Sida 1 av 1
Laddtryckstyrning (Bilrelaterat)
Postat: 11 oktober 2005, 21:32:33
av Lången
Hejsan
Har funderat på om man kan knåpa i hop en enkel laddtryckstyrning till min bil...skulle vilja ha olika steg som man kan välja emellan och gärna programerbart om man vill ändra värdena..nån som kan ge ett tips om man kan bygga en sån själv och hur man bygger en.
Postat: 11 oktober 2005, 22:36:52
av bengt-re
Jo, det är helt klart görbart. Det svåraste med den typen av projekt är att lista ut hur alla befintliga delar fungerar då det brukar vara ont om beskrivningar, så tippset är att ta reda på allt om delarna som sitter där, bestäm dig för hur du vill att det skall fungera och sen är det att börja konstruera, själv eller med hjälp. Men som sagt - dokumentera och var noggrann innan du börjar bygga något, och när du väl bygger så bygg ordentligt från början för finns en tendens till att det är så eländigt att felsöka under motorhuven och väldigt svårt att få någon riktig överblick om något inte fungerar. Vet du från början vad MAP-givaren ger för signal, vilken styrning som skall vara till wastegaten och så vidare så är det rätt lätt att felsöka om det inte fungerar.
Postat: 11 oktober 2005, 22:40:50
av Greensilver
Det finns dom som tar APC från Saab och eftermonterar på andra bilar. Sök på något Saabforum om detta. Har sett såväl scheman som byggbeskrivningar online.
Postat: 12 oktober 2005, 17:05:26
av Eddi
På vanliga turbon finns det en luft klocka som sitter fast i ett spjäll på avgassidan på turbon. Luft klockan regleras av insugs trycket via en slang. Så när trycket blir för högt, så släpper ventilen avgaserna direkt till avgasröret utan att passera turbinen. Om man vill ha högre tryck spänner man staget som går mellan klockan och ventilen med gängorna. Hur man skall korta och längda i staget elektroniskt kommer jag inte på, men nog måste det ju finnas ett sätt.
Postat: 12 oktober 2005, 18:20:22
av bengt-re
Någon typ av servo som drar staget till wastgaten. Har du tur så orkar ett rc-servo, annars får du fixa något med ett linjärt ställdon, stegmotor eller så, men testa med en typ fiskvåg och se hur långt och hur tungt staget går att dra.
Postat: 12 oktober 2005, 18:55:35
av Lången
Jo jag vet hur laddtrycket sköts via wastegaten...om man vill ha justerbart turbo tryck så sätter man en pysventil på slangen mellan insug och wastegate...den andvänder man för att pysa förbi luft så att wastegaten öppnar senare...det är det jag skulle vilja sköta elektroniskt. Visst det finns färdiga grejor att köpa...men dom är allt annat än billig och kostar säkert inte ens hälften att bygga själv.
Postat: 12 oktober 2005, 18:58:45
av bengt-re
Vet du vad du har för format på varvtal och trottelläge och hur du vill att laddtrycket skall varieras och hur styrdonet vill ha signaler så är du ju hemma, då är det bara den roliga biten kvar !
Postat: 12 oktober 2005, 21:20:02
av vfr
Det man gör är att sätta en magnetventil som reglerar luftflödet till tryckklockan (wastegaten). Magnetvetilen i sin tur styrs av motorelektroniken som bl.a mäter absoluta insugstrycket med en tryckgivare. Denna reglerar sedan detta m.h.a magnetventilen till ett lämpligt laddtryck som är beroende på andra mätgivare i systemet.
Postat: 12 oktober 2005, 21:42:43
av Hedis
Magnetventilen styrs med PWM-modulering. Mellan 15-30Hz vanligtvis (Volvo och Saab´s ventiler)
Finns både monostabila och bistabila.
Vill man bara bygga något enkelt till en början så ta en 555-timer.
Justera frekvensen till ca 15hz. Sätt sedan en potentiometer för att justera duty-cyclen. En transistor/mosfet på utgången kommer behövas, samt en diod då det bildas en kraftig EMK då man slutar mata spolen.
Detta borde fungera hyffsat. Dock helt utan varvtalskompensering och överladdningsskydd.
Peta in en map-sensor, varvtalssignal och så börjar det bli riktigt bra. (µC är nog ingen dum ide då)
Släng på en HIP9010 så har du knackavkänning oxå.
Eller ta den lätta (och tråkiga) vägen och sätt dit ett APC-system från saab (som GreenSilver sa) och få allt detta på köpet.
Detta var bara en liten tanke jag hade. Helt otestat.