LCD problem vid konvertering från AT90S8515 till ATMega32

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

LCD problem vid konvertering från AT90S8515 till ATMega32

Inlägg av Hedis »

Har utvecklat ett mätprogram för temperaturer mm men hade bara tillgång till en AT90S8515 till en början men den saknar A/D omvandlare så jag bytte till ATMega32.

Men nu så fungerar allt som det bör förutom att det aldrig skrivs ut någonting på LCD´n (HD44780 4x20) displayen som körs i 8-bits läge.
Allla andra räknare mm fungerar som dom skall (indikeras med lysdioder på portar)
När datorn startas så lyser 1:a och 3:e raden på displayen som dom skall (typ självtest som lcderna gör) och detta försvinner när den är initierad men sen händer det inget mer.

.inc filen är utbytt och exact samma program fungerar fint på 8515 datorn.
Är det någon som har råkat ut för samma sak eller vet någonting som inte jag vet om fallet?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hmm.... ett fel funnet.
Testade nu och skrev ett program som satte ALLA utgångar till 0or för att se om lysdioderna lyser. (STK500:ans dioder är ju inverterade)
Och det visar sig att alla portar funkar precis osm dom skall förutom just PortC som jag använder för att skicka data till min display.
Det är d2-d5 som är inaktiva.
Den varken 1-ställer eller 0-ställer dessa :(
Har mätt alla och dom är direktanslutna till dom rätta benen på uP´n.
Har även provat med en annan Mega32 processor och samma fel där.


Någon som kan förklara detta?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Du måste ändra i konfigurationsbitarna eftersom Jtag interfacet är enableat som default. Om du kör ponnyprog så är det bara att kryssa ur JTAGEN så ska det fugera sedan.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jahopp, efter lite felsökning och tester så hittade jag felet.
När jag kolade i manualen så såg jag att dessa pinnar används för JTAg anlslutningen och att dom då inte skulle fungera som vanliga portar om den var aktiverad.
Och det var den ju givetvis som standard :(
Så efter att ha inaktiverat den så blinkar det så fint igen :o)

EDIT: Jasså Melker hade hunnit vara framme oxå. Tack för hjälpen även om jag inte såg den förresn några minuter för sent :)
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Fint! :)
Skriv svar