Magnetisk encoder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Magnetisk encoder

Inlägg av Terho »

Funkar en magnetisk encoder lika bra? Såg att cncdrive lagt upp en. http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=347

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Magnetisk encoder.

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad vill du jämföra med. Det finns ju både bra och dåliga encodrar? Det man kan göra är väl att jämföra databladen för att se ev. skillnader :) Verkar vara en hyfsad encoder, lite bökig att montera dock.
Terho

Inlägg av Terho »

Jo det har du rätt i, även medaljen har en baksida :mrgreen: Tänkte varför man har tagit fram en magnetisk från första början, finns det några fördelar mot optiska? Priset var ju bra i det här fallet men något mer eller är den exempel instabilare eller svåra att justera in. Tänkte om någon har erfarenhet utav dom :)
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Billigare från Digikey
Skall använda sådana enkodrar på mina servo motorer i mitt fräsbygge http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=63781 . Jag borde kunna ge en recension innan året är slut med lite tur...
Om du beställer från Digikey så var uppmärksam att påpeka för ups att varuvärdet är i sek så du slipper betala mer moms än varorna är värda.

Edit: Läste lite slarvigt och kollade bara på bilderna på cncdrive och såg bara bilden på amt102 encodern
Varför välja något med lägre upplösning som är nästan dubbelt så dyrt?
Möjligtvis bättre i en extremt dammig miljö.
blueint
Kontakt:

Re: Magnetisk encoder

Inlägg av blueint »

Rent spontant så är ju elektriska motorer byggda på magnetfält. Så det kan ju eventuellt störa funktionen.
Skriv svar