Sida 1 av 3
Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 09:49:46
av säter
Jag har ett återkommande problem med tändningen på min buss.
Primärspänningen till tändspolarna sjunker för mycket när man kör startmotorn.
Tidens tand har väl gjort att det blir spänningsfall lite här och där i kedjan.
Finns det någon form av "booster" man kunde koppla in?
Höjning från 6V till kanske 9V, bara under startögonblicket.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 09:52:34
av Icecap
Bygg en kondensatortändning.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 09:59:20
av säter
Kondensatortändning?
Låter ganska krångligt att bygga.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:06:15
av tecno
Dubbla batterier? Ett för startmotorn den andra till tändning.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:11:17
av danei
Nya ledningar kanske är en bättre lösning.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:13:50
av svanted
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:17:28
av säter
Tyvärr, Biltema-spolen är för 12V.
Jag behöver för 6V, dessutom 3st.
Finns det ingen lämplig "booster"?
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:21:44
av Icecap
Rent faktisk behövs ingen boostning! Det behövs däremot att de problem som finns på vägen fixas, det kan betyda att om t.ex. tändslåset har problem med ledningsförmågan kan ett relä klara detta. Därmed återkommer den spänning som tappas på vägen.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:28:07
av säter
Icecap:
Jag har provat att dra en kabel direkt från batteriet till tändspolarna, men det räcker inte till.
Förmodligen börjar tändspolarna bli lite trötta.
Kopplar jag på 12V på tändspolarna startar den perfekt.
Jag tänke att en "booster" kunde vara en enkel fullösning.
Kan en step-up modul fungera?
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:36:41
av bearing
Enklaste lösningen tror jag är att driva tändningen med en stor kondensator som laddas via en schottkydiod från batteriet. Kondensatorn ska vara tillräckligt stor för att behålla >6V i 10 sekunder eller så.
Men "booster" låter ju inte dumt. Om du använder en step-up med 7-8V på utgången kanske du kan ha den inkopplad permanent för att få allmänt stadigare tändning.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:40:37
av säter
Ja, överhettar man inte tändspolarna borde man kunna ha den inkopplad permanent.
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:46:26
av Glenn
Detta är ju en av anledningarna att man gick från 6V till 12V.
vad har du för spänning framme vid spolarna ?
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 10:58:18
av säter
vad har du för spänning framme vid spolarna ?
Spänningen ligger strax över 5V när man kör startmotorn.
Det finns ju en anledning till att många bilar kör med 9V tändspole och förkopplingsmotstånd.
I mitt fall är detta inte så enkelt då jag i sådana fall måste byta tändspolar.
Har ni tips på någon lämplig step-up konverter?
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 11:19:46
av slft
ett lite knix som jag sett ritning på (var det i 501:an)är att via ett relä lägga in ett laddbart 1,5v volts batteri i serie med huvudbatteriet när startmotorn går
för att få lite högre tändspänning när startmotorn lastar ner batteriet
//Ola
Re: Booster för matning av tändsystem på buss
Postat: 7 maj 2014, 11:46:46
av Icecap
OK, det måste vara en step-up. Det finns Simple Switcher-serien och där finns det step-up också. Då strömmen är okänd för mig får du ta reda på det först, sedan är resten bara en fråga om att välja.