Minicross PW 50 har tappat gnistan
Postat: 8 december 2013, 18:18:47
Köpte för många år sedan en PW 50 billigt för den hade ingen gnista - och reservdelar är fruktansvärt dyra till dessa. I min svarv lindade jag om "primärspolen" 300 Ω. Den funkade bra i flera år, men nu när nästa generation skulle köra blev gnistan svagare och upphörde. Nu har motståndet i spolen minskat till 167Ω. Antagligen måste jag linda spolen igen. Hur gör jag för att det skall bli bra? Är det viktigt att varven ligger snyggt intill varandra? Skall man lacka mellan varje varv? Cu-tråden kommer från ELFA så den borde vara hög kvalite.
Eftersom PWn är avsedd för 5-6 åringar är systemet lite speciellt uppbyggt. På styret finns en strömställare med tre läge START-RUN-STOP. I START läget är det elektroniken som bestämmer tomgångsvarvet så att det ligger så lågt att inte automatkopplingen drar iväg cykeln. I RUN läget fungerar cykeln normalt - man reglerar varvtalet med gasvredet. Jag har original verkstadshandbok + Clymer, men ingen av dem förklarar systemet bra. På bifogat elschema finns en enhet
3 Control unit som dom inte förklarar alls. Kan denna ge tomgångsvarvet i START-läget? På fotot finns tre spolar.Den svarta har jag lindat, den lilla nedre är trigger-spolen, den högra kallas i en bok för belysningsspole(lighting coil) men det kan nog inte stämma eftersom det inte finns belysning på cykeln.
Är det nån som kan förklara systemet för mig och tippsa om spolen?
Har varit i kontakt med Kjell Gäf i Sösdala men han ville inte linda om såna här moderna spolar.
Eftersom PWn är avsedd för 5-6 åringar är systemet lite speciellt uppbyggt. På styret finns en strömställare med tre läge START-RUN-STOP. I START läget är det elektroniken som bestämmer tomgångsvarvet så att det ligger så lågt att inte automatkopplingen drar iväg cykeln. I RUN läget fungerar cykeln normalt - man reglerar varvtalet med gasvredet. Jag har original verkstadshandbok + Clymer, men ingen av dem förklarar systemet bra. På bifogat elschema finns en enhet
3 Control unit som dom inte förklarar alls. Kan denna ge tomgångsvarvet i START-läget? På fotot finns tre spolar.Den svarta har jag lindat, den lilla nedre är trigger-spolen, den högra kallas i en bok för belysningsspole(lighting coil) men det kan nog inte stämma eftersom det inte finns belysning på cykeln.
Är det nån som kan förklara systemet för mig och tippsa om spolen?
Har varit i kontakt med Kjell Gäf i Sösdala men han ville inte linda om såna här moderna spolar.