Sida 1 av 2
Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 16:42:11
av tobiaspet
Hej elektronikvänner!
Jag hör egentligen inte hemma här men har ett problem med min motorcykel som den typen av forum inte klarar av att besvara.
Min MC startar inte kort sagt, problem är någon typ av elfel. Skäligen misstänkt är en knapp på styret (en sk dödarknapp) som man använder för att stänga av motorn.
Denna knapp har (tror jag) två sladdar MEN då den sitter på ett don där även andra knappar sitter så går det ut en mängd sladdar från donet. Om jag ska försöka reda ut om denna knapp nu har glapp eller helt enkelt är sönder, hur går jag då tillväga. Jag har en billig mulitmeter från Biltema men oerhört begränsade kunskaper om hur man kan använda en sådan i denna situation.
Jag har tagit ett filmklipp som visar hur dödarknappen påverkar bakgrundsljuset på min instrumentation om detta kan hjälpa någon. När jag har gult bakgrundsljus på displayen så kan jag starta motorcykeln, inte annars. I följande klipp så ser ni hur det gula ljuset "fladdrar" när jag AKTIVERAR dödarknappen men är mörkt när jag avaktiverar den.
http://www.youtube.com/watch?v=BW3lVyM37TA
Kan en snäll själ försöka hjälpa mig en bit på vägen så vore det MYCKET uppskattat.
Vänligen,
Tobias
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 16:44:40
av Glenn
Har du elschema till hojen ? det skulle ju underlätta ganska mycket.
Har du tur finns det i instruktionsboken, annars kanske man kan hitta på nätet.
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 16:57:59
av tobiaspet
Jag har en hel servicemanual i PDF, den finns att ladda ned här:
http://www.speedzonedirect.com/page/kaw ... ce-manuals
Notera att det rör sig om årsmodell 2007.
För er enkelhets skulle så bifogar jag till detta inlägg ett begränsat elschema som visar elektroniken i det område som vi talar om.
Tack för ditt svar!
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 17:02:58
av Klas-Kenny
Sedär ja, då är det inga problem att mäta upp knappen.
Ställ multimetern på kontinuitetsmätning (läget där den piper om man håller ihop proberna) och mät i kontakten ifrån reglaget.
Mät då mellan stiften med brun och gul/röd sladd.
När knappen är i ena läget borde multimetern pipa konstant, och i andra läget inte pipa alls.
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 17:29:28
av tobiaspet
OK! Kan det vara den bruna sladden och den gul/röda sladden "innanför" - dessa på den vita kontakten, som visas på bilden nedan.
Jag behöver öppna kontakten och mäta i den, då hålen på utsidan av kontakten är fyllda med någon slags isolering.
Alltså:
1. Jag stoppar i svart eller röd pinne på den bruna sladdens kontakt
2 Den andra pinnen på den gul/röda sladdens kontakt
3 Ställer multimetern på kontinuitet
4 testa att slå av och på dödarknappen
Rätt uppfattat?
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 17:40:49
av Klas-Kenny
Att dela på kontakten är helt rätt, tanken var att du
ska göra det, för att inget annat ska påverka mätningen.
Och även i övrigt, korrekt uppfattat.

Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 17:48:19
av Retroperra
Jag hänger inte riktigt med i schemat men en dödare brukar funkar så att den kopplar den tändsignal som går från CDIn till tändspolen mot jord. Då tänder inte tändstiftet och motorn stannar.
Om du mäter på den kabel som - normalt sett då - går in till dödarknappen så borde du kunna se en spik för varje varv motorn gör. Det är lättare med en oscilloskop men en multimeter borde reagera synligt. Det är den signalen en varvräknare "räknar" med.
Men först några vanliga mc-fixar frågor;
Har du frisk soppa fram till stiftet?
Tänder stiftet/tändhatten?
Har du kompression i motorn?
//P
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 18:17:13
av tobiaspet
Klas-Kenny skrev:Att dela på kontakten är helt rätt, tanken var att du
ska göra det, för att inget annat ska påverka mätningen.
