Hammondorgel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lekman123

Hammondorgel

Inlägg av lekman123 »

Har skaffat en gammal Hammond, mest för att jag tycker att de är häftiga som tekniskt vidunder och också för att det just nu är låga priser på gammal teknik. Frågan är ju om det fortsätter vara så, att man tex får pianon gratis mot avhämtning. Nåväl, en L100 från 1968 är inhandlad och hemtransporterad, uppburen på övervåningen. Derhär är en intressant pryl, synkronmotor som driver en axel, ca en meter lång, som i sin tur driver 87 st tonhjul (typ kugghjul) av olika utseenden o antal tänder. Vid varje tonhjul sitter det en induktiv givare, som ger signal till klaviatur mm. Signalerna från tonhjulsgeneratorn finns där hela tiden som orgeln är igång, men man väljer vad göra med dom genom att välja olika inställningar o spela på tangenterna. Kul, rent ut sagt häftig grej.
Ett fel dock, ett tonhjul är dött, ingen signal från det när man försöker spela. Tänkte då att jag skulle mäta mej fram på den stora mängd kablar som sitter anslutna vid tonhjulsgeneratorn.
Här kommer vi då till min fråga, när jag försöker mäta med oscilloskop så ser varje signal lika dan ut, alla verkar ha samma frekvens och amplitud, när jag sen kopplar probens jordanslutning till chassiet på generatorn så försvinner signalnivån helt. Kollar då på chassiet, och samma signal där, som vid utgångarna. Jag måste ju göra nåt fundamentalt fel när jag mäter, -fattar ingenting... nåt tips?

/Lars
Tekko

Re: Hammondorgel

Inlägg av Tekko »

Troligen har någon tråd gått av till just den induktivgivaren, eller också är det något i klaviaturet och/eller dess kontrollelektronik som packat ihop och gått på semester.

Försök hitta reda på en manual om du inte redan har det. Sen så tror jag det finns speciella forum just för dessa tonhjulsbaserad hammondorglar.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Det sitter i tongeneratorn eller i kablarna till klaviaturerna, samma ton saknas både i övre som nedre klavaruren. Men hurfasen mäter jag, resultatet blir ju helt uppåt väggarna. Måste väl ha nåt med referensen att göra? Somsagt, alla signalerna ser lika ut, ganska hög spänning, tiotalet volt, topp till topp
/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"när jag försöker mäta med oscilloskop så ser varje signal lika dan ut, alla verkar ha samma frekvens och amplitud, när jag sen kopplar probens jordanslutning till chassiet på generatorn så försvinner signalnivån helt. Kollar då på chassiet, och samma signal där, som vid utgångarna. "

Mäter Du med proben utan att ansluta dess jordklämma så ser Du en störning från elnätet. Du *måste* ha denna anslutn till apparatens signaljord. Utsignalen från tonhjulen är mycket låg, Du behöver ett känsligt scope för att kunna se den. Det är antagligen endast några få mV ut från dessa.
superx

Inlägg av superx »

När du trycker på en tangent så bildas ljudet normalt av flera tonhjul, så att du får grundton + övertoner (detta styrs via drawbars). Om det blir helt tyst oavsett hur dina drawbars är inställda tror jag därför snarare på fel på kopplingen till klaviaturen.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Hej
Jag hade nåt vajsing med proben, fick ordning på mätningen nu och jag kan glatt konstatera att signalerna är snygga och stadiga till formen. Tonhjulsgeneratorn verkar alltså vara OK när det gäller glapp mm. Vet inte om det är vanligt att det blir nåt fel, men det där med smörjningen av den är är ett kapitel för sej. Superren mineralolja av låg viskositet,en revervoar som ska fyllas på en ggr per år! och en massa tunna trådar som genom kapillärverkan för fram oljan till hundratals glidlager, hua.

