Vilket verktyg behövs för dessa filer? .sch, bom.xls, .pcb

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix

Vilket verktyg behövs för dessa filer? .sch, bom.xls, .pcb

Inlägg av Oltronix »

I foldern hw finns, om man laddar ner zip-filen, tre filer som jag inte kan öppna. Försökte öppna .sch-filen med Eagle men det gick inte. Dock fungerade det att öppna BOMen med ett kalkylprog.
http://yappelectronics.co.uk/docs/NTM/n ... plexer.zip

Filen finns även tillgänglig längst ner på sidan
http://yappelectronics.co.uk/ybw/NTM.htm
Kan vara spännade för den NMEA 0183 nyfikne

Är det någon som har en ide vilka verktyg som kan hantera dessa filer?
eqlazer

Re: Vilket verktyg behövs för dessa filer? .sch, bom.xls, .p

Inlägg av eqlazer »

DesignSpark. Det står i alla fall i sch-filen så det ligger nära till hands att det är verktyget som använts.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

*I* filerna står det "DesignSpark PCB Design" och "DesignSpark Schematic Design".

Hade du tagit 10 sek och kollat runt lite så hade du också hittat:
http://yappelectronics.co.uk/ybw/technology.htm där det står:
"Hardware Design. Schematics and PCB layouts are done in Design Spark."
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Nu är jag i luften med DesignSparkPCB.

TACK :D

Ps
Nu skall jag bara bestämma mig om jag skall:
-Lära mig en ny CPU, PIC18F25K22
-Porta koden till någon CPU som jag jobbat med tidigare
-Köpa något färdigt. Säkert dyrt och inte lika roligt
http://brookhouseonline.com/nmeamux_ext.htm
-Byta ut mina NMEA 0183 till NMEA 2000 pryttlar. Dyrt o trist
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vad är det du vill göra egentligen?
Såvitt jag kan se så uppfyller den där prytteln väldigt få av reglerna runt NMEA.
Sedan så är den en NMEA koncentrator inte en multiplexer.
Om någon orkar lägga upp schemat så kan jag kanske ta mig tiden att förklara vad som är fel, men jag räknar med mycket.

Var kommer NMEA2000 in i bilden?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> -Lära mig en ny CPU, PIC18F25K22
> -Porta koden till någon CPU som jag jobbat med tidigare

Båda de där punkterna är ju helt beroende på vad du jämför med!
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Jag har inte kollat av vad
http://brookhouseonline.com/nmeamux_ext.htm
Pris $280 + $40 för frakt. Dyrt.
http://yappelectronics.co.uk/ybw/technology.htm
eller Actisense eller likande har för funktioner, ännu.

Jag har en fått trasig Raymarine C70 plotter som jag fått i luften, Garmin 12XL GPS, SR 162 AIS, RACAL-DECCA 80389/B GPS-antenn. Skall även skaffa ett ekolod eftersom det gamla gått sönder.
NMEA0183 är punkt till punkt. C70 har endast en NMEA0183 i/o och jag har åtminstonde två MNEA0183-enheter som jag vill ansluta till C70. Det finns även en SeaTalk på C70 som jag tror är ett nätverksbaserad. Garmin 12XL och SR162 kör NMEA0183. GPS-antennen är analog HF (koax 50 Ohm). GPS-antennen kopplar jag till Garmin GPS. GPS, AIS och ekolod vill jag koppla till C70. Jag kan förståss köpa en Raymarine GPS med antenn som leverar SeaTalk men det vill jag inte. Dyrt och en proprietary-lösning som jag inte gillar.

NMEA2000 skulle vara aktuellt om jag kastar ut alla de gamla pryttlarna och köper nytt. Jag skall lägga upp schemat men nu måste jag göra annat.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du vet väl att Garmin 12XL kör RS232 och inte IEC 61162-1 (NMEA0183) hårdvara.
Ett alternativ till för att lösa uppgiften www.qe.se 5N1 gör jobbet och uppfyller alla certifikatkrav som finns.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Den info jag har är att NMEA0183 inte specar det elektriska gränsnittet men de implementationer jag har sett fungerar med RS232. Min 12XL ger pulser från 0V till 5V. I vila är det 0V. Fungerar utmärkt på dator RS232 ingång/utgång. Jag har två Raymarine plottrar och båda ger 0-10V på NMEA utgångarna. Det är intressant att ingen av Raymarine manualerna eller Garmin manualen specar gränsittet bara att de kör NMEA0183. C70 fungerar med 12XL via NMEA0183. Detta trots att de har olika signalspänningar. Om jag kommer ihåg rätt så specar RS232 som logisk O (-12 till -3V) och logiskt 1 (+3 till +12V)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

