Sida 1 av 2
7805:a med säkerhet?
Postat: 25 september 2005, 05:18:15
av Redur
Jag håller på med en del projekt i bilen just nu.
Har bla en kabel som är till min pda, som jag kör gps i.
Har en cigg adapter som ger 5v ut till laddningen av pda´n.
Men jag vill gärna slippa den stora klumpen så jag skall göra en mindre apparat.
Hadde tänkt använda mig av en 7805, men för att ha någon säkerhet för att inte sabba pda´n om 7805:an skulle paja,,
räcker inte det att sätta en zenerdiod i serie med utgången på 7805:an? nu finns inte 5v, men 5,1v finns och det får duga.
Såg att det var en del olika watt på dom.
Jag får nog mäta min cigg-klump och se hur många amp som handdatorn tar.
Men kan det vara en tänkbar lösning?

Postat: 25 september 2005, 08:04:20
av Icecap
Nej!
Om du måste ha detta "säkerhetssystem" ska du använda "crowbar"-principet:
En tyristor mellan + och - som via en zener triggas när spänningen stiger över ett visst nivå. När tyristorn är triggat kortsluter den (nästan) och du ska därför ha en säkring som bränns över.
Sen roar jag mig lite över ditt val: att ta en 7805 och dra kanske 0,5A (laddning osv) ger mycket effektförlust, det är svårt att kyla bort på liten yta och det, om något, begränser livslängden för komponenten!
Kolla i stället in t.ex. LM2672-5.0 (ELFA 73-282-71), effektiviteten är vida bättre (85%? mot 41,6%) = mindre värme, peta dit en säkring på inkommande 12V och sätt tyristorn strax efter, då är det klart.
Postat: 25 september 2005, 08:07:11
av Pjoms
En variant är att använda zenern som "säkringsdödare" genom att sätta den efter 7805:an. Om spänningen ut från regulatorn blir högre än zenerspänningen går all ström genom zenern och knäcker säkringen (och förmodligen zenern också).
Postat: 25 september 2005, 08:11:58
av Icecap
Inte helt rätt!
7805 har intern överström- och övertemperaturskydd, en zener skulle alltså betyda att det blir skitvarmt och att något bränner sönder, sannolikt båda zener och 7805, zenerare brukar, enligt min erfarenhet, bränna av vid att bli avbrott och då är det bara skit: ingen belastning och en 7805 som ger fullt kräm.....
Säkringen ska ju hålla till vanlig belastning, i annat fall måste man begränsa den möjliga ström.
Postat: 25 september 2005, 08:34:37
av Pjoms
Ok Icecap, jag litar på dina erfarenheter! Jag hade nämligen för mig att en zener "alltid" gick i kortis vid överlast. Tillsammans med en liten säkring på 5V-sidan hade det isåfall funkat...
Men din tyristorlösning är helt klart både "rumsrenare" säkrare och stabilare!
Postat: 25 september 2005, 09:44:38
av Redur
Icecap skrev:Nej!
Om du måste ha detta "säkerhetssystem" ska du använda "crowbar"-principet:
En tyristor mellan + och - som via en zener triggas när spänningen stiger över ett visst nivå. När tyristorn är triggat kortsluter den (nästan) och du ska därför ha en säkring som bränns över.
Sen roar jag mig lite över ditt val: att ta en 7805 och dra kanske 0,5A (laddning osv) ger mycket effektförlust, det är svårt att kyla bort på liten yta och det, om något, begränser livslängden för komponenten!
Kolla i stället in t.ex. LM2672-5.0 (ELFA 73-282-71), effektiviteten är vida bättre (85%? mot 41,6%) = mindre värme, peta dit en säkring på inkommande 12V och sätt tyristorn strax efter, då är det klart.
Kan du berätta lite mer hur då gör med tyristor alternativet?
Ang "ersättaren" på elfa, är den inte direkt billig samt kräver långt fler komponenter av skissen att dömma, jag kan tänkas behöva 4st i mitt bygge, visserliggen skall 3 av dom bara driva lysdioder men ändå.
