Sida 1 av 1

Gasspjäll Volvo S80

Postat: 19 mars 2014, 07:01:42
av KennethO
Funderar på att köpa en Volvo S80 av tidig modell. Dessa har ju haft problem med dåliga gasspjäll. Vad jag har hört, så finns det två utförande på spjäll. Den äldre varianten med vit etikett , och den senare med gul etikett. Den senare lär fungera bättre.
Inte precis gratis att köpa nytt hos Volvohandlaren, men det går att köpa renoverade spjäll billigare hos något företag.
Spjällen innehåller ju elektronik i någon form. Kan ett företag renover så borde man ju kunna göra det själv också, bara man får reda på hur.

Är det någon på forumet som har sysslat med detta ?
Vad är det i spjället som brukar gå sönder ?

Är ny på forumet, och hoppas att detta ämne hör hemma här.

Re: Gasspjäll Volvo S80

Postat: 19 mars 2014, 07:19:36
av X-IL
Gimey (här på forumet, har inte gjort så mycket inlägg) har åtminstone lagat spjällägesgivare på en S60, kan det vara samma problematik där? Jag känner honom så kan kolla vad han gjorde om det är intressant.

Re: Gasspjäll Volvo S80

Postat: 19 mars 2014, 14:43:05
av farbrorvattenmelon
Fritt ur minnet:

Det är positionsgivaren i spjället som blir utsliten och blir utbytt mot en med optisk läsning.

Volvo har sänkt priset på detta och offerterar kring 4000kr för del och jobb.

Re: Gasspjäll Volvo S80

Postat: 19 mars 2014, 19:17:42
av ralvejd
Lite mer fritt ur den grå feta massan.

Trottelmodul från Magneti Marelli satt på de första RN 5CYL & 6CYL, de kom 1998 i S80 sedan V70, S60 (ersatte N 5CYL & 6CYL som satt i 850 respektive 960/S90). Det är Magneti Marelli trotteln som krånglat, de flesta byttes nog ut under garantitiden. Huruvida de utbytta också krånglat känner jag inte till.

Magneti Marelli satt kvar på RN 5CYL BIFUEL så länge den tillverkades.

Trottelmodulen ersattes (2001 eller 2002, jag har lite taskigt minne) med de lite mindre "intelligenta" från Bosch (RN TURBO) och Denso (RN SUG).
Dessa har vad jag vet inga problem.

XC90 kom 2002?? och bör alltså haft Bosch trottel hela tiden.

S80, V70 och S60 (stor plattform) fick sedan (2008-2009??, mera taskigt minne) gemensam plattform med Ford Mondeo mm mm, i dessa sattes RNC 5CYL TURBO. Bosch trottel först, numera Denso.


<OBS>
* ovan gäller bara 5 & 6 cyl bensin motorer byggda i Skövde.
* reservera mig för eventuella minnes -luckor och -fel
* har själv en V70 AWD 2005 med en RN B5254T2, 16000 mil på mätarn strax, spisen har aldrig krånglat.
</OBS>

Re: Gasspjäll Volvo S80

Postat: 19 mars 2014, 21:09:16
av ToPNoTCH
Jobb polaren fick problem med sin spjällhusgivare och tyckte även han att det vart väl dyrt.

Klurig som han var så köpte han begagnat (som trådskaparen är inne på).

Det man då bör veta är att givaren måste programmeras in i ECU'n på Volvo verkstad i alla fall.

Huruvida dom vill hjälpa till med det eller inte (och vad dom tar betalt) kan bli ett problem beroende på vad din verkstad tycker om det hela.

I polarens fall vill dom ha ett par hundringar, men dom fräcka jävlarna hade även plockat hans trasiga spjällhus som låg i bakluckan.

Detta beivrades dock och han tog tillbaka det.

Re: Gasspjäll Volvo S80

Postat: 19 mars 2014, 22:32:51
av eeedis
Jag har en V70 Classic -00 med det "berömda" spjället och jag har bara väntat på att mitt spjäll ska ge upp. Har dock kört över 20000mil nu och det går fortfarande... Så de kan hålla länge också...

Jag vet inte om de måste in i carconfig eller om de kan göra det direkt via VIDA, men har hört att man måste in till Volvo för att få det att lira.

Låter ju bra om de har sänkt priset till 4000kr, vill minnas att det var runt det dubbla tidigare.

Re: Gasspjäll Volvo S80

Postat: 19 mars 2014, 23:47:23
av GeekJoan
Jag åkte på detta för några år sen. Skrev av mig på min blog då: http://geekjoan.blogspot.se/2012/10/volvo-v70-ets.html

Re: Gasspjäll Volvo S80

Postat: 20 mars 2014, 16:33:28
av SubMarine
Volvos ersättningsprodukt har samma grundläggande konstruktion som delen som går sönder. D.v.s. fortfarande kolbanor och borst för att läsa av trottelvinkeln. Det finns kontaktlösa givare som lös komponent att hitta på Ebay om man söker på ETM som man kan byta själv men det är lite pilligt.

Jag har själv en V70 2.4T -99 där orginalspjället gick sönder vid 28000 mil. Lämnade in det till ett företag som heter Atech2 som renoverade det. Dock hade jag inga felkoder på att det var lägesgivaren som var trasig i mitt spjäll utan istället att spjället drog för mycket ström, trots att det var helt rengjort vid själva trotteln. Enligt Atech2 så renoverar de spjällen samt monterar kontaktlös lägesgivare. Har kört 2000 mil sedan dess utan problem.

Eftersom spjället är en egen styrenhet innehåller det mjukvara. Denna uppdaterades någon gång runt 2006 med ökade toleranser för avvikande spjällägesvinkel. Mjukvarorna är ej kompatibla vad jag vet så man kan behöva besöka en volvoåterförsäljare ifall man monterar ett begagnat spjäll. Det skulle inte heller förvåna mig om det är olika kalibreringar på de olika motortyperna.