ABC-80 frågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av MiaM »

Tips, kanske: Ifall videosignalen är TTL (och inte redan sänkt till 0,7/1V) så sätt en DE-9 dsub med pinout som MDA/CGA för att lätt kunna hänga på en RGB2HDMI (Raspberry Pi med tilläggskort och specifik mjukvara som pixelperfekt med minsta tänkbara fördröjning översätter valfria digitala bildkällor till HDMI).
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Ingen av dessa fungerar:
IMG_0281.jpeg
De här 2 fungerar bra:
IMG_0282.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av sommarlov »

MiaM skrev: 2 mars 2024, 09:18:50 Tips, kanske: Ifall videosignalen är TTL (och inte redan sänkt till 0,7/1V) så sätt en DE-9 dsub med pinout som MDA/CGA för att lätt kunna hänga på en RGB2HDMI (Raspberry Pi med tilläggskort och specifik mjukvara som pixelperfekt med minsta tänkbara fördröjning översätter valfria digitala bildkällor till HDMI).
Jag har byggt 2 st RGB2Hdmi redan, har komponenter till 3 till ;-)

Ska bara fundera på hur abc80 ska kopplas till den.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Man behöver inte någoin videomixer om man kör med RGBtoHDMI https://github.com/hoglet67/RGBtoHDMI. En raspberry Pi zero med en CPLD behövs, den tarin video och sync signalen separat.

Annars kan man bygga efter schemat till den gamka lådan.
Bild

Attans: Tvåa på bollen.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av MiaM »

xrayspex:
Förr var väl de som du visar vettiga alternativ även för dessa specifika fall, eftersom de scalers avsedda för gaming/vintagedatorer kostade ett par tusenlapar. Men RGB2HDMI kostar väl ungefär som en av de på dina bilder, och ger ju också erkänt perfekt bild, så därför verkar den vara det bästa valet.

Det beror ju också lite på vad man i övrigt har för burkar. Har man t.ex. en PC med CGA, EGA, MDA/Hercules, kanske en C128 eller annat med digitala signaler så är det smidigt att bara ha en switchlåda för att välja dator (eller ansluta den dator man har framme ifall inte alla står framme samtidigt). Har man dock enbart en ABC 80 och inget mer så är det väl smidigare att köra kompositvideo.

Sidospår: Annars är en platt-TV vettigt alternativ. Om man hittar en av rätt ålder så är den nog både acceptabel som semi-modern datorskärm (med DVI/HDMI) och klarar också komposit och andra analoga format. Gissar att en som klarar 1080p kanske fortfarande är dyr även begagnad, men ändå.

Anders: Ah, där ser man tydligt att det verkar vara TTL eller iaf nåt annat än 0,7/1V video från datorn. Vet inte om RGB2HDMI klarar kompositsynk, högst sannolikt gör den det.

Undrar varför boxen skickar ut ca 6,8V på styrpinnen på DIN-kontakten? Standard är mig veterligen 12V. Ifall man använder adapter 6-pol DIN till SCART så får man widescreen på en modern TV när den ger ca 6V...
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Jag gillar att ha komposit tillgängligt då några av mina skärmar har ingång för det.
Jag kör med denna lösning:
ABC80 74act14 mixer.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av sommarlov »

Kanske inte så mycket en fråga utan ett resultat - tog min Rgb2Hdmi som jag byggt till min Commodore 64 och kopplade in till ABC80:n. Blev väldigt snyggt må jag säga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Ser toppen ut!
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Vad är den ungefärliga totala kostnaden för en dylik?
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av sommarlov »

Jag har 3 till salu, ska bara räkna på kostnaden. Får återkomma.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Gör så!
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av xrayspex »

Nu har jag jämfört 3 olika varianter för att få HDMi på ABC80.

“Old school” med BC547 (liknande den som Anders postade tidigare) + Komposit/HDMI omvandlare

74ACT14 (enligt tidigare inlägg) + omvandlare

RGB2HDMI

RGB2HDMI ger bäst bild och tar minst plats det är dock den dyraste lösningen och kräver en del pillande med inställningar (här fick jag god hjälp av “sommarlov” som delade med sig av sin profil).
Näst bäst är 74ACT14 som ger bra bild, tar lite mer plats men är en lite billigare lösning än RGB2HDMI och funkar rakt av.
BC547 ger inte riktigt lika bra bild men funkar ok.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av BJ »

sommarlov skrev: 22 januari 2024, 14:37:48 Med mitt köp kom oxo dessa tre häften. Är det ngn som är intresserade av dem? Skänkes mot portokostnad.
Det är väl/antagligen? bara första som är ABC relaterad, och jag försökte hitta den i arkivet på abc80.net men kunde inte hitta den.

Vad är vitsen med att ställa diskettstationerna på ena sidan när man bygger in dom?
Allt som jag har pysslat med, Commodore 1541-II, 1571, 1581, Amiga, Pet, pc...
har disketterna liggande ner. Är det bara för att det blev en praktisk form som vissa
har ställt dom upp? Eller påverkar det funktionen eller krafterna på något sätt?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte varför man ställde dem upp, jag tycker liggande är bättre. ABC1600, ABC850 som Luxor byggde hade liggande stationer. Alla Datadisc drivarna från Tranfor lika så.

Funktionsmässigt spelar det ingen roll.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av BJ »

Okej.
Skriv svar