Men det är kanske att titta på den lösningen på laddningen till handdatorn, en sak som slog mig är att jag kanske skall skruva itu den "laddaren" som följde med, den jag idag stoppar i cigg uttaget.
Postat: 25 september 2005, 10:52:07
av $tiff
En polyswitch skulle nog göra ett bra jobb här! (Konsultera Elfa.se i frågan)
Postat: 25 september 2005, 11:27:19
av Icecap
Varför i all sina dar tar du en 7805 för att driva lysdioder?????? Till och med fler???? Vilket fel är det på vanliga motstånd som ju i alla fall ska monteras?
Som säkring skulle den av liket ($tiff) rekommederade polyswitch vara den rätta frejen.
Crowbar.....sökte lite på kompisen Google....du känner till den? sökte med "crowbar overvoltage" och fick 17K1 träffar. En bra var
denna som man såklart får justera zenern lite på men den beskriver det mycket väl och tydligt.
Och sen räcker det med att skriva t.ec. "Icecap: Kan du berätta...", att citera känns väldigt onödigt. I alla fall för mig.
Om du redan har en billaddare förstår jag inte vad problemet består av, vill du fastmontera den sådär snyggt och prydligt (gömt) är det väl bara att dra ett par sladder i stället för cigg-donet eller montera ett dolt cigg-uttag och dra sladden till PDA:n ut snyggt.
Postat: 25 september 2005, 12:06:26
av Redur
Därför att motstånden blir så förbenat varma när jag tar ner det från 12v.
Och fler för att det är 3st olika som skall tändas beroende på vilken strömbrytare jag aktiverar.
Jag skall kolla på att plocka isär ciggdonet.
Det är en usb kontakt på ciggdonet och man ansluter en usb kabel i den sen till pda, der var därför jag funderade på att göra en 12/5volts historia och montera ett usb uttag på mittkonsollen, men vi får se hur det går att plocka isät cigguttaget.
Postat: 25 september 2005, 12:11:30
av MadModder
Den värmen du får från motstånden, kommer du få i kylflänsen på 7805:an istället. Kylflänsen lär ju bli en klump iaf, så du är tillbaks på ruta 1 igen...
Postat: 25 september 2005, 12:32:47
av Icecap
Just det: värmen utvecklas hur som helst, det skiljer bara på vilken komponent som ska bränna av det!
Men är det ett sånt problem är vi tillbaka på LM-kretsen, det finns fler lösningar men den enda lösningen som inte blir skitvarm är en switch-mode lösning, LM2572-5 kan göra det också och det finns ett antal andra som kan göra det med 80-90% effektivitet men en linjär regulator blir VARM!
Postat: 25 september 2005, 12:56:57
av cykze
Redur: Det här är väl precis vad du vill göra?:
Handyman - Elfa
Sen blir det väl ingen effekt att tala om när du vill driva en lysdiod från 12V?
Ex.
(14.4V-2V) * 0.01A = 0.1 W
Postat: 25 september 2005, 14:44:19
av MadModder
Ta 0,6W metallfilmsmotstånd på 1k ( 60-722-84 ) och driv dina lysdioder på 12V. Det går alldeles utmärkt.
Postat: 25 september 2005, 17:30:23
av Redur
cykze: hehe det var ju faktiskt sant. undrar bara om 0,5A räcker för laddningen, jag skall mäta det annars är det ju en bra idé.
Ang effekten har jag ifs bara räknat med 12v
(12-1,6)* 0,05 = 0,52W på 14,4v blir det 0,64W
Jag tyckte bara att motstånden blev så varma.
Men det är kanske ingen fara ändå.
Sen är ju inte spänningen konstant i bilen, och har jag bara motstånd, blir inte spänningen olika till lysdioden då? dvs för stor och lysisen går sönder.
Postat: 25 september 2005, 19:35:28
av danei
Spänningen blir samma. Men strömen blir högre. Men om du lägger dig på 20mA vid 14,4V så blir det tillräckligt även vid 12V