varvtalsstyra Grundfos cirkulationspump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robban999

varvtalsstyra Grundfos cirkulationspump?

Inlägg av robban999 »

Hej,
villl varvtalsstyra en vanlig Grundfos CP (UP 21-40), har svårt att begripa vad för motortyp det är och vet inte vad som är lämpligt sätt att styra den (det är med permanentmagnet i rotorn mer vet jag inte....). Någon som har provat eller vet utan att ha provat?

I slutänden vill jag åstadkomma en styrning av flödet utifrån temperatur på vattnet.

mvh
Robban
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: varvtalsstyra Grundfos cirkulationspump?

Inlägg av danei »

Är det permanentmagneter i rotorn så är det en synkronmotor. Den styrs genom att man ändrar frekvensen.
robban999

Inlägg av robban999 »

Så om jag likriktar(graetz) och glättar(konding) och därefter hackar upp likspänningen till sinusapproximation med uC och en switch(FET + frihjulsdiod) så borde det bara vara att koppla dit motorn/pumpen. (Jag måste förstås variera frekvensen nedåt från 50Hz också...)

Eller?

tack för svar förresten.

mvh
Robban

Edit: jag bad min femåriga grabb skissa på det...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De traditionella UP-pumparna är väl (har i alla fall alltid varit) vanliga asynkronmotorer med driftkondensator (när det gäller enfaspumparna).
Användarvisningsbild
GoldenChamp

Inlägg av GoldenChamp »

Intressant ämne. Jag har planer på att göra detsamma i mitt solvärmesystem.
Har hört eller läst någon stans att det fungerar med en vanlig dimmer. Men att styra dimmern/triacen/tyristorn från en uC eller plc har jag inte hittat någon lösning på än. Min plc har pwm utgång som säkert går att använda men vet inte hur jag skall detektera nollgenomgången (om det behövs).
Kanske går det att köra med fast frekvens och bara styra hur mycket av sinusen som skall hackas bort. Har också hört att man tappar mycket effekt/verkningsgrad med att göra på detta vis.
Som ni förstår har jag ingen aning om hur det kan lösas men ville bara förmedla mina funderingar.
Hoppas att någon annan här på forumet har förslag på lösning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo en asynkronmtor kan till skillnad från en synkronmotor styras så. Att du tappar effekt är ju syftet med styrningen.

Att du även tappar verkningsgrad gör ju att besparingen inte blir lika stor.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Lite beroende på vad man vill uppnå ,så kan varvtalsstyrning av en cirkulationspump låta enkelt men slutresultatet blir inte vad man tänkt sig. Jag styrde min "asynkron cirkpump" till min värmepump med en frekvensomformare i hoppet om att ha konstant temperatur på utgående vatten. Detta resulterade i problem med att värmepumpen löste ut på högtemperatur.
Cirkulationspumparna ger inte någon nämnvärd tryckökning och således tar det lång tid innan flödet ökat. Så I mitt fall hördes det när pumpen ökade men tempen fortsatte öka , när väl tempen minskade så saktade pumpen in också. Men det blev väldiga svängningar i systemet , och det tyckte inte min VP om.
Min omriktare var inte av modernaste slaget , men det spred sig härliga switchtoner i värmesystemet..
Skriv svar