NMEA0183 specar det elektriska gränssnittet också, jo lag har läst den "standarden" "rätt många gånger".
Numera är den i allt praktiskt ersatt med IEC61162-1 som är betydligt tydligare och bättre.
Du har fel angående 0 och 1 över RS232 det är tvärs om, spelar ingen roll egentligen men rätt skall vara rätt.
OM NMEA0183 gränssnittet är rätt gjort så koppla GND till A och signalen till B så funkar det.
Sedan att en del leverantörer har blandat ihop A och B, samt att A och B i standarden är tvärs om gentemot RS485 är bara för att djävlas (ett tidigt fel hos han/dom som tog fram NMEA0183 som har levt kvar ännu).
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Efterfrågat schema
http://astranko.se/schematic-Schematic.pdf

Japp korrekt jag blandade ihop nollor och ettor. Jag tänkte väl fel eller kanske lurad av leverantörernas beteckningar. Jag har inte läst NMEA0183 specen den har jag inte tillgång till utan bara ett referat av den som fastslår att elektriska snitt ej definierat. Uppenbart fel.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jahadu. Den där uppfyller inte vare sig NMEA0183 eller IEC61162-2 och detta på ett antal olika punkter.
Dvs den är fullständigt otillåten på all form av fartyg som måste certifieras.
Den saknar dessutom den galvaniska issolationen som krävs för 38400 och terminal C som krävs för att få en god funktion.
I en 12/24V fritidsbåt kan det funka men det är definitivt inte rätt konstruerat.
Så frågan är hur mjukvaran gör jobbet...
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

En pinne(7) på U10 hänger i luften annars ser jag inget. Har inte NMEA0183 specen. Jag får läsa någon tolkning som jag har länk till. Vad är det för annat som får borsten att resa på dig?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Att det inte finns någon C anslutning på CONN6, att CONN6 inte är galvaniskt åtskild. Att pin 5 och 6 tillåts flyta. Att pin 7 på U10 flyter (som jag inte riktigt kan förstå varför den finns där över huvud taget).
De oanslutna pinnarna på U8, avsaknaden av all form av EMC skydd på strömförsörjningen och resten av konstruktionen inklusive layouten.
Men jag gillar faktiskt lösningen på strömbegränsningen till optokopplaren.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Ja
-U10 pin7. Skumt att den flyter. Vet inte om det finns internal pull-up/down i kretsen och varför blanserad ingång om man inte matar balanserat diff.
-Att U10 pin5 och pin6 och oanvända på U8 flyter. Gör det så mycket? Den delen av chipen används ju inte.
-Galvanisk isolation bara för 38400? Behövs det inte även för 4800? Det är ju för att skydda kretsar för stora potensialskillander
som eldar upp chipen.
-Vad är terminal C?
-Skall man välja RS-422 eller RS-485 för att eleminera störningar från generator, 12 till 230V konverter, datorer, mm?
-Man bör läsa databladen noga så man vet hur galvansisk isolation och störningar hanteras av tillverkaren. Även vilka störningstester som gjort skulle vara av intresse.
-Jag hittar ingen beskrivning på 5N1. Var hittar jag en sådan?

Båt har ingen jättebra elmiljö. Fukt, störningar, regn, solsken, mm När saker slutar fungera så är det lika illa för skepparen vare sig det är båt (<12m) eller fartyg (> 12m). Man bli mer och mer beroende av elektroniken. När den slutar att fungera så har man bara sjökort och kompass att förlita sig till som man inte använder så ofta längre. Har i sommar navigerat med en sorts plotter (Ipad m Seapilot) stora delar av tiden för första gången. Det är spännande när Ipaden drar mer ström än vad som man lyckas ladda den med (Hur kan det vara så?) eller att den stänger av sig då den blivit för varm. Spännande :shock: men man får ha papperskorten tillhands och öva klassisk navigation :)
Skriv svar