Högtalarkonstruktion

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32866
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Uh, "bockning av yttersta precision" :humm: ... vi har en bockmaskin på jobbet som bockar med yttersta precision. :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat plåten på högtalarna.

Återstår Häxan + lackning.

Jag kommer ta med mig en högtalare åt gången till jobbet där jag avser polera med Häxan samt lacka vid tillfälle. Intressant info, va :D

MVH/Roger
PS
Trä't hade tyvärr slagit sig lite så jag dras med en typ 2mm kopparplåtskant på bakre sidan om båda (lustigt nog) högtalarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser dom förresten ut underifrån.

Jag har valt en trepunkts-lösning för att inte göra systemet överbestämt ;)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Tekko »

Säker på att inte kopparn kommer att flexa och påverka ljudkvaliten negativt ? Lite asfaltmatta(bitumen) fixar biffen där.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Electricguy »

Mjaa, spontant så tycker jag väl att det ser rätt nice ut. Men plåten är ju allt annat än styv. Det kan nog bli att låta lite konstigt, det där..
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av hubben »

Personligen skulle jag klä plåten med dämpmatta, och jag skulle täta alla skarvar med någon form av tätmassa. Silikon eller valfritt.
Anledningen till att du vill ha en tät låda är ju inte främst för att inte höra "pysljudet", isåfall skulle ju det bästa vara att bara ha en baffel och ingen låda alls. Du vill ha en tät låda i rätt storlek för att få rätt mottryck mot högtalarelementet för att få det att spela bättre (extremt förenklat), och en otät låda påverkar ljudet!

Men bygger du lådan mer som en hållare för elementen, och inte för att få en högtalare som låter så bra som möjligt, så går det ju att göra som du gör..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag äntligen mina element.

Diametrarna stämde med undantag för anslutningsstiften :D

I fallet diskant (Beyma, Spanien) måste två 10mm djupa spår fräsas upp horisontellt på vardera sidan (<10mm in i baffeln).

I fallet bas (Peerless) måste två dylika spår fräsas upp nedertill med ett cc på 18mm (också de <10mm in i baffeln).

Jag har tänkt använda Dremel's sandpapperslip (monterad mha gummitrissa's utvidgning, om ni förstår vad jag menar).

Så tyvärr är det inte bara att borra och löda in tåtarna :(

Återkommer med bild på arrangemanget.

MVH/Roger
PS
Lite lustigt att diskanten nästan är större än basen :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Horatius
Inlägg: 216
Blev medlem: 5 augusti 2008, 01:00:01
Ort: Kisa

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Horatius »

Spännande projekt. Blir dock lite nyfiken på materialvalet. Får du inte våldsamma resonanser i furun? Traditionellt brukar man välja "döda" material för hifiburkar, som exempelvis, MDF och sedan lägga en faner över för utseendet. Koppar har jag nog aldrig sett, och vet inte vad det kommer att ge för effekt.

Hur är högtalarnas Thiele/Small -parametrar? De individuella elementen brukar skilja en hel del från specarna. Har du gjort någon simulering av responsen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är en amatör på högtalarkonstruktion.

Jag brukar se till så att impedansen är ungefär densamma, matcha känslighet och sedan använda första ordningens filter.

Det är allt jag gör.

Förutom att välja element efter känsla/utseende förstås.

När det gäller basar är jag speciellt förtjust i polypropylen.

Min favoritdiskant är och förblir Infinity Emit (banddiskant).

Mellanregister vet jag inte riktigt vad jag vill ha men jag gillar starkt mina Infinity Polydome som jag har i stor-högtalarna.

När det gäller detta projektet är jag dock mest rädd för att plåten ska skallra för mycket även om jag har en hel del asfaltsmatta i beredskap ;)

Tack för ditt inlägg!

MVH/Roger
Horatius
Inlägg: 216
Blev medlem: 5 augusti 2008, 01:00:01
Ort: Kisa

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Horatius »

Dina val av högtalareelement är förstklassiga. Första ordningens filter, då det är möjligt, är absolut att föredra. Verkningsgraden brukar dock vara avgörande,
även om det är en klar fördel att matcha ihop impedanserna. Att dämpa diskant, eller till och med ett mellanregister med en resistor vid en eventuell skillnad i verkningsgrad fungera, däremot skulle jag absolut undvika att göra detsamma med en bas, eftersom det påverkar högtalaren q-värde och försämrar förstärkarens förmåga att dämpa.


Jag är väldigt nyfiken på hur projektet utvecklar sig.
Sportpiloten
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 augusti 2014, 10:42:41

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Sportpiloten »

Undvik Silicon som tätningsmedel till koppar.
Silicon avger ättiksyra när det "härdar" och det kommer att ge fula oxidmärken i kopparn.

