladda ur till en lägre spänning.

Postat: 21 november 2005, 20:32:46
av Henry
När vi ändå är inne lite på bilbatterier. En granne till mig satte i ett nytt batteri i en av sina bilar omkring Maj och körde ca 3 - 4 ggr med bilen under den månaden. Igår så skulle han använda bilen igen och fick då hämta batteriet i källaren som han satt på vinterförvaring, men han kunde inte hitta det. Det visar sig att han glömt och ta ut det från bilen och det har suttit där sedan han satte i det i maj. Jag mätte spänningen på batteriet med kablarna bortkopplade och fick 2V, stackars batteri tänkte jag. Hur mycket av batteriets kapacitet kan ha blivit förlorat pga sulfateringen? Det är ett 60Ah batteri, men det tar emot laddning och jag skall testa det senare i kväll om det är tillräckligt ok för att kunna starta bilen.

Postat: 21 november 2005, 20:58:45
av danei
Det är svårt att veta. Det har tagit skada frågan är hur mycket. Det är bara att testa om det funkar.