Val av elverk, samt elverksdrift av luft/luft-värmepump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Val av elverk, samt elverksdrift av luft/luft-värmepump?

Inlägg av LaRdA »

Jag har gått i funderingarna att skaffa ett elverk, både för att kunna använda elverktyg när man befinner sig på platser utan el, men även för att fungera som reservkraft vid strömavbrott.
Då huset värms med vattenburen el samt luft/luft-värmepump så märks det ganska snart när strömmen går om det är några minusgrader ute, så en iden är att även kunna köra värmepumpen (en Mitsubishi med muz-fd25vabh utedel) via elverk.
Jag är medveten om att kompressorerna i värmepumpar brukar dra en ganska hög startström (iallafall modeller utan inverter styrning), men enligt service manualen som jag hittade så verkar "starting currrent" vara på bara 2.9A
Kan det verkligen stämma, eller menar dom förbrukningen EFTER kompressorn har kommit igång men just startat?
Ett av de elverk jag kollat på är Kipor IG2600 då Kipor verkar hålla hyfsad kvalitet till vettigt pris.
Har även funderat på ett mer "traditionellt" elverk, men om jag får välja så tar jag helst ett inverterverk.
Men tror ni det finns någon chans att det kan fungera att köra värmepumpen på Kipor elverket, eller krävs det något kraftigare?
Även tips och erfarenheter om både Kipor och andra elverk är välkomna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Val av elverk, samt elverksdrift av luft/luft-värmepump?

Inlägg av mrfrenzy »

jag är tveksam. varför kräver stora modellen med max förbrukning 5.89A en 16A säkring?
du kan ju alltid prova försöka starta den på en 4A snabb glassäkring.

även om det skulle fungera så blir det ingen effektiv uppvärmning. bensinmotorn i elverket kanske har en verkningsgrad på 20% i bästa fall.
Det vore mycket smartare att elda diesel/gasol/pellets.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag vet inte mycket om värmepumpar, men jag har ett Kipor IG2600 på jobbet och jag är mycket nöjd med det.
Det hanterar startströmmen från en 2kW vinkelslip utan problem.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

mrfrenzy skrev:jag är tveksam. varför kräver stora modellen med max förbrukning 5.89A en 16A säkring?
du kan ju alltid prova försöka starta den på en 4A snabb glassäkring.

även om det skulle fungera så blir det ingen effektiv uppvärmning. bensinmotorn i elverket kanske har en verkningsgrad på 20% i bästa fall.
Det vore mycket smartare att elda diesel/gasol/pellets.
Jo jag tyckte också att det verkade lite konstigt med avsäkringen.
Att det är ineffektivt är jag mycket medveten om och en liten gasolkamin är ju inte dyrt att skaffa med, men om man ändå tänkt köra elverket för belysning och liknande så vore det inte dumt om det gick att köra värmepumpen med.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har tyvärr inte en värmepump att prova med och du är ju inte i närheten, annars hade du kunnat få testa med min Kipor IG2600... :)

Kan spontant säga att jag är jättenöjd med elverket i fråga, även om jag nog knappt kört det mer än 50-60 timmar...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Samma (tror jag vid en snabb koll) lite billigare: http://www.rcholmshop.se/elverk/inverte ... frakt.html

Speciellt för mig som kan hämta :) Men först och främst ska jag nog se om jag kan få igång motorn i mitt
el-cheapo-kina-elverk.

MVH: Mikael
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

Jag har ett kinaverk från Jula (Bruksbo) på 2kW. Jag har provat att driva huset på elverket med alla storförbrukare avstängda och det funkar utmärkt att starta L/L-pumpen (inverter). Värmepumpen drar runt 800 W på full effekt vilket lämnar 1 kW till belysning kyl/frys och TV. Elverket gungar till lite när kyl/frys går igång men det verkar inte påverka funktionen på något annat.

Det som oroar mig är väl hur elektroniken trivs med spänningen från elverket. Jag har inte gjort några mätningar mer än ström/spänning men antar att det är ganska "smutsig" el vad jag har läst mig till tidigare. Lite filtrering kanske vore bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Elen är nog ganska ren men lär nog kunna variera lite väl mycket i spänning och frekvens?
Alex_Holo

Inlägg av Alex_Holo »

Jag har testat lite olika varianter på elverk och alla modeller utan inverter går bort idag efter mina erfarenheter, speciellt eftersom jag kör mycket elektronik som vill ha stabil och ren spänning.

Köpte ett Kipor IG3000 i våras och är helnöjd med det.
Pålitligt och går ganska tyst (finns ju givetvis tystare). Kör alltid på ”smart throttle” och har lyckats komma ner under den angivna bränsleförbrukningen :tumupp:
Till skillnad mot många andra tillverkare så stämmer Kipors siffror. Dessutom fixar dom startströmmar upp till 3,5KW (dock med ett litet spänningsfall).

Nackdelen är att det är tungt, speciellt när det är tankat. Är precis så man orkar lyfta upp det i bilen själv… Hjulen är ju dock ett plus, funderar dock på att montera större gummihjul så det funkar å grus också.
Mitt råd är att köpa ett IG2600 om du ska ha det mer portabelt och ofta flytta på det, och behöver du mer effekt så köp ett till och parallellkoppla.

Jag resonerade dock att viktskillnaden kontra effekten mellan IG2600 och IG3000 torde tyda på bättre kvalité och stabilare konstruktion… Därav att valet föll på den lite större modellen (samt att DUAB hade den fraktfritt :) ). Sen kände jag att 2,6KW är för lite för mig, då jag oftare behöver närmare 3KW under kortare stunder.

Jag tycker Hondas motsvarighet är för dyra för det lilla man använder dom, Kipor är en bra motsvarighet till vettigare pris.

Tilläggas ska väl att jag har ”bara” kört mitt 11,6h sen i våras, men är helnöjd än så länge :) .
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

För att svara på ursprungsfrågan, jo inverterkompressorer startar väldigt snällt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Alex_Holo skrev:Mitt råd är att köpa ett IG2600 om du ska ha det mer portabelt och ofta flytta på det, och behöver du mer effekt så köp ett till och parallellkoppla.
Det är väl rätt komplicerat att parallellkoppla två AC generatorer i standardelverk?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det finns en IG2600P, där P anger att de är parallellkopplingsbara.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som att rotorlindningen är tillgänglig på P-modellerna.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det är inverterelverk, så generatorn är inte inblandad, det är bara växelriktarna som måste kunna samarbeta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fungerar generator+växelriktare som ren spänningsregulator eller finns det batterier/superkondensator mm som energibuffer?

När det kommer en strömrusning så gäller det att kunna plocka fram den energin någonstans.
Skriv svar