Med vänlig hälsning
Martin
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av hubben »

Är det inte bara våtrumssilikon som avger ättiksyra? Finns ju gott om andra silikonsorter som är betydligt snällare, tex sånt man använder för att limma och täta i akvarier..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag byggt klart mina högtalare.

Jag testade dom med mitt primitiva Klass B steg (annan tråd) och iPod.

Vid låg volym var övergångsdistorsionen mycket märkbar men vid hög volym hände det grejer :)

Slängde på Accept Balls To The Wall och basmässigt lät högtalaren kanon!

Den var klockren, djup och angenäm utan tillstymmelse till övertoner/dist och detta trots att plåten på speciellt baksidan vibrerade som besatt :D

Jag kan således rekommendera den gulliga lilla Peerless-basen.

Där slutar dock den angenäma biten förutom att cymbalslag lät mycket bra i diskanten.

Allt över min brytfrekvens (4kHz) lät egentligen dåligt.

Aluminiumkonen väste mest metalliskt och rösternas högre register liksom kom och gick som om de vore instabila.

Detta kan dock till viss del bero på min primitiva förstärkare men jag tror inte det för iaf övergångsdistorsionen försvinner relativt sett med volymen.

Jag upplevde också en avsevärd förstärkning när man närmade sig högtalaren (som bara borde vara +6dB/halvering om högtalaren vore helt rundstrålande vilket den dock inte är diskantmässigt).

Men jag har aldrig upplevt denna förstärkning så tydligt förut. Knepigt.

En annan sak med diskanten var att det dels krävdes extrajobb för att få plats med den i hålet då lödöronen stack ut 1cm på vardera sidan dels att den nästan upplevs större än basen vilket får högtalaren att se aningen konstig ut.

Nej, jag tror jag ska försöka byta ut PA-diskanten (som en kollega kallade den) till en kinesisk banddiskant enligt ovan istället.

Som ni vet är Infinity Emit min favoritdiskant men eftersom den inte går att få tag i för "många" högtalarbyggen kommer jag skaffa mig ett gäng kinesiska.

Beyma-diskanten var helt enkelt för dålig (även om jag kommer testa systemet med seriös rörförstärkare först).

MVH/Roger
PS
Foto på skapelsen kommer troligtvis på måndag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag demat högtalarna för mina kollegor varav två bygger egna superhögtalare (iek+rbm).

Iek är i det närmaste expert på högtalare så han sa först att det metalliska förvinner om du dämpar diskanten lite "säg 1dB".

Lite senare ändrade han sig emellertid och tyckte att jag främst borde baffel-kompensera som alltså annars tycks innebära ett 3dB/oktav lyft under två oktaver dvs hela 6dB's förstärkning from alla våglängder där bredden på baffeln (för basen och innan brytfrekvensen) är större än lambda halva (rätta mig gärna om jag förstått fel).

Jag får se om jag anammar detta för jag tycker det är lite akademiskt. Jag skulle hellre prova med att dämpa diskanten rätt upp och ner med säg 2dB.

Rbm kom samtidigt på företaget att vrida högtalarna 90 grader för att dämpa diskanten. Sen frågade han mig om jag fortfarande tyckte diskanten lät metallisk. Och jag fick fascinerat erkänna att det gjorde den inte!

Så mina problem med dessa högtalare har enbart med filtret att göra!

Nu när jag tänker efter tror jag att iek har fel. Det är nämligen inte basen (4kHz brytfrekvens, lambda halva->1kHz) som spökar utan diskanten. Så kanske jag bygger in en konstantimpedanspotentiometer istället och dämpar diskanten steglöst.

Bifogar bild på demoarrangemanget på jobbet där också Klass B-förstärkaren syns i mitten.

MVH/Roger
PS
Diskantens känslighet borde vara specad för "oändlig baffel" (detta uppfylls också lätt i praktiken).

Basen är förmodligen också specad för "oändlig baffel" men i praktiken är den rundstrålande innan den blir direktiv (varför baffelkompensation krävs). Nu spekulerar jag bara, men detta borde innebära att basen i en "liten" låda har 6dB lägre känslighet (för dom riktigt låga frekvenserna) än vad som anges i databladet och att känsligheten i praktiken helt enkelt är för frekvenser där konens storlek/baffeln gör den direktiv.

Kanske det är därför jag upplever en högre diskant än vad jag var ute efter (när jag matchade känslighet)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått hem mina gulliga små högtalare.

Bifogar en bild på dom tillsammans med mina Knoppson rörslutsteg.

Mycket nöje!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar