Sida 1 av 3
LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 14:28:16
av tumba25
Jag tänkte sätta in LED's i baklysena istället för glödlamporna. Mest för skojs skull.
Jag fick instruktioner om att sätta ett 1.5 kohm motstånd på plussidan för varje diod. Dels för att inte döda LED'sen och dels för att inte glödlampsvakten ska gå igång.
- Varför inte koppla flera LED's över samma motstånd?
- Kan jag inte uppnå samma effekt genom att seriekoppla flera LED's och kanske ett motstånd?
- Hur många watt ska motståndet klara? Det blir 26 LED's per tidigare glödlampa (2x26 per sida).
- Vad mer ska jag tänka på?
- Finns det någon reflekterande plast jag kan sätta över kretskortet som reflektor? Eftersom kortet inte är så bra som reflektor.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 15:24:54
av MadModder
1 och 2 :
Jo du kan koppla flera i serie och använda ett motstånd för den slingan. Nackdelen är att går en sönder slocknar hela slingan.
Nackdelen med att koppla alla lysdioder en och en med varsitt motstånd är att det totalt sett blir större effektförlust än för seriekoppling.
3:
Det beror på hur många lysdioder du sätter i serie. Du kan ju självklart inte sätta alla 26 i en lång serie, för då lyser det inte alls.

Du ska heller inte sätta så många så det blir bara en halv volt över. Dela 12V med framspänningsfallet för en lysdiod. Om detta antal lysdioder ska ha mer än 11V tillsammans, ta en mindre.
Ta sen 15V (det är vad det kan vara när man har bilen igång, beroende på modell) minus framspänningsfallet gånger antalet lysdioder, och dela med 20mA (Du kan räkna med lägre ström för att förlänga livstiden. Det lyser minst lika bra vid 15mA, och det kan duga med 10mA också. Prova om du ser någon skillnad). Där har du värdet för dina motstånd. Effekten behöver du inte tänka på. Ett vanligt metallfilmsmotstånd tål 0,6W, och det blir max 0,2W förslust om du räknar som ovan.
4: Om du ska reglera lysdiodernas ström med motstånd kommer de lysa olika starkt beroende på om du har bilen igång eller inte. Men det gör nog inget.
5: Måla kortet vitt. Det tror jag räcker. En lysdiod lyser inte så himla mycket alls bakåt. Det mesta med speglande yta brukar leda ström. Även en spegel om man borrar hål och kommer åt det reflekterande skikten under färgen på baksidan.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 15:59:01
av tumba25
På påsen står det:
2700-3000K, 3.0-3.6V, 10000mcd@20mA
Det betyder att jag kan koppla 3 st i serie utan motstånd? Eller kanske 4? Borde jag sätta dit ett motstånd ändå?
Bilen har 14V från generatorn, om jag minns rätt.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 16:27:58
av danei
Nej utan motstånd ska du inte köra. Men du måste räkna ut vilket värde du ska ha beroende på önskad ström och späningsfall. Glödtrådsvaken påverkas inte av ett seriemotstånd. För att lura den behöver man i allmänhet ett motstånd parallellt.
3st i serie bli nog lämpligt. Jag brukar räkna med 14,4V från generatorn.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 17:35:41
av tumba25
Ok, tack båda.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 18:08:05
av gOry
Hoppas du inte mixtrar med något som ska framföras i trafik bara..
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 18:09:42
av tumba25
Klart den ska åka i trafik. Den ska kryssa runt i Europa i vinter, precis som förra vintern.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 18:24:49
av MadModder
Det finns regler för hur starka baklysen ska vara normalt och vid bromsning. Och vilka spridningsvinklar det ska ligga mellan. 26st på 10Cd styck blir en hel del. Tittar man in i det blir man duktigt bländad. Så starka lysdioder brukar dessutom ha en riktigt smal spridningsvinkel. Ungefär som ett sökljus...
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 18:28:55
av gOry
Då tycker jag du ska vara schysst mot dina medtrafikanter och inte hålla på och pilla med bilens belysning..
Kan ju båda bli för starka/svaga eller dålig kontrast mellan broms och varsel.. Eller i värsta fall tappar funktionen helt. Glödtrådsvakten lär heller inte fungera som den ska!
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 19:57:45
av prototypen
Finns det några bestämmelser för dimbakljus?
Det finns alltför många som har dålig syn och måste ligga 50 meter bakom i 110, tydligen för att min bil inte syns bättre så ett knippe LED kanske skulle förbättra avståndshållningen.
Protte
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 20:00:34
av gOry
De ända som hjälper mot sånt är att sänka hastigheten tills dom kör om eller fattar vinkeln..
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 20:01:53
av tumba25
Jag kommer självklart se till att parkerings-/positions-ljusen inte bländar. Och att kontrasten mellan dom och broms/blinkers blir tillräcklig. Broms och blink är samma lampa, USA stilen.
26 stycken var mer en plan. Får testa lite innan det görs slutlig montering.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 20:14:26
av gOry
Bättre att du slutar mixtra med bilens belysning istället! Alternativt köper ett par eftermarknadslyktor som är E-godkända och har rätt glasmärkning av den design som faller dig i smaken..
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 20:22:02
av tumba25
Det är inte lika kul. Måste ju ägna sommarmånaderna år något kuligt. Ska mixtra med alla lysen utom huvudstrålkastarna.
Re: LED i baklysen.
Postat: 10 maj 2014, 20:45:03
av PeterH
gOry skrev:De ända som hjälper mot sånt är att sänka hastigheten tills dom kör om eller fattar vinkeln..
Det kan jag upplysa om att det inte hjälper i alla lägen... För ett antal år sedan var jag på Sverigesemester med bil och åkte neråt landet, jag körde med farthållaren på 100km/h på 90-väg, det var en sträckning som var i princip spikrak, vädret var soligt och torrt och en bil kom ikapp bakom mig...
Jag hatar när bilar lägger sig nära men detta var extremt, jag kunde inte ens se nummerplåten i backspegeln

(jag skojjar inte). Tänkte att dom snart skulle köra om men dom fortsatte att slicka arselet på bilen så jag ökade hastigheten kortvarigt till typ 120km/h för att få ett längre avstånd men ganska snart kom bilen ikapp igen!
Vad fan, jag började svära och tjejen undrade vad det var och jag upplyste om bilen bakom. Hon tyckte jag skulle ta det lugnt så jag saktade ner till 80km/h, bilen låg kvar så jag saktade ner till 60km/h men biljäveln körde inte om ändå

Men vafan... så jag tog och stannade helt (ja, på en 90-väg utan trafik), och vad tror ni händer? Biljäveln stannade bakom mig
Jag klev ur bilen (fly förbannad förstås) och går fram till bilen bakom, rycker upp dörren (det var en gubbe i 70-års åldern med två lika gamla kärringar i bilen) och frågar vad fan dom håller på med? Ni kan väl för i helvete inte ligga så nära, det kan ju komma djur så jag måste tvärnita!? Vad tror ni jag får för svar; Du kör ju också olagligt, du körde 100 på en 90-väg!!???