ABC-80 frågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

Platis: "Okej! 256kB!!, hur adresserade dom det, bankning?"
Man la till 2st extra adressledningar på backplanet. det kom på serienummer 3000 och framåt.
Kort 5040 till Databoard (256kB) och kort 5077 till ABC800 (64kB).
Man flyttar omkring ett minnesfönster med viss storlek i minnesarean med out kommandon för att skriva och läsa i minnet.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av nifelheim »

80 teckens kortet har ett eget bildminne,
så ordinarie bildminne blir "ledigt"
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av blueint »

Det handlar inte om minnesskydd per definition. Problemet med att CPU och grafik krockar i sin minnesåtkomst är något som iaf alla konstruktörer av 8-bit:s datorer fick hantera. På C64 så hanterades det genom att VIC-II fick ena halvperioden och hanterade refresh. Samt att den andra halvperioden fick processorn göra precis som den ville (om jag minns rätt).

Gissningsvis så kan processorn på ABC80 komma in och knycka klockcykler från videokretsarna.

Kunde man använda bitmappad grafik med det där Tkn80 kortet? eller andra ABC-kort?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Bittämjaren skrev:Platis: "Okej! 256kB!!, hur adresserade dom det, bankning?"
Man la till 2st extra adressledningar på backplanet. det kom på serienummer 3000 och framåt.
Kort 5040 till Databoard (256kB) och kort 5077 till ABC800 (64kB).
Man flyttar omkring ett minnesfönster med viss storlek i minnesarean med out kommandon för att skriva och läsa i minnet.
Okej, intressant! Är det detta som kallas ramdisk? Man använder alltså i/o adresser för att flytta runt ett minnesfönster?
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

Platis ja ungefär så, det finns en drivrutin att ladda in som fixar detta med RAM-disk, den hanteras som vilken enhet som helst. T.ex. OPEN "MEM:" as file 1 eller SAVE "MEM:FILNAMN.BAS"
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av bit96 »

I boken Mikrodatorns ABC av Gunnar Markesjö beskrivs hur ABC80 hanterar bildminnet.

Jag vill minnas att videosystemet (som i princip är uppbyggt av logik och ett eprom som nån sorts mikrokodgenerator/teckengenerator) har prioritet på användning av bilminnet. ABC80 uppdaterar bidlminnet när det är "ledigt".

Varför det i så fall flimrar med assemblerkod i bildminnet vet jag inte, men ABC:ns egen kod för bildminnet kanske kollar om det är ledigt innan uppdatering sker medans en egen asmkod bara kör på så att videosystemet måste offra nån klockcykel på att "begära företräde"?

Men jag har ju boken, som också finns som PDF, så det är ju bara att läsa på. :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Bittämjaren skrev:Platis ja ungefär så, det finns en drivrutin att ladda in som fixar detta med RAM-disk, den hanteras som vilken enhet som helst. T.ex. OPEN "MEM:" as file 1 eller SAVE "MEM:FILNAMN.BAS"
Okej! Förstår benämningen RAMDISK! Fanns det även batteri på det?
Hur funkar adresseringen? Använder man det 16kB minnesfönster för utökat minne i adresskartan(12 ledningar) och fyra I/O = 18adressledningar! Eller är jag ute och cyklar? Med ramdisk kan du inte utöka det vanliga RAM minnet(16-32kB), eller? Ber om ursäkt för dumma frågor! :roll:
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

bit96 vad jag ser på schemat så har CPU'n prioritet till bildminnet, att en teckenposition i ett bildsvep får en heltokig symbol när CPU', vill skriva samtidigt stör inte speciellt mycket när det varar bara 20ms, under skriv/läs-tiden från CPU'n låses minnesläsningen till teckengeneratorn i en D-latch.

Platis Det fanns ett styrkort för detta (DataBoard nr 5040).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av prototypen »

Kan ni tänka er att cadda kretskort på en ABC, han som sedan blev EEdesigner lär ska ha gett sig sjutton på att det skulle gå.
Och det funkade, kände en som körde CAD på ABC.

Protte
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Bittämjaren skrev:bit96 vad jag ser på schemat så har CPU'n prioritet till bildminnet, att en teckenposition i ett bildsvep får en heltokig symbol när CPU', vill skriva samtidigt stör inte speciellt mycket när det varar bara 20ms, under skriv/läs-tiden från CPU'n låses minnesläsningen till teckengeneratorn i en D-latch.

Platis Det fanns ett styrkort för detta (DataBoard nr 5040).
Förlåt! :) Ibland är man bara så trög! Finns det nån förteckning över olika kort till databoard 4680?
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

prototypen inte visste jag du kände mig. :?
Jag har kört ABC CAD på en ABC800 i många år, nästan hela 80-talet

Platis jag har en del "kataloger" och broschyrer som ska scannas in när jag hinner.
Jag kan kasta in det här så du får något att dregla över om du vill. :lol:

Edit: mer att läsa
Senast redigerad av Bittämjaren 16 januari 2014, 00:00:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Fy fasen va häftigt! Hur var det att cadda på en ABC?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av blueint »

Ramdisk är när man använder en del av RAM-minnet som disk.
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

Nu hinner jag inte skriva färdigt innan andra kommer mellan Platis läs några inlägg högre upp.

Det fungerade alldeles utmärkt bildskärm med gul fosfor och skonsan att titta på för ögonen, en spak att dra omkring i för att flytta markören på skärmen och tryckknapp att markera med, CAD'en hade de funktioner som behövdes, alltså en trivsam erfarenhet.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Kul att få höra från nån som var med på tiden :tumupp:
"ABC-cad kunde klara layouter upp till 1000 x 1000 mm och ha ett komponentsregister upp till 999 st."
Inte så dåligt! :)

En ramdisk med batteri-backup som man kunde använt som hårddisk på ABC80 hade varit trevligt!


"Platis jag har en del "kataloger" och broschyrer som ska scannas in när jag hinner.
Jag kan kasta in det här så du får något att dregla över om du vill. :lol:
"

Yes :tumupp: :D
Skriv svar