Sida 1 av 1
Rätt motorkondensator?
Postat: 21 juli 2014, 23:41:09
av hanzibal
Hej, tänkte ersätta kass elmotorstartkondensator modell CBB65 SH på 50uF 450VAC enligt bild nedan med denna som bla. finns på Elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =10-641-58&
Först tänkte jag dock kolla med er om ni tror att det är "tillräckligt rätt" ersättare?
image.jpg
image.jpg
Skall användas som startkodensator för en kompressormotor som sitter i en luft/vatten-värmeväxlare på ca 9kW.
Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 22 juli 2014, 01:35:04
av hassefikonkasse
Brukar inte sodjan sälja motorkondingar? Hör med honom.
Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 22 juli 2014, 12:04:05
av hanzibal
Tack, skall PM:a maila honom och fråga.
EDIT: Sodjans var på 10uF och jag får inte plats med 5 st parallella.
Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 22 juli 2014, 17:54:00
av prototypen
50 uF till 9 kW motor, det går int ihop för mig.
Protte
Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 22 juli 2014, 18:21:10
av peo007
Värmepumpen kanske lämnar 9kW uteffekt!!!!
Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 22 juli 2014, 20:16:30
av hanzibal
Ja, så är det men vad tror ni - är kondensatorn från Elfa en lämplig ersättare till den på bilden?
Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 23 juli 2014, 00:01:42
av sodjan
Spontant är det ju inget som skiljer.
Och "Motordriven kondensator" är nog bara en felskrivning...

Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 23 juli 2014, 00:19:47
av hanzibal
Tack, då får det bli en sån.
Jag reagerade också på den där felskrivningen, beror nog på att man låtit något verktyg sköta översättning av "motor drive capacitor" eller något ditåt.
Dock tycks kondensatorn ha en finess som - en bälg fälls ut 16mm för att dämpa övertrycket om den sväller så att man slipper vätska överallt. Undrar om det verkligen funkar, kanske är den mer tänkt som ett slags indikator på att den är på bommen.
Re: Rätt motorkondensator?
Postat: 29 juli 2014, 22:19:01
av hanzibal
Nya kondensatorn från Elfa kom med posten idag.
Lite smalare så fick göra om fästet men sen monterad och klar. Gjorde susen så nu startar kompressorn utan problem så tack och lov var motorlindningarna intakta