Jag har följt ett felsökningsschema fören annan modell av Hammond (har tyvärr inte för min egen) det är när endast den draw-bar som är helt till höger är utdragen, alla andra intryckta, då saknas ljudet ur en tangent, ett E... o genom att det är samma på båda klaviaturerna så ska slutsatsen vara att det fattas signal från ett tonhjul, eventuellt kablaget till Draw Bars...

Problemet för mej nu är att jag inte har tillr med info för att peka ut vilket hjul. Får mäta igenom alla 87 st.

/Lars
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Några bilder på underverket skulle tillföra tråden ytterligare en dimension... :-)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det borde ju rimligen bara en ganska bantad budgetvariant av B3'an.
superx

Inlägg av superx »

Det viktigaste som skiljer är väl följande:
* L100 är en spinet-modell (alltså med färre tangenter)
* L100 har inget scanner-vibrato
* L100 har ingen foldback (funktionen hos B3 som gör att lägre övertoner återanvänds när man spelar i det höga registret och tonhjulet tar slut för att kunna generera alla övertoner)
largasso

Inlägg av largasso »

Drawbars är ett kapitel för sej!
Kolla dem noga eftersom de har en förmåga att oxidera och hindra signaler.
På min tidigare L100 la jag ner mycket jobb på att rengöra dem,
men det betalade sej. När jag sålde den :cry: funkade den bra.

Både Hammond och Leslie har väldigt bra sidor och forum (ska leta lite)

Lycka till !

Hittade lite

http://archive.org/details/HammondOrgan ... viceManual
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om det bara är en tangent som saknas så borde det ju vara före drawbarsen problemet ligger.

Det du testat nu är alltså att dra ut den som heter 1' och märkt att ett visst E inte fungerar? Om du istället drar ut 2' och provar E:et en oktav upp (vilket borde använda samma signal) borde också tonen saknas där ifall det nu är fel på tongeneratorn eller dess kablage. :)

Här verkar också finnas en manual till L100:
http://dl.lojinx.com/analoghell/Hammond ... Manual.pdf

Figur 1-7 visar en tabell över vilka tangenter som hör ihop med vilka tonhjul på olika drawbars, men observera att drawbarsen inte är i samma ordning som de faktiskt sitter på orgeln. :)

En kompis har någon liknande modell av hammond där det var två toner som saknades från tongeneratorn pga att ett par tonhjul inte snurrade. I stället för att försöka laga tongeneratorn mekaniskt konstruerade vi en krets med frekvensdubblare och filter baserade på opampar för att generera de saknade tonerna från tonerna en oktav under. :P

edit: Felsökningsprocedur 4-18 på sidan 4-5 ser ju användbar ut.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Hej
Manualen hjälpte, jag lyckades identifiera den förlorade signalen och hittade en kabel som gått av, nu funkar det. Bara vänta tills nästa problem dyker upp. Kanske borde man kolla igenom att alla rören har bra kontakt i sina socklar...

tack/Lars
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det var ju tur att det var ett så enkelt fel! :tumupp:
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Hej igen
Har yyterligare en foundering om orgeln. I anslutning till tonhjulen o deras magnetpickup sitter det ett filter, som innehåller en kondensator, ett filter per signal alltså. Jag skulle vilja identifier typen av dessa kondingar (kan lägga upp en bild imorgon) . De ser i princip ut som stora axiella motstånd, lackerade med en röd färg o nån märkning ... GOOUE, de har ett streck i ena änden, kan det vara tantaler, från 60-talet? Behöver veta om de åldras, ska bytas?

Har just last i ett Hammondorgelforum att det är en filmkondensator..., är såna från -68 oförändrade med tiden?

/Lars
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Med en snabb googlesökning hittade jag denna sida:

http://www.dairiki.org/HammondWiki/Tone ... rRecapping

och där påstås det att de började använda mylarfilmkondensatorer sedan 1965, och att dessa är röda. Är det sådana bör de nog vara okej, men på äldre maskiner satt det väl vax/papper-kondensatorer som gärna ändrar värde och som kanske behöver bytas.
Skriv svar