mikrofon-frågor, binaural, dead cat etc.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

mikrofon-frågor, binaural, dead cat etc.

Inlägg av hyperion »

Tänkte försöka mig på att bygga mig en extern mikrofon till en GoPro hero 3+ black för att spela in ljudet på min motorcykel. Har en idé om att göra något liknande binaural inspelning för att försöka få en så bra ljudbild som möjligt och verkligen separera höger och vänster ordentligt. Vill att man ska kunna höra vilken sida jag kör om en bil t.ex.

Har aldrig hållt på med mikrofoner, ljudupptagning osv.

Först undrar jag vart man får tag på bra material till egna dead cats (dvs vindskydd). Sen undrar jag om någon har något tips på en förstärkare som är liten och enkel men bra, till mina två kondensator-mikrofoner jag köpte på Kjell.com för att labba lite bara. Utsignalen är galet låg märkte jag :)

Sen om någon har tips på hur man kan sätta upp detta på ett bra sätt på en motorcykel så tar jag tacksamt emot tips.
En tanke jag har är att använda ett extra "lock" som ersätter passagerarsadeln, och montera in mikrofonerna där, göra hål i vardera sida och ha vindskydd för mickarna och även skum inne i själva locket. Men frågan är om man verkligen kommer höra avgasljud samt övriga ljud tillräckligt bra eller om det blir burkigt inne i locket. Får väl testa mig fram men någon kanske redan gjort det och har några tips.
slft

Re: mikrofon-frågor, binaural, dead cat etc.

Inlägg av slft »

eftersom det är kondensator mickar så hoppas jag att du kopplade spänning till dem
då skall de ge ut mic-signal som man sedan förstärker

//Ola
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja precis, jag gjorde som på bild 3 här: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... fon-p24218

med 9V, 2,2uF och 2,2k. Dock utan förstärkning.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Dead cat-material: På Panduro Hobby har jag sett att de säljer syntetpälsmaterial som metervara. Kan finnas i välsorterad tygaffär också.

Förstärkare: Instämmer med sift: Kolla strömförsörjningen igen om du har en, sätt dit om du inte har, elektretmikar brukar ge gott och väl stark signal.

Visa bilder på vad du har (mik och fordon) så blir det lättare att ge tips.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ja fordon finns ju att skåda via länken i min signatur och resten av informationen i mitt förra inlägg här ovan.

Ska ner till lokala tygaffären imorgon tänkte jag o se vad som finns.

Edit: Skoda är en bil, Skåda gör man med ögonen
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Mikrofonerna skall inte behöva någon förstärkning. De ger bra signal till de flesta normala mikingångar. Kan till o med vara så att man får dämpa signalen om det är starka motorljud tex.

Ett förslag: sätt mikrofonerna på varsin sida av en ca 20x20x10 cm skumgummikloss så får du en viss kanalseparation.

Ta gärna ett foto på hur DU har kopplat miken, det kan ju skilja sig från hur Kjell har tänkt sig... ;)
Skriv svar