Litiumbatteri till 12V trollingmotor
Postat: 25 juli 2014, 00:00:28
Jag håller på med ett projekt för att använda ett litiumbatteri med en 12V trollingmotor.
Blybatterier är tunga och har betydligt mindre kapacitet än litiumbatterier för samma batterivolym.
Litiumbatterier är lättare och mindre. De kan även ge betydligt högre strömstyrkor.
(Men det spelar i detta fall ingen större roll med en 12V trollingmotor på 300W eller så.)
Litiumbatterier kräver dock individuell cellövervakning och därför behövs elektronik för detta,
så jag håller på att bygga en lösning för laddning och urladdning/övervakning av litiumceller.
Motorn är köpt på jula, här är en liknande:
http://www.jula.se/elektrisk-batmotor-400w-650413
Batteriet är ett Winston LiFeYPO4 90Ah, bestående av fyra celler:
http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteri ... V90AH.html
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200 ... -90Ah.html
Min motor drar ca 24A vid full effekt. Det innebär att ett 90Ah litiumbatteri räcker 90/24 = 3,75 timmar på full effekt.
Med två st batterier som man byter efter halva tiden ger det 7,5 timmar effektiv driftstid på full effekt.
Litiumbatterier kan balanseras på olika sätt: toppbalansering eller bottenbalansering.
I detta projekt används bottenbalansering eftersom det ger enklare elektronik vid urladdning (i båten).
Toppbalansering skulle kräva individuell cellövervakning vid drift och det vill jag undvika.
För att kontrollera urladdningen använder jag en CellLog8:
http://www.ev-power.eu/Measure-Test-Too ... -port.html
Denna enhet mäter spänning, och kan styra en utgång.
Spänningen från batteriet till motorn styrs av ett 70A relä:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... %29-p36113
Här är schemat för urladdningsskyddet:
Fler bilder kommer.
Blybatterier är tunga och har betydligt mindre kapacitet än litiumbatterier för samma batterivolym.
Litiumbatterier är lättare och mindre. De kan även ge betydligt högre strömstyrkor.
(Men det spelar i detta fall ingen större roll med en 12V trollingmotor på 300W eller så.)
Litiumbatterier kräver dock individuell cellövervakning och därför behövs elektronik för detta,
så jag håller på att bygga en lösning för laddning och urladdning/övervakning av litiumceller.
Motorn är köpt på jula, här är en liknande:
http://www.jula.se/elektrisk-batmotor-400w-650413
Batteriet är ett Winston LiFeYPO4 90Ah, bestående av fyra celler:
http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteri ... V90AH.html
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200 ... -90Ah.html
Min motor drar ca 24A vid full effekt. Det innebär att ett 90Ah litiumbatteri räcker 90/24 = 3,75 timmar på full effekt.
Med två st batterier som man byter efter halva tiden ger det 7,5 timmar effektiv driftstid på full effekt.
Litiumbatterier kan balanseras på olika sätt: toppbalansering eller bottenbalansering.
I detta projekt används bottenbalansering eftersom det ger enklare elektronik vid urladdning (i båten).
Toppbalansering skulle kräva individuell cellövervakning vid drift och det vill jag undvika.
För att kontrollera urladdningen använder jag en CellLog8:
http://www.ev-power.eu/Measure-Test-Too ... -port.html
Denna enhet mäter spänning, och kan styra en utgång.
Spänningen från batteriet till motorn styrs av ett 70A relä:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... %29-p36113
Här är schemat för urladdningsskyddet:
Fler bilder kommer.