18F458 + PP18 + SCHAER+ = success :D

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

18F458 + PP18 + SCHAER+ = success :D

Inlägg av mrmike »

Jippi! Lyckades programmera en 18f458 :D Jag använde PP18 och en något modifierad SCHAER+
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: 18F458 + PP18 + SCHAER+ = success :D

Inlägg av strombom »

nice :)

vad ska det bli för något sedan?

/Johan
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Jag funderar på att göra ett diskettstations-interface till parallellporten. Slutgiltiga målet är att simulera en amigadiskett. Jag har haft den här idén sedan min Workbench-diskett blev invalid :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> mrmike

Välkommen in i värmen! (PIC-världen, alltså)
Är det ditt första mikroprocessorprojekt?

Vem behöver disketter förresten? :lol:
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Nej, inte första mikroprocessorprojektet (har programmerat lite olika mikrodatorer innan) ;) inte första mikrokontrollerprojektet heller men däremot första PIC18-projektet (massa nya härliga instruktioner och funktioner jämfört med de PIC16 jag använt förut :D )
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag tycker dethär med microprocessorer värkar väldigt kul och intressant! Tyvärr kan jag för ltie grunder inom elektroniken men jag hålelr på o lär mig så snabbt o bra jag kan... :)

Men jag har funderat på en sak, jag har läst att man programerar dom osv, men vad är det för skillnad mellan dom olika microprocessorerna?

Tex, som du skrev nu pic16 o pic18, vad är det som skilljer mellan dom?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla PIC liknar varandra. Det skiljer i antal ben. storlek på minne. inbyggda funktioner EX. PWM, USART, A/D, komparator, I2C mm. Men i grunden är det liknade procesorer. Antalet instruktioner skiljer lite. 18 serien är nyare och kraftfullare.

Tittar man på andra varianter så finns det större skillnader. Det är andra instruktioner. I vissa mycket fler. pic16F877 har 35st andra har hundratals. Vissa kan räkna med flyttal. varianterna är många. PIC och AVR är dom varianter som är lätta att komma igång med. Många kan dom om man behöver hjälp.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

>>nsr_martin
Egentligen behöver du inte kunna så mkt elektronik för att använda en mikrokontroller (beror ju på vad man ska göra med den). Vet man hur man ska koppla en lysdiod för att den inte ska gå sönder så kan man göra små roliga ljusspel. När man har gjort det kan man lära sig hur man använder ett relä och så kan man lära sig efterhand (fast det blir säkert lite roligare om man har lite grunder, typ ohms lag å läsa ett kopplingsschema någorlunda å så).

Några skillnader mellan pic16 och pic18 är att 18 har fler instruktioner, fler nivåer i stacken och man kan ha flera externa interrupt. Sida med skillnader

[EDIT:] Jahaja, danei hade redan svarat
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, tack för svaren, båda två!

Så om man ska säga det kortfattat så kan dom göra fler saker ju mer ben dom har o mer avancerade saker typ?

Varför välja en kass då? Billigare eller?

Hur dyrt är det med sånt?
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

nsr_martin>> Nja, inte säkert att de är mer avancerade bara för att de har fler ben å behöver man bara en io-pinne så är det lite onödigt att ha ett chip med 40 pinnar :)
För kostnad kika i ELFA. På microchips hemsida finns nåt sorts pris har jag för mig.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Saxat @ microchip om PIC 18-serien:

"The two-stage instruction pipeline allows all instructions to execute in a single cycle..."
"...a very high performance of 10 MIPS for an MCU."

Om max klockfrekvens är 40MHz borde väl 40MIPS vara max hastighet enligt första citatet?

Jag har nog underskattat 18-serien. Har två PIC18F452 som väntar på att programmeras här brevid mig. Just nu håller jag på att bli kompis med PIC16F877A. En sak i taget, eller kanske snarare en familj i taget!


>> danei

Finns det PIC som klarar flyttal??
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Singel cycle är fyra stycken clock cycle... förvirande va :wink:

Vad jag vet finns det ingen PIC men hårdvara med stöd för flyttal...
Där imot går det att implemetera med mjukvara med ganska god hastighet...
Men oftast är det inte praktiskt att använda flytal pga tids ödande samt man oftast måste omvandla flytal till heltal vilket tar en heldel tid...
Fix point är ganska bra alternativ till flytal i vissa sammanhang :)
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

De menar nog instruktionscykler. Sammanfattning ur databladet: instruction cycle time (Tcy)=4/oscillator frequency.

[EDIT:] Då var man efter igen :roll:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jasså, på så vis. Tänkte väl... :D

Det är AVR som piskar i MIPS fortfarande! AVR finns väl med flyttal vad jag förstått!?

Men åter till PIC. Så det finns "emulerad" flyttalsbehandlning till PIC? Jag har nämligen stört mig många gånger på att man bara kan använda heltal, vilket leder till långa och krångliga algoritmer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som tidigare inlägg säger.. kolckfrekvensen delas enr fyra gånger för att få exekverings hastigheten. Dvs det finns mikrokontrollers som är snabbare fast de har lägre frekvens på kristallen. Ex AVR.

Nej det finns inte PIC med flyttal. Men det är på gång enligt microchip.

Om man programerar i C är det gasnka lätt att använda flyttal. Men efter som det inte finns imlementarat i hårdvaran tar det ganska mycket kraft.
Skriv svar