Och även i övrigt, korrekt uppfattat.

Ok, då får jag kontinuitet på dödarknappen i ett läge, ingen kontinuitet i det andra läget. Detta betyder väl att dödarknappen fungerar som det är tänkt?
Jag tänkte gå vidare med startknappen, är det korrekt att den har två svarta sladdar och att jag ska få kontinuitet när den är intryckt och inte annars?
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 18:19:45
av tobiaspet
Retroperra skrev:Jag hänger inte riktigt med i schemat men en dödare brukar funkar så att den kopplar den tändsignal som går från CDIn till tändspolen mot jord. Då tänder inte tändstiftet och motorn stannar.
Om du mäter på den kabel som - normalt sett då - går in till dödarknappen så borde du kunna se en spik för varje varv motorn gör. Det är lättare med en oscilloskop men en multimeter borde reagera synligt. Det är den signalen en varvräknare "räknar" med.
Men först några vanliga mc-fixar frågor;
Har du frisk soppa fram till stiftet?
Tänder stiftet/tändhatten?
Har du kompression i motorn?
//P
Ok, 1. jag får inte igång hojen nu så det är svårt att varva 2. jag har fått liv i hojen tidigare - och den går fint - så inget av det du listar är ett problem. Tack ändå!
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 18:22:06
av Klas-Kenny
Inte två svarta utan mät mellan samma bruna och den svarta (borde bara finnas en). Och dödaren ska då vara ställd så att motorn ska kunna vara igång, annars bör det vara dött.
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 18:41:41
av tobiaspet
OK, jag får kontinuitet när jag ska kontra ingen när jag inte ska på startknappen... hmm om man vänder på det. Kan det vara något lurigt med elen som försörjer start-/dödarknapp? Vilken inställning ska jag använda på multimetern då? Inte kontinuitet gissar jag utan volt då? I så fall ska jag mäta inkommande brun/gulröd för dödaren och brun/svart för startaren, och då alltså den den andra delen av kontakten som nu är itudelad?
Jäkligt kul att få möjlighet att lära sig sådant här, uppskattar verkligen er hjälp!
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 18:46:25
av Tommy_Naseem
Som alltid när det gäller MC
Är du 100 på att batteriet är fulladdat??? Inte alla vill ens dra runt om batteriet är dåligt.
Kolla även stöd kontakten. Det är ett ganska vanligt fel... Fast då skall den dra runt om du har friläge och koppling dragen.
Prova även o ställ frågan på Sporthoj.com.
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 18:50:08
av tobiaspet
Batteriet är 100% fulladdat, yes. Jag har kollat i servicemanualen - du har rätt att batteriet måste ha viss laddning men mitt batteris status (ca 12,6) överstiger vida minimigränsen (den har ingen bränsleinsprutning och då tydligen inte lika känslig för låg laddning)
Vad är en stödkontakt?
Jag har en bra tråd igång på ATVforum.se, riktigt vassa människor där med samma typ av hojar! Tack ändå
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 20:56:58
av Tommy_Naseem
Kontakten som indikerar om stödet är uppe eller nere för att förhindra att du startar hojen med växel i och stödet nere.
förhindrar även att man kör iväg med stödet nere.
Gäller ivf de hojar jag har haft CBR och GSXR
Re: Använda multimeter för att felsöka mc
Postat: 13 november 2013, 21:03:31
av tobiaspet
OK, detta rör sig dock om en fyrhjuling (utan stöd) finns andra villkorsrelä på dessa (neutral växel, fotbroms).
Jag listade ut vart elfelet sitter nu! I någon av två kontakter som förser displayen (instrumentpanelen). Problemet är att jag inte fattar varför elstrul i någon av dessa kontakter resulterade i att hojen inte startade?
Om jag lägger upp lite bilder på elschemat kan någon lista ut detta då måhända?
Bifogar så länge en bild över dessa två kontaktar (kallas B i minibild #1, A i minibild #2)