Sida 1 av 1
Elektronik i bilen
Postat: 1 oktober 2005, 14:14:13
av MadModder
Ska bygga en equalizer till bilen, och funderar kring komponenternas arbetstemperaturområde. Alla passiva komponenter klarar -40°C, men halvledarna klarar mellan 0 och 70. Är det ett problem, och bör jag isf kolla efter de som klarar -40 - +85 istället? Det kan bli kallt här om vintrarna...
Det blir ju då lite dyrare (läs: en hel del) plus att en krets får jag isf sampla från Texas Instruments om man nu får det.

Postat: 1 oktober 2005, 14:50:50
av Fagge
Jag har kört en 68HC11 i frysen i ett par dygn utan problem, sen om andra kretsat är kinkigare har jag ingen aning om?.
Postat: 1 oktober 2005, 14:59:00
av MadModder
Nåja. Det funkar nog. Är ju bara att byta om det mot förmodan går åt skogen.

Postat: 1 oktober 2005, 15:47:16
av björn
Fagge skrev:Jag har kört en 68HC11 i frysen i ett par dygn utan problem, sen om andra kretsat är kinkigare har jag ingen aning om?.
Men en 68HC11 skall ju funka mellan -40 till +85 grader C (68HC11KC) enligt databladet så det är ju inte så konstigt. Eller?
Postat: 1 oktober 2005, 16:05:46
av MadModder
Nu har jag samplat från TI, så bara jag får hem kretsarna behöver jag inte tänka på det där något mer

Postat: 2 oktober 2005, 12:16:04
av Fagge
Men en 68HC11 skall ju funka mellan -40 till +85 grader C (68HC11KC) enligt databladet så det är ju inte så konstigt. Eller?
Nja, det finns massvis varianter av kretsen, & den jag testade med var ingen industri krets!.
Postat: 2 oktober 2005, 12:59:39
av björn
OK, jag kollade det enda databladet jag hade på hc11:an och hittaede dom värdena på den "enklaste".