Högfrekvent ljud från elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodan

Högfrekvent ljud från elektronik

Inlägg av sodan »

Jag har en elektronik i bilen som ger ett högfrekvent ljud. Misstänker att det är en konding som ger ifrån sig detta. Kan detta uppstå redan vid produktion och hur kan man åtgärda?
ElectricNooB

Re: Högfrekvent ljud från elektronik

Inlägg av ElectricNooB »

Det kan vara lite vad som helst. Ge oss mer detaljer så kanske vi kan hjälpa! :)
sodan

Inlägg av sodan »

Har egentligen inte så mkt att gå på. Men det är en nyare VW golf med adaptivfarhållare och radar. Hör högfrekventljud när jag kör på konstant fart och nån typ av gasspjälls logik reglerar med små bör och ärvärdes ändringar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Är det så att ljudet hörs ibland och ibland inte? När hörs det? När hörs det inte?

(För att gå händelserna i förväg är det väl typiskt kondensatorer och spolar i switchade nätaggregat att tjuta. Att limma fast dem brukar kunna hjälpa då).

MVH: Mikael
sodan

Inlägg av sodan »

Ljudet kommer och går och speciellt när man hamnar i svag motorbroms men ändå håller gas.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vilken frekvensområde piper det 18 kHz, 8 kHz eller 3 kHz

växellåda? dvs ljud från kuggar och drev - sådana kan ändra ljud och karaktär även vid väldigt små laständringar och att det kan vara mekanisk relaterat är att tonen följer med varvtalet men kan försvinna även vid relativt små varvtalsändringar - dvs. bandpassverkan och hörs bara i ett smalt varvtalsintervall
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För att krångla till det så kan ljudet ha en huvudfrekvens lång över det hörbara medan det man hör är en harmonisk frekvens.
Zed

Inlägg av Zed »

Jag har en billig Kina 5v USB laddare i min bil. Den tjuter ibland (oftast) med en hög ton, typ 15-20kHz.
Det räcker oftast att bara peta på den så tystnar den en stund.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Du måste till en början lokalisera varifrån ljudet kommer. Hur låter ljudet? Varierar det i frekvens? Om så, varierar det vid varvtalsförändring? Om inte, varierar det när du sätter på tex. helljusen eller någon annan stor strömförbrukare?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spela in ljudet ;)

Har du tillgång till en sampler som fixar t.ex 96 eller 192 kHz är det ännu bättre.
sodan

Inlägg av sodan »

Över 10000 Hz skulle jag säga. Så våglängd under 3,5cm. Så ett kretskort kan vara boven.

Kommer om jag har pedalen i ett precist läge. Trycker jag på eller släpper av så tystnar det. Viss variation på ljudet också men skulle tippa att det är väldigt konstant huvudfrekvens.
Skriv svar